سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:50 - چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393

درختان اصفهان در حال سقوط اند/ آسیبی که خشکی زاینده رود برای درختان ایجاد کرد

در این سالها بسیار مشاهده و گزارش شده از درختانی که بر اثر وزش باد شدید سقوط کرده و به مراتب حوادث مالی و حتی جانی را برای مردم استان به بار داشته است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان خشکی زاینده رود و کم آبی عمده دلیل بروز این حوادث به شمار می رود .

به گزارش اصفهان شرق: سقوط درختان با وزش شدید باد در نقاط مختلف اصفهان هر چند به قول مسئولان مربوطه به چند مورد در سال می‌رسد اما این در حالی است که در شش ماه اخیر سه مورد از سقوط درختان در منطقه ده و حوالی خیابان پروین، اطراف دروازه تهران و یک مورد هم در خیابان عباس آباد گزارش شده که آسیب شدید به خودروهای پارک شده در محل سقوط درختان یکی از ضررهای این حوادث بوده است.

درختانی که به قول مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان بر اثر خشکی زاینده‌رود و کم‌آبی دچار آفت و سطحی شدن ریشه‌ها شده و حوادثی را به بار آورده است.

احمد سلیمانی‌پور با بیان اینکه طی دو سال اخیر بر اثر سقوط درختی در پارک ملت اصفهان یک نفر جان خود را از دست داده، بیان داشت: در این سالها این گونه حوادث سبب بروز خسارت مالی و در برخی موارد صدمه فراوان به خودروهای پارک شده در کنار خیابان‌ها یا گذرگاه ها و معابری داشته است که وزش باد علت سقوط درختان آن منطقه بوده است.

هر چند این تخریب‌ها در حالی بود که تنها خسارت مالی بر جای گذاشت اما این احتمال هم وجود داشت با حضور راننده به مرگ وی بینجامد که لازم است در این حوزه تدابیری اندیشیده شود.

 

 

حدس و گمان‌های زیادی در ارتباط با سقوط درختان و وجود درختان حادثه ساز در استان و به ویژه شهر اصفهان وجود دارد و یکی از احتمالات مطرح شده این است که عمده این درختان منتسب به درختانی است که در طرح انتقال درختان از مکانی به مکان دیگر جابه جا شده و بر اثر وزش باد شاهد سقوط آن هستیم.

اگر چه این موضوع، از سوی مدیر عامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان رد شد و رئيس كميسيون حمل و نقل، محيط زيست و فناوري اطلاعات شوراي اسلامي شهر اصفهان این احتمال را امری غیر ممکن دانست.

سلیمانی‌پور در حالی از افزایش آمار درختان حادثه ساز در سطح استان اصفهان خبر داد که یکی از عوامل حادثه ساز شدن این دسته از درختان را خشکی زاینده رود و کم آبی دانست و گفت: کم آبی ریشه درختان را سطحی و همین مورد سبب سقوط درختان بر اثر وزش شدید باد می‌شود.

کم‌آبی اصفهان درختان ناژوان را هم حادثه ساز کرد

وی با رد این احتمال که درختان حادثه ساز از درختان انتقال داده شده است، بیان داشت: بیشتر درختانی که انتقال داده شده در سنین 10 تا 20 سال قرار دارد و اکثر درختان سقوط کرده در محدوده سنی 40 سال به بالا است.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان با اظهار اینکه آماری از درختان پرخطر در استان اصفهان نداریم، گفت: کمیته‌ای به منظور شناسایی درختان پرخطر و بررسی کارشناسانه این دسته از درختان تشکیل شده که در این کمیته درختان حادثه ساز شناسایی شد.

وی با اظهار اینکه بیشتر درختان که تاکنون سقوط کرده و حادثه به بار آورده از درختان کبوده بوده است، اضافه کرد: این دسته از درختان به دلیل اینکه بعد از گرفتن آفت و تغییر بافت درونی آن به چوب پنبه در ظاهر مشخص نیست بنابراین برای کارشناسان آسیب دیدن آن قابل شناسایی نیست و اکثردرختانی که در این سالها سقوط کرده از این دسته درختان بوده است.

 

سلیمانی‌پور با اشاره به اینکه تاکنون بین 10 تا 12 درخت کبوده در سطح شهر اصفهان از درون تخریب و سقوط کرده است، ادامه داد: دستگاه هایی به منظور شناسایی آسیب‌زدگی این دسته از درختان وجود دارد که در این روش از تنه درخت اسکن گرفته می شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر نگرانی از درختان پارک ناژوان اصفهان است که بر اثر کمبود آب درختان این منطقه در خطر سقوط قرار دارند و امید است به منظور نجات ریشه های این درختان اقدامی عاجل انجام شود.

مديرعامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري اصفهان نصب تابلوهای خطر سقوط درخت در برخی از پارک‌ها را به منظور اطلاع‌رسانی شهروندان یکی از راهکارها در مواقع بحرانی نام برد و افزود: هرس کردن درختان و کند و کاو لایحه‌های زیرین زمین از دیگر اقداماتی است که برای خشکی درخت استفاده می‌شود.

منابع طبیعی و محیط زیست پاسخ آسیب زدگی و سقوط درختان اصفهان را بدهند

ابوالفضل قربانی، رئيس كميسيون حمل و نقل، محيط زيست و فناوري اطلاعات شوراي اسلامي شهر اصفهان نیز در این ارتباط خشکی زاینده رود و کم آبی را عامل اصلی آسیب زدگی درختان و سقوط این درختان نام برد و گفت: هر درختی پس از سقوط کارشناسی می‌شود که در هیچ یک از بررسی‌های کارشناسی نشان نداده که درختان حادثه ساز اصفهان از درختانی است که در طرح انتقال درختان جابه جا و این جابه جایی، سبب سقوط آن بوده باشد.

 

 

محقق و پژوهشگر مدیریت بحران شهری با بیان اینکه آسیب زدگی درختان در حال حاضر برای مسئولان ارزش چندانی ندارد، گفت: درختان یکی از اجزاء و عناصر اصلی اکوسیستم و محیط زیست است که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و کشاورزی و باغبانی به درختان، امروزه سبب بیماری بخش عمده ای از درختان اصفهان شده است.

محمدرضا محبوب فر دو سازمان دولتی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی را در حالی از عاملان پاسخگو به وضعیت آسیب‌زدگی درختان اصفهان نام برد که پس از پیگیری خبرنگار این رسانه به محیط زیست استان و پیگیری این موضوع از سوی روابط عمومی با این پاسخ که “مسئله سقوط درختان به این سازمان ربطی نداردو باید از منابع طبیعی پیگیر شوید” مواجه شدیم.

وی درادامه بیان داشت: آفتی که امروزه به جان درختان شهر اصفهان زده شده به دلیل خشکی و کم آبی است.

مهر- گزارش : عاطفه قلع ریز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.