سرویس: غیر تولیدی » نقلی 04:32 - پنجشنبه 01 خرداد 1393

خواننده پاپ:

معرفی سه چهره جدید در کنسرت مانی رهنما/ انتشار آلبوم جدید در اواخر تابستان

از لحظ سیاسی اگر شما به انقلاب های دنیا نگاهی بیاندازید می‌بینید که اغلب، موسیقی در آن نقش داشته است. از لحاظ اجتماعی هم اگر بررسی کنید می بینید که موسیقی می‌تواند یک آینه تمام نما از تحرکات اجتماع باشد. موسیقی پاپ می‌تواند روزنامه زمانه باشد

امیرحسین هراتیان –  خواننده‌ی “مرسدس” کمی صدایش گرفته است. مدیر برگزاری و برادرش هردو قبل از رسیدنش تأکید بر کوتاهی مصاحبه دارند. پزشک به آهنگساز و خواننده‌ی آلبوم “کجا به خنده می رسیم” استراحت تارهای صوتی و ماساژ گردن را توصیه کرده است. پس از انتظاری نسبتاً بلند، بلاخره در لابی هتل سفیر اصفهان، دیدار این خوانندۀ پاپ-کلاسیک میسر شد.

صاحب نیوز- خوشحالیم که بلاخره توبه شکستید و به اصفهان هم تشریف آوردید. چه شد که اصفهان ر برای برگزاری کنسرت انتخاب کردید؟

مانی رهنما خواهش می‌کنم نه اصلاً، من خیلی خوشحال می‌شوم که به اصفهان،مهد موسیقی کشور، بیایم و اجرا داشته باشم و البته نه فقط یک اجرا بلکه امیدوارم خاطرات بیشتری را هرسال در اصفهان رقم بزنم و این مسأله به نوعی قبلاً محقق نشده بود که در هر حال با تلاش های دوست عزیزم یاشار دِرفشه و گروه خیلی خوبش این استارت زده شد و الان در خدمت شما هستیم.

صاحب نیوز- لطفاً بفرمایید که در کنسرت فردا چه  کارهایی را برای مردم اصفهان اجرا می کنید؟

تعدادی از ترانه‌هایی که قبلاً شنیده شده‌اند به علاوه دو- سه ترک هم از آلبوم آینده‌ام هست که این ترانه‌ها  سورپرایز من است برای مردم اصفهان. در کنار آن، آهنگ سریال پروانه، آهنگ پرنده، آهنگ فیلم مرسدس و قطعاتی که می‌دانم مردم توقع شنیدنش را دارند، تقدیمشان می‌کنم. البته خب کار برای اجرا زیاد هست شاید در حدود ۱۰۰ کار، اما من میخواهم گل درشت ها را انتخاب کنم تا در آینده برسیم به بقیه.

صاحب نیوز- بعضی معتقداند که در برگزاری کنسرت ها، نوعی خواننده سالاری هست، یعنی فقط اسم خواننده برای همه مهم است. نظر شما در این مورد چیست؟

خب ببینید شرایط موسیقی پاپ در همه جای دنیا همین است. مگر اینکه شما به صورت گروهی کار کنید و سبک خاصی را دنبال کنید که در این صورت نام کل گروه مطرح است ولی در موسیقی پاپ، ترانه سرا، آهنگ ساز، تنظیم کننده، سرپرست گروه  و نوازنده‌های شاخص، همیشه مورد توجه هستند و اینطور نیست که فقط خواننده مهم باشد. البته امروزه مردم هم بیشتر به دیگرعوامل و دست اندکاران  کار توجه می‌کنند. ولی خب درکل دنیا و در موسیقی پاپ، خواننده مشخص تر است، خیلی هم مشخص تر، ولی در سبک هایی مثل راک یا جاز یا مثلاً موسیقی های بیکلام، خب آنجا دیگر کل گروه مهم است.

صاحب نیوز- در ایران کسانی هستند که معتقد اند وضعیت و امکانات صدا برداری درکشورمان بخصوص برای برگزاری کنسرت اصلاً خوب نیست! با توجه به اینکه شما خارج از کشور هم کار کرده اید نظر شما در این مورد چیست؟ از امکانات راضی هستید؟

ما ایرانی‌ها بهترین امکانات صدا برداری جهان را در کشورمان داریم و من مخالف این نظر هستم. اما اپراتور، این تیرو تخته و آی سی و ترانزیستور ارزش دارد و اینکه اپراتور با این وسایل چه کاری انجام می‌دهد مهم است. باید کسی را داشته باشیم تا بتواند با این وسایل به خوبی کار کند. این مهم است.

صاحب نیوز- چه زمانی منتظر خبر خوشِ آلبوم جدیدتان باشیم؟

خیلی ممنونم اینکه این خبر را یک خبر خوش می‌دانید و ممنون از انرژی ای که به من می‌دهید. امسال بلاخره منتشر می‌شود، انشالا سعی می‌کنیم تا آخر تابستان و اوایل فصل پاییز تقدیمتان کنیم.

صاحب نیوز- اگر ممکن است بفرمایید بعد از اصفهان کدامیک از شهر‌های کشور را برای اجرا در نظر دارید؟

دقیقاً دو شهر دیگر هست که الان فقط می‌توانم بگویم ناحیه شمال کشور هستند اما چون مجوز هنوز صادر نشده اجازه بدهید نام دقیق آنها را بعداً و وقتی که قطعی شد، اعلام کنم.

