سرویس: غیر تولیدی 11:17 - شنبه 17 اسفند 1398

دلایل آشفتگی بازار از زبان رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو/ پیش‌بینی بازار در سال 99

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان گفت: سال آینده اگر تورم به همین اندازه باشد خودرو هم تبعیت می‌کند اما اگر تولید خودرو اضافه و واردات آزاد شود کاهش قیمت قطعی است، همچنین اگر اقتصاد به ثبات برسد دلیلی برای نوسان قیمت در بازار خودرو وجود ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمیدرضا قندی پیرامون وضعیت بازار خودرو در سال ۹۸ اظهار داشت: از ابتدای امسال فروشندگان خودرو با مشکلات متعددی مواجه بودند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو اصفهان افزود: بازار خودرو روی بازار دلار و طلا سوار است و هر چقدر آنجا شاهد نوسان قیمت باشیم بازار خودرو هم بلافاصله واکنش نشان می‌دهد حتی می‌توانم بگویم هم گام پیش می‌رود.

وی در خصوص نوسانات روزهای گذشته بازار خودرو تصریح کرد: خودروهایی مثل پژو ۲۰۶ و سمند طی دو ماه حدود ۱۵ میلیون افزایش قیمت داشتند اما در یک هفته اخیر افت ۵ میلیونی را در این خودروها شاهد بودیم.

قندی با بیان این که یکی دیگر از دلایل گرانی خودرو، پایین بودن عرضه است که باعث کمبود خودرو در بازار شده، یادآور شد: از این جهت ایران‌خودرو کمی بهتر شده اما سایپا مثل گذشته عمل می‌کند و طبق آمار منتشر شده هر دو خودروساز اصلی نسبت به گذشته تولید کمتری دارند در صورتی که تقاضا بیشتر شده است.

وی اضافه کرد: از طرفی خودروسازها تولیداتشان را قبلاً پیش‌فروش کرده‌اند و در حال حاضر عرضه مستقیم ندارد، خودروهایی که تحویل مالکان داده می‌شود به خانه‌ها می‌رود؛ مالک وقتی مراجعه می‌کند به بازار و قیمت‌ها را در حال افزایش می‌بیند یا نمی‌فروشد و یا قیمت بالاتری از میانگین بازار اعلام می‌کند که همه این عوامل منجر به افزایش قیمت می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو اصفهان پیرامون وضعیت بازار خودرو در آستان عید نوروز گفت: تجربه چند سال اخیر نشان داده از ۱۵ اسفند به بعد بازار خودرو دچار رکود می‌شود.

قندی با اشاره به خبر توقف تولید بعضی از خودروها تصریح کرد: ارزان‌ترین خودروهای بازار پراید و پژو ۴۰۵ هستند و فعلاً جایگزینی هم ندارند، طبیعی است که به دلیل تقاضای بالا قیمتشان کاهش پیدا نکرده و بعید است فعلاً هم این اتفاق رخ دهد، شاید پس از گذشت ۲ سال از توقف تولید و جایگزینی خودروهای بهتر شاهد افت قیمت این خودروها باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت بازار خودروهای وارداتی عنوان کرد: خودروهای خارجی قدم به قدم با دلار پیش می‌رود و مضاف بر این، یکسال و نیم از ممنوعیت واردات می‌گذرد و در این بازار هم کمبود وجود دارد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان خودرو اصفهان اضافه کرد: چند هزار خودرویی که خبر ورودش منتشر شده مربوط می‌شود به ثبت تقاضایی که قبلاً صورت گرفته بود، این خودروها در گمرک متوقف شده بود و مثل این که مشکل برطرف شده و قرار است وارد شود.

قندی در رابطه با قیمت خودرو در سال ۹۹ اظهار کرد: سال آینده اگر تورم به همین اندازه باشد خودرو هم تبعیت می‌کند اما اگر تولید خودرو اضافه و واردات آزاد شود کاهش قیمت قطعی است، همچنین اگر اقتصاد به ثبات برسد دلیلی برای نوسان قیمت در بازار خودرو وجود ندارد.

وی یادآور شد: متاسفانه خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالایی برای سرمایه‌گذاری (تا ۸۰ درصد) تبدیل شده و در کف بازار مصرف‌کننده واقعی به ندرت پیدا می‌شود و غالبا دلال هستند، منظورم از دلال نمایشگاه‌دار نیست، بلکه ۸۰ میلیون ایرانی دلال طلا، دلار، خودرو و مسکن شده‌اند.

انتهای پیام/فاس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.