سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:17 - سه شنبه 30 اردیبهشت 1393

عروس تالاب‌های ایران در حجله خشکسالی

در حالی که بسیاری از کارشناسان گاوخونی را عروس تالاب‌های ایران می‌دانند، این عروس هزار نقش پا به حجله خشکسالی گذاشته و سوءمدیریت و تغییرات جوی ساق‌دوشان این داماد زمخت هستند.

به گزارش اصفهان شرق، تالاب گاوخونی یکی از 19 تالاب بین‌المللی محسوب می‌شود، اما طی 10 سال گذشته خشکسالی‌ها و نبود آب در استان سبب خشک شدن گلوی این تالاب بین‌المللی شده است و سال‌هاست که خشکسالی گلوی گاوخونی را به شدت می‌فشارد، البته تا زمانی که آبی در رودخانه زاینده‌رود جاری نباشد، شاهد خشک بودن تالاب بین‌المللی گاو‌خونی نیز هستیم و نبود آب وضعیت این تالاب را بحرانی کرده است، طی سال گذشته دولت به صورت ویژه موضوع رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه را پیگیری کرده و خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز به همراه تعدادی از مسئولان بازدیدی را از دریاچه ارومیه داشته‌اند و بررسی و رسیدگی به وضعیت این دریاچه را در دستور کار خود قرار داده‌اند، با توجه به این موضوع باید گفت که ارزش تالاب گاو‌خونی کمتر از دریاچه ارومیه نیست، اما در حال حاضر مسئولان امر نسبت به این تالاب بین‌المللی کم‌لطف هستند.

13930229000232_PhotoL

* مدیریت صحیح بر حوضه زاینده‌رود، تالاب گاوخونی را نجات می‌دهد

محمدعلی طرفه، معاون عمرانی استاندار اصفهان در سال گذشته با اشاره به ضرورت رسیدگی به وضعیت تالاب گاوخونی گفت: مدیریت صحیح بر حوضه زاینده‌رود، تالاب گاوخونی را نجات می‌دهد.

وی با بیان اینکه خشک شدن زاینده‌رود و نبود آب در استان از دلایل اصلی خشک شدن این تالاب بین‌المللی محسوب می‌شود، اضافه کرد: اگر مدیریت صحیحی در حوضه زاینده‌رود انجام شود به طور قطع تالاب گاوخونی نیز زنده می‌شود.

معاون عمرانی استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه زمانی تالاب زنده می‌شود که تعادل در کل حوضه آبریز برقرار باشد، تصریح کرد: حیات تالاب نشان‌دهنده تعادل در حوضه آبی بوده که یک همسویی و هم‌افزایی در استان است تا بتوانیم چالش‌های مربوط به مشکلات زیست‌محیطی را برطرف کنیم.

 

*‌ گاوخونی دیگر درخششی در کویر مرکزی ایران ندارد

تالاب گاوخونی یکی از میراث‌های شهر، استان اصفهان و کشور تلقی می‌شود، اما این تالاب در طول سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان در وضعیت شکننده‌ای قرار گرفته است، مسئولان با بی‌توجهی‌های خود دست به تخریب و نابودی این تالاب بین‌المللی شده‌اند و در حال حاضر نیز شواهد حاکی از این بوده که عزمی از سوی مسئولان برای زنده شدن و احیای تالاب گاوخونی وجود ندارد، در حال حاضر این تالاب مانند گذشته همانند گوهری در کویر مرکزی ایران نمی‌درخشد، امیدواریم که استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست عزم خود را برای احیای این تالاب جزم کنند تا شاهد نابودی دائمی گاوخونی نباشیم.

 

*‌ احیای گاوخونی به نگاه ویژه دولت و مجلس نیازمند است

علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، تاکید کرد: مصوب شدن این طرح در مجلس به میزان بسیاری به احیای تالاب گاوخونی کمک می‌کند و احیای گاوخونی به نگاه ویژه دولت و مجلس نیازمند است.

وی با بیان اینکه تالاب گاوخونی یکی از تالاب‌های مهم و ارزشمند در سطح کشور محسوب می‌شود و این تالاب از لحاظ ارزش زیست محیطی یکی از تالاب‌های مهم دنیا بوده و در زمره تالاب‌های بین‌المللی است، افزود: خشکسالی‌های حاکم بر استان و اضافه برداشت‌های آب در طی سال‌های گذشته تاکنون در اصفهان، چهار‌محال و بختیاری و بالا‌دست زاینده‌رود سبب خشکسالی تالاب بین‌المللی گاوخونی شده است.

 

 *‌ هیچ آبی به تالاب گاوخونی وارد نمی‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ آبی به این تالاب وارد نمی‌شود، گفت: تمام تالاب‌ها و از جمله تالاب بین‌المللی گاوخونی دارای حق‌آبه قانونی بوده و تمام تالاب‌ها برای ادامه حیات خود نیازمند بهره‌مند شدن از حق‌آبه خود هستند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته این حق‌آبه قانونی به تالاب بین‌المللی گاوخونی اختصاص نیافته و این تالاب از این حق قانونی خود مغفول مانده است، ادامه داد: تالاب گاوخونی نقش بارز و قابل توجهی در اکوسیستم و محیط زیست منطقه و جلوگیری از اشاعه گرد و غبار‌ها در منطقه دارد.

