سرویس: غیر تولیدی 12:10 - دوشنبه 19 اسفند 1398

مردم دید و بازدیدهای نوروزی را به نیمه شعبان منتقل کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر مردم خواستار سلامت خود و خانواده‌های خود هستند باید دید و بازدیدهای نوروزی را به نیمه شعبان منتقل کنند تا با پشت سر گذاشتن این چله‌نشینی خانگی سلامتی‌شان حفظ شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخشی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان به افزایش تعداد تست‌ها برمی‌گردد، اما این تنها عامل نیست، چون موارد بستری نیز در حال افزایش است.

او افزود: با توجه به اینکه کلینیک‌های درمان سرپایی و مراکز درمانگاهی نیز برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا فعال شده‌اند، موارد بستری به کسانی که واقعاً شرایط سخت‌تری دارند محدود می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ویروس و بدن انسان مانند آتش و پنبه هستند، ادامه داد: تا زمانی که این دو در کنار هم هستند سرایت اتفاق خواهد افتاد و وظیفه سیستم حاکمیتی و دولت این است که انگیزه حضور در تجمعات و تردد را کاهش دهند.

او با اشاره به وضع برخی معافیت‌ها و تمدید آن‌ها تا سال آینده برای کاهش تردد در شهر گفت: با این وجود متأسفانه گویا هم‌وطنان با حضور در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها تمایل دارند ویروس کرونا را از دیگران به خود و خانواده‌هایشان منتقل کنند که متأسفانه ناشی از باور‌های غلط است.

چنگیز تصریح کرد: اگر مردم خواستار سلامت خود و خانواده‌های خود هستند باید دید و بازدید‌های نوروزی را به نیمه شعبان منتقل کنند تا با پشت سر گذاشتن این چله‌نشینی خانگی سلامتی‌شان حفظ شود. از طرف دیگر برخی خرید‌های غیرضروری مانند لباس، کیف و کفش ارزش آن را ندارد که انسان به خاطر آن سلامتی خود را به خطر بیندازد.

او با بیان اینکه موضوع بیماری کرونا بسیار جدی است، اضافه کرد: هدف من از مطرح کردن این موضوع ایجاد ترس نیست بلکه هدف ایجاد هوشیاری و آگاهی است، چون متأسفانه تعداد افرادی که این بیماری را جدی نگرفته‌اند کم نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره پیش‌بینی نقاهتگاه برای بیماران ترخیصی از بیمارستان‌ها بیان کرد: علاوه بر بیمارانی که از بیمارستان مرخص شده و باید مدتی دور از خانواده باشند تا کاملاً بهبود پیدا کنند و افرادی که در خانواده خود سالمند، زن باردار و بیمار زمینه‌ای دارند، افرادی که علائم کرونا را دارند، اما این علائم شدید نیست و شرایط قرنطینه در منزل را هم ندارند به نقاهتگاه‌ها می‌روند.

او با اشاره به بستری شدن ۵۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های شهر اصفهان خاطرنشان کرد: شاید برخی از این افراد در چند روز آینده شرایطی پیدا کنند که نیازی به ادامه بستری در بیمارستان نداشته باشند. اگر این افراد اتاق جداگانه‌ای در منزل داشته باشند به منزل فرستاده می‌شوند، اما اگر این امکان را نداشته باشند یا در خانواده خود فرد در معرض آسیب دارند، به نقاهتگاه فرستاده می‌شوند تا از عفونت‌های بیمارستانی در امان بمانند و بیماری را به خانواده خود منتقل نکنند.

چنگیز اظهار داشت: افرادی که نگران مبتلا شدن به کرونا هستند ابتدا با شماره ۳۱۱۳ تماس بگیرند و اگر شرح حال آن‌ها مشکوک باشد به کلینیک‌های درمان سرپایی، مراکز جامع سلامت و درمانگاه‌های شبانه‌روزی هدایت شده، ویزیت می‌شوند و اگر نیازی به بستری شدن داشته باشند به بیمارستان معرفی می‌شوند. حدود ۶۰ کلینیک و درمانگاه سرپایی از روز سه‌شنبه فعالیت خود را آغاز می‌کنند و مراکز جامع سلامت از فردا دوشنبه در خدمت مردم هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ماسک یک بار مصرف به دلیل نیاز بالای مراکز بهداشتی و درمانی، در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود افزود: اگر بتوانیم حجم تولید را بسیار بالا ببریم شاید بتوانیم در مراکز عمومی نیز ماسک یک بار مصرف توزیع کنیم.
همچنین می‌توان از وایتکس رقیق شده به عنوان ضدعفونی‌کننده سطوح استفاده کرد و بهترین ماده برای ضدعفونی کردن دست‌ها نیز ژل است و نه محلول. در این راستا بیشتری حجم الکل را در اختیار صنایع بزرگ استان قرار می‌دهیم تا ظرف چند روز آینده ژل ضدعفونی‌کننده به تولید و توزیع انبوه برسد، هرچند که در حال حاضر نیز داروخانه‌ها سهمیه ژل دارند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.