سرویس: اجتماعی 11:50 - چهارشنبه 06 فروردین 1399

بازخوانی؛

سیاهه فرانسوی ها در ایران | «ایدز»، «ترور»، اهدای «موشک لیزری» به صدام و پناه دادن به «قاتلان 17 هزار بی گناه ایرانی»

«ایدز»، «ترور»، اهدای «موشک لیزری» به صدام و پناه دادن به «قاتلان 17 هزار بی گناه ایرانی» تنها بخشی از سیاهه و جنایات فرانسوی ها در قبال ایران است. ایرانیان هیچگاه جنایات آنان را فراموش نخواهند کرد.

صاحبان کاخ الیزه در چند سال اخیر چه در دوره ریاست‌جمهوری «نیکولا سارکوزی»، چه در مقطع زمامداری «فرانسوا اولاند» و چه حالا در دوره «امانوئل مکرون» سعی داشته و دارند که موضعی مستقل از آمریکا در قبال تحولات جهانی اتخاذ کنند، اما هربار مجبور شده‌اند که همان مشی آمریکا را اتخاذ کنند؛ موضوع ایران و برجام و اقتدار منطقه‌ای و موشکی کشورمان نیز از این موضوع مستثنی نیست.

همصدایی با آمریکا

هشتم تیرماه سال 1396 در جلسه توجیهی شورای امنیت سازمان ملل، در حالیکه به نظر می‌رسید میان آمریکا و اروپایی‌ها پیرامون برجام و نوع مواجهه با ایران اختلاف افتاده است، ناگهان نماینده فرانسه بعنوان عضوی از اتحادیه اروپا و یکی از 6 کشور منعقد کننده برجام در طرف مقابل، همصدا با نماینده آمریکا، آزمایش موشک‌های بالستیک و سفر سردار سلیمانی به خارج از ایران را نقض قطعنامه 2231 دانست!

این در حالی بود که درست در صبح همان روز، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان که در پاریس به سر می‌برد از «لو دریان» همتای فرانسوی‌اش شنیده بود که «فرانسه از برجام حمایت می‌کند و خواستار تعمیق روابط با ایران است».

از آن زمان به بعد، فرانسوی‌ها شریک ترامپ و دارودسته آمریکایی‌اش در اعلام مواضع خصمانه علیه ایران شدند. این مواضع خصمانه ادامه داشت، تا اینکه ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه راهی کشورهای حاشیه خلیج فارش شد.

یاوه‌گویی ماکرون علیه ایران برای سرکیسه کردن سران سعودی و اماراتی

ماکرون در امارات پس از انعقاد چند قرارداد چرب و شیرین تسلیحاتی با مقامات ابوظبی، در مصاحبه با روزنامه الاتحاد امارات گفت که باید با برنامه موشکی و فعالیت منطقه‌ای ایران برخورد قاطع صورت گیرد.

رئیس‌جمهور فرانسه از ابوظبی راهی ریاض شد و در آنجا در دیدارهایش با مقامات سعودی از جمله «ملک سلمان» و «محمد بن سلمان» پادشاه و ولیعهد جنگ طلب این رژیم، اظهاراتی ضدایرانی بر زبان جاری کرد.

پس از این اظهارات مکرون، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد، «انتظار ما از فرانسه این است که تحت تاثیر القائات و آدرس‌های غلط برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس علیه ایران قرار نگیرد و نسبت به تحولات منطقه حساس خاورمیانه و خلیج‌فارس واقع‌بین، منصف و دوراندیش باشد. بارها به مقامات فرانسوی گفته‌ایم که برجام قابل مذاکره نیست و اجازه داده نخواهد شد که موضوعات دیگر به آن اضافه شود و فرانسه نسبت به موضع قاطع کشورمان مبنی بر اینکه امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست هم کاملا آگاه است».

علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب نیز در همان مقطع گفت:ورود به موضوع موشکی و امور راهبردی ایران به نفع مکرون نیست و ما برای برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی‌گیریم.

کنایه ظریف به تهاجم کلامی ماکرون

پس از تذکرات مسئولان ایرانی، به نظر می‌رسید اظهارات خصمانه مقامات فرانسوی و بویژه رئیس‌جمهورشان یعنی مکرون علیه ایران پایان یابد، اما وی در تاریخ 29 نوامبر برابر با 8 آذر در نشست اتحادیه اروپا و آفریقا در «آبیجان» پایتخت ساحل‌عاج بازهم ادعاهای تکراری و واهی خود را علیه جمهوری اسلامی مطرح کرد و ضمن بیان این جمله که ایران شریک ما در مقابله با تروریسم نیست، چنین گفت که برنامه موشکی ایران باید محدود شود!

