اصفهان شرق

13رجب سالروز طلوع خورشید امامت و ولایت و منور شدن هستی به نور وجود علی بن ابیطالب(ع)

کدخبر: 195075
1398/12/18 در ساعت 12:07

اصفهان شرق_ولی الله عرب مختاری؛ در 13رجب 30سال پس از عام الفیل خورشیدی از درون کعبه درخشید و مولودی پا به عرصه گیتی نهاد که وجودش قوام دین و پیدایش امامت و ولایت به عنوان حلقه اتصال بین خالق و مخلوق پس از اتمام نبوت تا قیام قیامت را پی ریزی و پایدار نمود.

این مولود مسعود خانه معبود اولین فردی است که به دین اسلام گروید و تا آخرین لحظه عمر مبارک خاتم الانبیاء و الاوصیاء همراه و همدم و همراز و حامی آن بزرگوار بود تا جایی که وقتی کفار مکه طرح قتل جمعی آخرین فرستاده الهی را کشیدند با شجاعت و شهامت تمام شب را در بستر پیامبر الهی آرمید و این گونه نقشه شوم اکابر کفار و اباطیل قهار را افشا و ابطال نمود و این اقدام شجاعانه و خالصانه به قدری اهمیت دارد که ایزد منان در آیه ۲۰۷ سوره بقره این گونه مولا را توصیف نموده و می فرماید :
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ :
و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می فروشد و خدا به بندگان مهربان است.

اولین امام شیعیان در اوج کمال و بخشش مال چنان به جایگاهی نایل امد که خدای متعال در آیه ۵۵ سوره پنجم قرآن کریم در توصیف آن حضرت فرمود :
إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ :
ولیّ امر و یاور شما تنها خدا و رسول و مؤمنانی خواهند بود که نماز به پا داشته و به فقرا در حال رکوع زکات می‌دهند.

مولای متقیان در زمینه علم و دانش نیز سر امد هستند تا جایی که پیامبر رحمت حضرت محمد صلی الله علیه و اله می فرمایند : أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ : من شهر علمم و علي درِ آن شهر است. هر که دنبال علم است، بايد از اين در وارد شود.
و خود ان حضرت درباره ظرفیت علمی خود می فرمایند:

أَيُّهَا النَّاسُ سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي فَلَأَنَا بِطُرُقِ السَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ الْأَرْضِ … : اى مردم پيش از آن كه مرا نيابيد، آنچه مى‏ خواهيد از من بپرسيد، كه من راه هاى آسمان را بهتر از راه هاى زمين مى‏ شناسم …

رابطه و جایگاه فخر عالم و ادم تا جایی بود که رسول اکرم در منقبت و منزلت ان حضرت فرمودند : یا علی أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی؛ ای علی تو نسبت به من به‌منزله هارون نسبت به موسى هستی جز این‌که بعد از من پیامبری نخواهد بود.

خصایل و فضائل و کمالات امیر مومنان به حدی است که خالق هستی به پیامبر خویش در مسیر برگشت از اخرین حج در ایه 67 سوره مائده فرمود :
يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّـهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّـهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ :
اى پيامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نكنى رسالتش را به انجام نرسانده‌اى. و خدا تو را از گزند مردم نگاه مى‌دارد. بی گمان، خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند.

و هنگامی که اخرین پیامبر الهی در غدیر خم در اجرای دستور خداوند دست حضرت علی علیه السلام را بالا بردند و فرمودند : من کنت مولاه فهذا علی مولا

این بخش از ایه سوم سوره مائده نازل شد:
الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا :
امروز، كافران از (زوال) آيين شما، مأيوس شدند بنابر اين از آن‌ها نترسيد! و از من بترسيد! امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذيرفتم.

کننده در خیبر و بر زمین زننده عمر بن عبدود پهلوان نامدار عرب علاوه بر شجاعت در صحنه نبرد و دستگیری از محرومان و مستمندان و هزاران خصلت ممتاز دیگر در عرصه سخنوری نیز پیشتاز و ممتاز بود و سید رضی (ره) مجموعه ای از سخنان آن حضرت را گردآوری و آن را نهج البلاغه نامید که بزرگان دین آن را فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق و اخو القران نام نهاده اند که دریایی از شناخت و معرفت و راهنمایی سترگ در راستای سعادت دنیا و اخرت است و مطالعه و عمل به ان راه های بسته را باز و گره های کور زندگی فردی و اجتماعی را می گشاید و سعادت دنیا و اخرت را تضمین می نماید.

افتخار شیعه این است که مولا و مقتدایش علی بن ابیطالب است که گوشه ای از صفات و خصوصیات ان حضرت بیان شد و فرزندان آن بزرگوار دایره امامت را کامل نموده اند و انشاءالله با ظهور موفور السرور