سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:34 - پنجشنبه 01 خرداد 1393

با آغاز خرداد:

دومین موج گرانی از راه می رسد

قبل از آغاز رسمی فاز دوم هدفمندی یارنه ها، دولت کالاهای اساسی و حساس را به دو گروه تقسیم بندی کرد و در همان زمان اعلام شد که این مساله به معنای ثبات قیمت کالاها نخواهد بود.

به گزارش اصفهان شرق: با فرارسیدن خردادماه موج دوم گرانی های ناشی از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها آغاز می شود.

سند رسمی این ادعا سخنان معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که اعلام کرد: عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی موقتی است و پس از دو ماه با بررسی تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر بنگاه های تولیدی، سازمان حمایت قیمت های جدید را تعیین می کند و امروز زمان موعود فرا رسیده است.

در مرحله اول اجرای قانون نیز چنین اتفاقی افتاد، با این تفاوت که قرار بود دولت وقت با پرداخت تسهیلات و یارانه لازم به بخش صنعت، از افزایش قیمتها جلوگیری کند که این اتفاق نیفتاد و در نهایت با افزایش بی نظمی ها در بازارسایت ۱۲۳٫ir  راه اندازی و میزان رشد قیمتها با موافقت سازمان حمایت از مصرف کننده رونمایی شد.

با اجرای فاز دوم وافزایش قیمت حاملهای انرزی جو روانی بازار آشفته و صعود بی ضابطه قیمت ها رقم خورد.

در همان زمان معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت یاد آور شد که: از واحدهای تولیدی که متاثر از افزایش قیمت می‌شوند خواسته شده که در اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها همراهی و همکاری لازم را با این طرح داشته باشند و در این مرحله قیمت‌ها را افزایش ندهند.

به گزارش صاحب نیوز، کالاهای اساسی و حساس به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند که ۱۷ کالای اولویت اول از سوی کارگروه تنظیم بازار قیمت گذاری و ۲۶ قلم کالای اولویت دوم مورد رصد و پایش مستمر قرار می گیرند.

کالاهای اولویت نخست شامل گوشت قرمز، گندم، آرد، نان، برنج، روغن نباتی، شکر، کره، جو، ذرت، کنجاله سویا، گوشت مرغ، شیر خشک صنعتی، شیر خام، کود اوره، کود فسفات و پتاس است که تعیین قیمت، تامین آن‌ها ازطریق تولید داخل و یا واردات ، تعیین تعرفه ، موجودی، قیمت توزیع، نظارت و بازرسی بر آن‌ها از سوی ستاد تنظیم بازار اعمال می‌شود.

کالاهای گروه دوم پنیر، ماست، تخم مرغ، واکسن دامی، کاغذ چاپ و مطبوعات، روغن موتور، LAB، دوده‌، لاستیک، پلی اتیلن، شمش فولادی، انواع ورق، میلگرد، تیرآهن، مس کاتد، شمش آلومینیوم، سرب، سیمان خاکستری ، کاشی، شیشه خام، خودرو سبک، تراکتور و کمباین، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی و تلویزیون است.

گفتنی است تصمیم گیری در مورد این کالاها به نحوی است که کالاهای اولویت دو مشمول رصد، پایش مداوم روند تامین توزیع موجودی و قیمت بازار در صورت ضرورت است.
شواهد نشان میدهد که افزایش قیمت کالاهای گروه اول کلید خورده که از جمله آنها می توان به نان و شیر خام اشاره کرد.

منبع: صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.