سرویس: تولیدی 09:25 - دوشنبه 07 اسفند 1402

بازنشر/  ولی الله عرب مختاری

چند نکته پیرامون انتخابات مجلس و چند جمله با مستاجران خانه ملت

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دومین روز از آخرین ماه سال ۱۳۹۸ برای گزینش ۲۹۰ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ چند نکته پیرامون انتخابات مجلس و چند جمله با مستاجران خانه ملت
1. هیاهوی هیولای کرونا و غفلت از اهمیت انتخابات
انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دومین روز از آخرین ماه سال ۱۳۹۸ برای گزینش ۲۹۰ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اما این انتخابات. نتیجه و اهمیت آن تحت تاثیر هیاهوی هیولای ویروس کرونا و مسائل مرتبط با آن مورد غفلت واقع شده است.
با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع برای آینده ساختار سیاسی و اقتصادی کشور و ترسیم نقشه راه این رکن نظام که به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران عصاره فضائل ملت و در راس امور است. بایستی هرچه زودتر دست به کار شد و همه جوانب ان را مطرح و بررسی نمود تا نتیجه ایده آل این انتخاب و ثمرات و برکات آن نصیب جامعه ایرانی و جهانی شود. در همین راستا در این نوشتار مطالبی به اختصار بیان می شود:
2. بعد کمی انتخابات و دلایل کاهش مشارکت
در این دوره از انتخابات مهم و سرنوشت ساز از لحاظ کمی مردم حدود ۱۰ درصد کمتر نسبت به دوره قبلی مجلس پای صندوق‌های رای آمدند که این امر دلائل متعددی داشت که برخی از آنها عبارتند: از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و فوت دو نفر یک روز مانده به انتخابات . موج‌سواری رسانه‌های معاند و عوامل بیگانه و بدخواهان نظام روی این موضوع و پرهیز دادن مردم از حضور در پای صندوق های رای. کاهش سهمیه بنزین خودروها شب قبل از انتخابات. عدم ثمر دهی و رویش باغ های سبز نشان داده شده به مردم و تحقق نیافتن وعده های داده شده از طرف دولت و مجلس. معضلات و مشکلات معیشتی و اقتصادی و تورم افسار گسیخته ناشی از تحریم‌های ظالمانه و بی تدبیری و بی توجهی و ناکارآمدی برخی دولتمردان و مسئولان و مدیران اجرایی کشور . عدم تصویب قوانین مناسب و نداشتن نظارت صحیح توسط نمایندگان مجلس دهم و همراهی با دولت و غفلت از ملت. رد صلاحیت ده‌ها نفر از نمایندگان فعلی به علت فساد اقتصادی. و برخی دلایل پیدا و پنهان دیگر
3. لطف الهی و رای آوردن نیروهای انقلابی
با این حال به لطف الهی از لحاظ کیفی در اکثر قریب به اتفاق حوزه‌های انتخابیه کشور نتیجه انتخابات مطلوب و امید بخش بود و نیروهای جوان. انقلابی و کارآمد با مقبولیت و رای بالا راهی مجلس شدند و در برخی حوزه‌های مهم از جمله تهران و اصفهان لیست های ارائه شده از طرف مجمع نیروهای انقلاب گوی سبقت را از رقبا ربود و فهرست ارائه شده به طور کامل و با تفاوت چشمگیر نسبت به لیست ها و افراد دیگر مورد استقبال و انتخاب مردم واقع شد و این امر موجبات شادی و رضایت آحاد جامعه اعم از کسانی که رای داده بودند و چه افرادی که به هر دلیل پای صندوق رای نیامده بودند را در پی داشت و بارقه های امید و شادی در جامعه زنده شد و همه انتظار دارند این نیروهای محبوب و مطلوب که به مجلس راه یافته اند جبران حدود یک دهه خسارت بار را بنمایند و با تصویب قوانین به روز. قابل اجرا و شفاف زمینه گسترش رفاه و عدالت و پیشرفت را فراهم نمایند.

