سرویس: غیر تولیدی 12:12 - چهارشنبه 14 اسفند 1398

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم: تمرکز بر رونق تولید اولویت مجلس آینده باشد

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم گفت: زیرنظام‌های بانکی، مالیات و حتی بودجه دولت باید به سمتی بروند که حلقه رونق تولید را به حرکت درآورند.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی طغیانی با اشاره به اولویت‌ها پس از ورود به مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حلقه مفقوده برای حل و خروج مسائل کشور از این وضعیت «رونق تولید» است که برای آن باید اتفاقاتی در زمینه‌های مؤثر زیرنظام‌های اقتصادی رخ دهد.

وی با بیان اینکه زیرنظام‌های بانکی، مالیات و  بودجه مسائل بسیار مهمی به‌شمار می‌روند، تصریح کرد: این اتفاقات باید به سمتی باشد که برای مثال در حوزه زیرنظام بانکی منابع متمرکز و جمع شده در بانک‌ها که کمکی به تولید نمی‌کند، آزاد شده و در این فضای رونق تولید به‌کار گرفته شوند.

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم افزود: با این روش مسئله اشتغال بهتر شکل می‌گیرد، تورم کاهش می‌یابد و رشد اقتصادی جبران می‌شود، از طرفی هم این اتفاقات باید در کنار اصلاح نظام مالیاتی صورت گیرد و فشار بیشتر به جای اقشار کم درآمد به حوزه‌های دلالی، رانت و سفته بازی وغیره وارد شود.

وی با اشاره به اینکه تمرکز ثروت و منابع بدون مولد باید برطرف شود، گفت: بخش‌های زیادی در ایران مانند مالیات پزشکان و هنرمندان که سرزبان‌ها افتاده است، وجود دارد که می‌تواند برای تحرک‌بخشی اقتصاد کشور از آن‌ها کمک بگیریم، بنابراین در ابتدا توجه را به بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی و موجود متمرکز می‌کنیم.

استفاده به‌شکل کالای مصرفی نه سرمایه‌ای

طغیانی با اشاره به مالیات بر خانه‌های خالی به عنوان یکی از این ظرفیت‌ها، تصریح کرد: 2.5 میلیون واحد خالی مسکونی در کشور می‌تواند به بازار مسکن برگردد و تحولی را در حوزه قیمت اجاره و مسکن ایجاد کند، ظرفیتی است که در حال حاضر وجود دارد اما به‌شکل کالای سرمایه‌ای به جای کالای مصرفی استفاده می‌شود. بنابراین مالیات ابزاری است که سرمایه‌های غیر‌مولد را کنترل می‌کند.

وی اصلاح ساختار نظام بانکی را به‌عنوان دیگر زیرساخت‌های اصلاح‌پذیر برشمرد و گفت: به نظام بانکی این امکان داده شده که بدون جذب منابع بتواند تامین مالی کند، به‌عبارتی رانت خلق پول به آن‌ها داده شده است. البته کشورهای دیگر چنین امکاناتی دارند اما به سازوکار کنترل هم مجهز هستند و این در صورتی است که این امکان در کشور ما بدون چهارچوب و حد و حصر و مهار آن وجود دارد.

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم بیان کرد: مجلس جای کوچکی نیست و ابزارهای کمی ندارد، از این رو ناامیدی در جامعه ایران هم جایی ندارد، فقط باید سطح مطالبات را بالا ببریم و ریشه را بخواهیم. در اقتصاد اگر بخواهیم روبنایی عمل کنیم، به یارانه‌دادن می‌رسیم که این مقدار یارانه با توجه به تورم، مبلغ ناچیزی به حساب می‌آید و عملاً به رفع مشکل معیشت مردم کمک نمی‌کند.

ریشه را بخواهیم نه ثمره

وی با تأکید بر‌اینکه به‌صورت ریشه‌ای مشکلات حل نشده و تنها به سراغ ثمره رفته‌ایم، افزود: این تفکر منجر به ایجاد یک مُسکن برای مسائل می‌شود. در کشور ما یکی از ریشه‌ها مربوط به نقدینگی است که با یک نرخی مرتب زیاد و به دو بخش پول و شبه‌پول تقسیم می‌شود. این حجم پول بالقوه برای کشور ما خطرناک است که می‌تواند در هر بخشی مانند مسکن، خودرو و … وارد شود و آن را نابود کند. در این صورت کنترل نقدینگی یک راه‌حل ریشه‌ای است. از طرفی هم در این نرخ رشد نقدینگی فقط دولت نیست که اصطلاحاً پول چاپ می‌کند و یا پایه پولی بانک مرکزی را بزرگ می‌کند.

‌وی یکی از چالش‌های مهم کشور را کسری بودجه دولت دانست و گفت: متاسفانه این کسری با معیشت مردم جبران می‌شود. علاوه بر این نابرابری و فساد هم در کشور گریبان گیر مردم شده و فقر را افزایش داده است و بیشترین فشار را به طبقه محروم جامعه وارد می‌کند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.