13930229000199_PhotoL

*‌ تالاب گاوخونی در وضعیت اسفناکی قرار دارد

ایرانپور با بیان اینکه دستگاه‌های متولی امر در راستای حفظ و حراست از این تالاب بین‌المللی به خوبی عمل نکرده‌اند و وظایف خود را در این زمینه انجام نداده‌اند و در حال حاضر تالاب گاوخونی در وضعیت اسفناکی قرار دارد، تصریح کرد: به صورت قطعی خشکسالی تالاب گاوخونی یکی از دلایل مهم بروز ریز‌گرد‌ها و گرد و غبار در اصفهان محسوب می‌شود و با توجه به این موضوع احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی به میزان بسیاری ضرورت دارد

وی با تاکید بر اینکه دولت باید عزمی که در راستای رسیدگی به وضعیت دریاچه ارومیه و احیای این دریاچه دارد را نسبت به این تالاب نیز داشته باشد تا شاهد احیاء و جاری شدن آب در تالاب گاوخونی اصفهان باشیم، اضافه کرد: در سال گذشته طرح احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

عضو کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این طرح به دلیل وجود مشکلاتی مسکوت مانده بود و برای بررسی این طرح نیازمند وجود استفاده از نظرات مسئولان متولی امر در حوزه‌های مربوطه بوده‌ایم.

  *‌ مشکلات متعددی به خشکسالی گاوخونی دامن زده است

مسائل و مشکلات بسیاری به خشک شدن تالاب بین‌المللی گاو‌خونی دامن زده است که نبود آب، تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی، برداشت‌های بی‌رویه آب از بالا‌دست زاینده‌رود، بی‌توجهی مسئولان و عدم مدیریت صحیح در راستای رسیدگی به وضعیت این تالاب از مهم‌ترین دلایل خشک شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی محسوب می‌شود و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه و چرای بی‌ریه دام نیز سبب تخریب بیش از پیش این تالاب شده است و در صورتی که این وضعیت ادامه پیدا کند، تالاب بین‌المللی گاوخونی حیات خود را به صورت کامل از دست می‌دهد و دیگر توانی برای نفس کشیدن ندارد.

13930229000249_PhotoL

 *‌ احیای گاوخونی مهم‌تر از حفظ عنوان بین‌المللی این تالاب است

در سال گذشته خبر‌هایی مبنی بر خارج شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی از لیست بین‌المللی بودن مطرح شد که به دنبال این موضوع اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: خارج شدن تالاب بین‌المللی گاوخونی از لیست بین‌المللی بودن در مقابل از دست رفتن این تالاب مسئله‌ای نیست.

وی با بیان اینکه جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود سبب تأمین آب باریکه‌ای برای تالاب بین‌المللی گاوخونی می‌شود، ادامه داد: تمام مسئولان باید اقدامات لازم را به منظور بازگشت آب به رودخانه زاینده‌رود و به دنبال آن احیای تالاب بین‌المللی گاوخونی انجام بدهند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه تالاب بین‌المللی گاوخونی در یک موقعیت استثنایی قرار گرفته است و در ناف ایران قرار دارد، تصریح کرد: تالاب بین‌المللی گاوخونی برای پرنده‌های مهاجر یک محیط حیاتی بوده و تالاب گاوخونی برای مهاجرت پرندگان به عنوان یک توقفگاه بین‌راهی است.

*‌ تالاب بین‌المللی گاوخونی اکوسیستم پیچیده‌ای دارد

وی با اشاره به اینکه تالاب بین‌المللی گاوخونی اکوسیستم پیچیده‌ای دارد و با از بین رفتن این تالاب این اکوسیستم و حیات زیستی، حیوانی و گیاهی این تالاب نیز از بین می‌رود، اضافه کرد: طبیعت قدرت باز‌سازی دارد و با جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود، تالاب بین‌المللی گاوخونی نیز طی مدت یک تا دو ماه احیاء می‌شود.

*‌ چشم‌پوشی مسئولان از وضعیت بحرانی تالاب گاوخونی هیچ توجیهی ندارد

حیات تالاب گاوخونی به اندازه‌ای است که نباید دولت و مسئولان امر از آن چشم‌پوشی کنند و تنها نگران خارج شدن این تالاب از لیست بین‌المللی باشند و چشم‌پوشی مسئولان از وضعیت بحرانی این تالاب هیچ توجیهی ندارد، گاوخونی برای زنده شدن نیازمند زنده شدن و احیای رود‌خانه زاینده‌رود است و زاینده‌رود و گاوخونی هر دو ارزش بالایی برای استان اصفهان و جمهوری اسلامی ایران دارد، اما تاکنون توجه جدی از سوی مسئولان برای احیای این تالاب ارزشمند صورت نگرفته و تالاب گاوخونی به دلیل نبود آب و خشکسالی در حال جان دادن است، دولت باید اعتبارات ویژه‌ای را برای احیاء و زنده شدن این تالاب اختصاص بدهد تا طرح‌های کارشناسی برای احیای این تالاب اجرا شود.

 

گزارش از خبرگزاری  فارس – پروین احمدی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.