4. ضرورت کار و تلاش و برنامه از هم اکنون
حالا که نیروهای متعهد . متخصص. انقلابی و ولایی حائز اکثریت کرسی های مجلس یازدهم شدند و موج امید بخش و نشاط افرین در جامعه فوران کرده است هرچند شیوع بیماری کرونا این پیروزی و ابراز شادمانی ناشی از آن را تحت شعاع قرار داده است.  کما این که برخی از این عزیزان قبل و بعد از انتخابات این ایده را بیان کرده اند و با دریافت نظرات و پیشنهادات صاحبنظران به ویژه نمایندگان دوره فعلی و ادوار گذشته و حتی رقبای انتخاباتی خود در فکر گره گشایی از مشکلات مردم باشند تا به محض نشستن پشت فرمان قوه مقننه سریع چیدمان مجلس از لحاظ ترکیب هیئت رئیسه. روسا و اعضای کمیسیون‌ها و … را شکل داده و بدون فوت وقت وارد اصلاح قوانین دست و پا گیر و تصویب قوانین کارگشا . مهم و مفید شوند و بعد نظارتی مجلس را به صورت حقیقی اجرایی نمایند و همان گونه که اکثرشان وعده داده و مردم هم انتظار دارند دولت فعلی را به سمت پویایی. کارایی بیشتر و توجه جدی به مردم سوق داده و زمینه را برای روی کار آمدن یک دولت جوان انقلابی مد نظر مقام معظم رهبری و خدمتگزار واقعی مردم و ظهور عدالت گستر حقیقی فراهم نمایند.
۵. اخلاص. ایثار و وحدت به جای دعواهای سیاسی
یکی از خواسته های به حق مردم به ویژه نیروهای انقلابی از نماینده های منتخب این است که در فرصت باقی مانده به شروع مجلس جدید هماهنگی ها و برنامه ریزی های لازم بین خود در خصوص مجلس را با برگزاری نشست ها و جلسات پیگیری نمایند و در درون خود موارد را مطرح و حل و فصل نموده و روحیه اخلاص و ایثار را سرلوحه کار قرار داده و به هیچ وجه بر سر مسائلی مانند ریاست و هیئت رئیسه مجلس و چینش اعضای

کمیسیون ها با هم درگیر نشوند و با تبیین ملاک‌ها و معیارهای لازم شایسته سالاری را مد نظر داشته باشند و وحدت را درون خود تقویت نموده و مسائل و مشکلات احتمالی در این مسیر را بین خود حل و فصل کرده و از کشاندن مباحث مرتبط با این موضوعات در سطح جامعه. رسانه ها و فضای مجازی بجد بپرهیزند و انشقاق. دو دستگی و چند دستگی را کنار گذاشته و با مذاکره و مصالحه و ایثار با هم کنار بیایند و آنچه را که مورد رضای خدا و صلاح جامعه است مد نظر داشته و عملیاتی سازند چرا که با این انتخابات امید زیادی بین مردم ایجاد شده و مسائل و مشکلاتی که در این چند سال اخیر پیش آمده چنان عرصه را بر مردم تنگ نموده که دیگر انتظار و تحمل دعواهای سیاسی و طرح مباحث غیر مرتبط با آحاد جامعه بیرون از محافل سیاسی را ندارند و کمتر سخنان نابجا و تحرکات بی مورد از طرف افراد و احزاب و گروه‌ها را بر می‌تابند و چه بسا ادامه روند فعلی هر چند در سطح پایین این بارقه امید را خاموش و جامعه را به ناکجاآباد سوق دهد.
بنابر این مسوولیت عزیزان منتخب سنگین و هوشیاری و بیداری و کار و تلاش خالصانه و مجاهدانه آنها خواست رهبری عزیز و مردم شریف ایران اسلامی و همه دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هر فرد یا گروهی به هر بهانه‌ای بخواهد با هوچی گری و خود برتربینی یا هر دلیل موجه و غیر موجهی بذر نگرانی و نا امیدی در جامعه تزریق کند باید منتظر طرد شدن از طرف ملت بیدار و هوشیار باشد. همان گونه که  انتخابات اخیر یک امتحان بود و دیدیم مردم به کسانی رای دادند که صاحب برنامه و دلسوز نظام و اهل کار و تلاش بودند و از افرادی که با شگردهای مختلف. حاشیه سازی و طرح مباحث دست چندم قصد فریب مردم و جذب آرای آنها را داشتند با رای ندادن ابراز بیزاری نمودند.
6. سه وظیفه اصلی مستاجران خانه ملت
مستاجران خانه ملت علاوه بر قانونگذاری و نظارت به عنوان دو وظیفه اصلی نماینده در سطح ملی و کشوری باید هوای حوزه انتخابیه خود را هم داشته باشند و با سرکشی برنامه ریزی شده از تمامی محدوده حوزه انتخابیه خود. به عنوان پل ارتباطی مسائل و مشکلات و نظرات و پیشنهادات مردم را دریافت و به مسوولان مربوط انتقال و در صورت لزوم با طرح موضوع در مجلس موجبات تصویب قوانین و مقررات لازم را فراهم کنند و از دخالت در امور اجرایی و دل بستن به عزل و نصب در دستگاههای دولتی و مهره چینی برای خود به شدت خودداری کنند و به جای دخالت نظارت را پررنگ‌تر نمایند تا امور روی ریل قرار گرفته و اثراتش همه را بهره مند سازد نه اینکه با زد و بند با وزرا و مدیران ارشد زمینه باند بازی و رانت خواری عده معدود و نارضایتی و محرومیت اکثریت را فراهم سازند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.