صاحب نیوز- کپی رایت در فضای مجازی یکی از مشکلات خواننده های کشور است. شما از وضعیت کپی رایت راضی هستید؟

متاسفانه ایران همیشه ۲۰ سال در اینگونه مسائل عقب است. خب بله اگر ۲۰ سال پیش وضعیت کپی رایت را در ایران درست می‌کردند خیلی خوب بود. اما الان شرایط فرق کرده است. قبلاً خواننده ها کنسرت برگزار می‌کردند برای اینکه آلبومشان را به همه بشناسانند ولی الان آلبوم می‌زنند تا کنسرتشان را به مردم بشناسانند و با وضعیت فعلی تنها منبع درآمد خواننده و تنها منبع برای بازگشت سرمایه‌های معنوی و مادی همه عوامل شامل آهنگساز، نوازنده، شاعر، ترانه سرا و تنظیم کننده و حتی شرکت پخش کننده، فقط کنسرت است.

صاحب نیوز- اما یک سؤال کمی کلیشه ای، چقدر موسیقی را برای ارتقا فرهنگ یک جامعه تأثیرگذار می‌دانید؟

از لحظ سیاسی اگر شما به انقلاب های دنیا نگاهی بیاندازید می‌بینید که اغلب، موسیقی در آن نقش داشته است و حتی در درون خانه هم میتواند انقلاب به پا کند( می‌خندد). اما از لحاظ اجتماعی هم اگر بررسی کنید می بینید که موسیقی می‌تواند یک آینه تمام نما از تحرکات اجتماع باشد. موسیقی پاپ می‌تواند روزنامه زمانه باشد یعنی با ورق زدن صوتی موسیقی پاپ انگار دارید صفحات رویدادهای جامعه را ورق می‌زنید. اما موضوع این است که به نظر من بهتر است تعلق‌ موسیقی را به سیاست و علم کم کنیم و بیشتر به رویکرد عشق در موسیقی بپردازیم.

صاحب نیوز- شما تحصیلات را برای موفقیت در کار موسیقی و خوانندگی چقدر مؤثر می‌دانید؟

یک بخش هنرمند استعداد خدادادی است و یک بخش آن هم مهارت‌های اکتسابی. استعدادهای خدادی را نمی شود با علم تقویت کرد اما ۵۰ درصد اکتسابی را می‌شود آنقدر پرمایه کرد که در کنار ۲۰ درصد استعداد خدادادی، باز هم یک نمره خوب و قابل قبول باشد.

صاحب نیوز- بعضی معتقد اند موسیقی کلاسیک امروزه دیگر طرفدار آنچنانی ندارد و محبوبیت خود را از دست داده است. نظر شما در اینباره چیست؟

این اتفاق که متأسفانه افتاده است و باید هم گفت “متأسفانه”. چون چیزهایی که جایگزین آن شده اند از موسیقی ما نیست، موسیقی نوحه است، موسیقی مرثیه است، موسیقی نواحی ترکیه و عربستان و یونان است. این کار مثل فروختن یک دوست با ارزش به یک شخص کم ارزش تر است که مایه ی ضرر خواهد بود. جامعه ما نباید موسیقی خودش را از دست بدهد که البته به نظر من این یک تب زود گذر است. همینطور باید تأکید کنم که من با مدرنیته مشکلی ندارم بحث من رویکرد اجتماعی آن است و سهل انگاری و ساده انگاری در ساخت موسیقی است، استفاده از کاورهاست، دزدی های محترمانه ای است که از فرهنگ‌هایی می‌آید که در مقایسه با دیوار فرهنگ ما حتی یک آجر هم نیستند. واین‌ها خیلی دردناک است. من به این افراد می‌گویم که اگر می‌خواهید کاور (کپی) هم بکنید، لااقل از بزرگان موسیقی غرب برداشت کنید.

صاحب نیوز- به نظر شما علت به وجود آمدن این شرایط چیست؟

علت، بی در و پیکر بودن موسیقی و عدم مدیریت صحیح موسیقی (تا الان) است و در کل علت، دوست نداشتن موسیقی توسط مسئولین کشور است. اگر مسئولین کشور این کودک را دوست داشته باشند، از آن مراقبت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که قدم در بیراهه بگذارد. ولی به نظر من حتی تعمداً شرایط را به جایی بردند که این اتفاقات بیفتد، تا خواننده ای که دارای تحصیلات یا تفکرات شعری است اصلاً بالا نیاید، چون تریبون دارد و میتواند حرف هایی بزند و چون در جهان سوم کلاً همه چیز سانسور است، این حرف ها نباید زده شود.

صاحب نیوز- و اما آخرین سوال بنده، لطفاً کمی از برنامه های آینده خودتان بفرمایید.

بله همان طور که عرض کردم، آلبوم جدید من قرار است با نام “با خودم میرقصم” منتشر بشود . در آینده باید کمی هم به صدایم برسم چون مشکلاتی دارد که باید ۲-۳ ماه صدایم را استراحت بدهم و بعد از آن یکی دوتا آلبوم تک ترک هم هست که باید آماده کنم. البته من کار ویژه ای را دارم در اصفهان انجام می‌دهم که آن هم معرفی سه نفر از کسانی هستند که با من کار کرده اند. در این کنسرت این دوستان را معرفی می‌کنم و با توجه به اینکه جو سالن چقدر به آنها بها می‌دهد، کارهایی را در حد یکی دو ترک اجرا می‌کنند.

صاحب نیوز- تشکر می‌کنم از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.