فردای آنروز که ظریف در رم با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار داشت، به این تهاجمات کلامی مکرون با کنایه پاسخ داد و در جواب موگرینی که گفت: تازه از «آبیجان» رسیده، با خنده گفت: «اوه، ابیجان! همانجا که ما دیشب از آنجا حرف‌های جالب زیادی از رئیس‌جمهور ماکرون شنیدیم.»

«آگنه روماته اسپاین» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در همان مقطع مدعی شد که «درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران باید بگویم که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت ندارد و برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است».

کیسه اندوختن از قبال برجام به موازات ضدیت با ایران

یاوه‌گویی‌های ادامه‌دارِ مقامات و مسئولان فرانسوی علیه اقتدار منطقه‌ای و موشکی ایران در شرایطی بود که پاریس از قِبل توافق برجام، بیش از سایر شرکای اروپایی‌اش، کیسه اندوخت و شرکت‌های غول‌آسای فرانسوی از جمله «توتال» و «ایرباس» قراردادهای چشمگیر و عمدتا یکطرفه‌ای با ایران منعقد کردند.

نکته قابل تامل ماجرا، اطمینان مقامات فرانسوی از دست نخورده ماندن قراردادهای پرطمطمراق اقتصادی‌شان با ایران علی‌رغم عنادورزی با جمهوری اسلامی است!

بهمن ماه سال 1395 در ضیافت شام «ژان مارک آیرو» وزیرخارجه وقت فرانسه در تهران، یکی از تجار فرانسوی از او پرسیده بود «جناب وزیر، چرا این سفر دقیقا در روزی انجام می‌شود که فرانسه همراه انگلیس و آمریکا در خلیج‌فارس و در نزدیکی آب‌های ایران مانور نظامی که پیام‌های خاصی دارد، برگزار می‌کند؟ آیا فکر نمی‌کنید این مسئله روی روابط تجاری ما با ایران تأثیر بگذارد و نتوانیم قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ آیا شما از واکنش مقامات ایرانی نگران نیستید؟» وزیرخارجه فرانسه نیز در پاسخ گفته بود؛ «خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این سفر ندارم»!

سیاهه فرانسوی؛ از کمک 7 میلیارد دلاری به صدامِ متجاوز تا پرونده خون‌های آلوده

اما اقدامات خصمانه دولتمردان فرانسوی علیه نظام و مردم ایران، صرفا به همین اظهارات و موضع‌گیری‌های خصمانه ماه‌های اخیر منحصر نمی‌شود بلکه سران الیزه سیاهه‌ای از عناد ورزی با نظام و ملت ایران دارند.

کمک 7 میلیارد دلاری پاریس به رژیم صدام به انضمام اهدای جنگنده «سوپراتاندارد» و «موشک‌های لیزری» به ارتش بعثی در زمان تهاجم وحشیانه به ایران فراموش ناشدنی است.

پرونده فرآورده‌های خونی آلوده به ویروس «اچ آی وی» و ورود آن‌ها از فرانسه به ایران در بین سال‌های 62 و 63 که منجر به مبتلا شدن بیماران هموفیلی و تالاسمی ایرانی به این ویروس شد نیز هنوز از حافظه ایرانیان زدوده نشده است.

پذیرایی از مشتی تروریست در پاریس!

فرانسوی‌ها هنوز هم دست از رفتار مغرضانه با ایران برنداشته‌اند؛ کشور آن‌ها پناهگاه مشتی تروریست خونخوار به نام سرکردگان گروهک تروریستی منافقین است که 17 هزار فرد بیگناه ایرانی را به شهادت رسانده‌اند.

سال 1396 بود که مسئولان فرانسوی مجددا اجازه برگزاری گردهمایی را به گروهک تروریستی منافقین دادند. امری که به تعبیر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، نقطه ابهام در روابط تهران و پاریس است. البته در این میان زیان‌های وارده به منابع زیرزمینی و ارزشمند کشورمان بواسطه منفعت‌طلبی‌ها و عهدشکنی‌های شرکت‌های فرانسوی نظیر «توتال» و همچنین ایفای نقش «پلیس بد» از سوی سران پاریس در ماجرای توافق هسته‌ای جهت وارد آوردن فشار و امتیازگیری بیشتر در آن قرارداد را فاکتور می‌گیریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.