سرویس: اجتماعی ۱۸:۴۴ - سه شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸

با اخبار پزشکی همراه شوید؛

توصیه هایی غذایی برای پیشگیری از ویروس کرونا

متخصص تغذیه از توصیه هایی غذایی برای پیشگیری از ویروس کرونا صحبت کرد.

سیدمرتضی صفوی در گفتگو با خبرنگار در خصوص ویروس کرونا اظهار کرد: همان طور که در خبرها شنیده اید، ویروس کرونا در کشورهایی جز چین که منشا آن بوده نیز دیده شده و متاسفانه به کشور ما هم سرایت کرده است؛ باید خودمان را محافظت کرده و با حفظ نکات بهداشتی که این روزها از رسانه های مختلف می شنویم، به تغذیه نیز اهمیت ویژه ای دهیم.

متخصص تغذیه گفت: عامل ابتلا یا پیشگیری از ابتلا به این ویروس، به جز دارا بودن بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، سوتغذیه ، ریوی و…. عملکرد و قدرت سیستم ایمنی است؛ این روزها در هر سن و سالی که هستید نکات تغذیه ای زیر را جدی گرفته و اجرا کنید.

وی افزود: برای دریافت مقدار کافی ویتامین ث، روزانه باید حداقل یک عدد پرتقال یا دوعدد نارنگی و یا لیموترش مصرف شود؛ مصرف کدو حلوایی را در رژیم روزانه و محدود کردن مواد غذایی شیرین و عدم استفاده از روغن های جامد، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ یا دو عدد سفیده تخم مرغ، استفاده از ادویه جاتی نظیر زردچوبه و زعفران و مصرف جوانه های جو، گندم ، ماش و شبدر از جمله مواد مورد نیاز این ایام است.

صفوی ادامه داد: از بین انواع مغزهای گیاهی، گردوی داخل پوسته چوبی، بهترین گزینه است که در طول روز مصرف شود؛ استفاده روزانه از پیاز خام بنفش، مصرف روزانه خانواده کلم، عدم استفاده از کنسرو، سوسیس و کالباس و حتما روزانه از خوراک عدسی، دال عدس یا لوبیا استفاده شود.

وی با بیان اینکه مصرف پروتئین در این روزها بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: استفاده از پرتقال های توسرخ، انار قرمز، شکلات تلخ، روغن زیتون، کنجد و ارده، فرآورده های پروبیوتیکی یا مکمل آن و عدم استفاده از گز، سوهان، نقل، نبات و شیرینی جات در این ایام تأکید می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اضافه کرد:  افراد باید خواب کافی داشته باشند، همچنین ویتامین دی خون چک شود و اگر کمبودی وجود دارد حتما درمان آغاز شود؛ آهن خون هم چک شود چرا که کمخونی سبب ضعف سیستم ایمنی می شود.

وی با توضیح اینکه این توصیه ها در سالمندان، کودکان، خانم های باردار و افراد مصرف کننده کورتون یا افراد مبتلا به سرطان بسیار مهمتر است، بیان کرد: افراد چاق بیشتر در معرض خطر هستند؛ استرس و فشارهای جسمی و روحی سیستم ایمنی را ضعیف می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.