سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:33 - جمعه 02 اسفند 1398

آسیب‌های دعوا کردن کودک در جمع را بدانید

یک روانشناس درباره آسیب‌های دعوا کردن کودکان در جمع توضیحاتی داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ هانیه لواف روانشناس و مشاور، درباره آسیب‌های دعوا کردن کودکان در جمع دیگران، اظهار کرد: برخی از کودکان به علت وجود قوانین سخت در خانه، در مهمانی‌ها و در جمع دیگران رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که در خانه مجاز به انجام آن‌ها نیستند.

این روانشناس ادامه داد: وقتی در خانه چارچوب سفت و سخت وجود داشته باشند، کودک فکر می‌کند در محیط جدید می‌تواند از آن قوانین و مقررات فاصله بگیرد و رفتارهایی را بروز دهد که واقعا به آن علاقه دارد.

لواف با بیان اینکه برخی از کودکان برای جلب توجه دیگران، رفتارهایی را بروز می‌دهند تا در مرکز توجه آن‌ها قرار گیرند، افزود: کودکانی که کنجکاو هستند وقتی در جمعی قرار می‌گیرند می‌خواهند درباره همه چیز اطلاعات کسب کند، به همین دلیل ممکن است تنشی ایجاد شود و والدین در جمع با کودک برخورد کنند.

وی گفت: دعوای کودک در جمع توسط والدین موجب کاهش اعتماد به نفس در او می‌شود و طردشدگی و حقارت او را در پی دارد و این پیام را به کودک می‌دهیم که “تو بد هستی”.

این روانشناس تصریح کرد: وقتی کودک برچسب “بد بودن” را دریافت می‌کند، این کار در وهله اول باعث سرخوردگی، کاهش اعتماد به نفس و ایجاد احساس حقارت در او می‌شود و وقتی این رفتار به مرور ادامه پیدا کند، کودک هر رفتاری را که دوست دارد انجام می‌دهد، چراکه با خود می‌گوید: “من که بد هستم پس بذار هرکاری دوست دارم انجام دهم”.

لواف افزود: وقتی والدین کودک را در جمع دعوا می‌کنند، خشم نهفته ای در او ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که کودک به دنبال تلافی کردن است و رفتار کینه جویانه‌ای در او ایجاد شده وپرخاشگری و لجبازی می‌کند، پس بیشتر محیط را بر هم می‌ریزد تا استقلال خود را نشان دهد.

وی با بیان اینکه باید والدین جلوی این مسئله را بگیرند، اضافه کرد: والدین به کودکشان باید آموزش دهند که در جمع چگونه برخورد کنند و انتظاراتی که از فرزندشان دارند را به او بگویند، واضح و شفاف وظایف کودک را برای حضور در مهمانی آموزش دهند، به عنوان مثال والدین به فرزندشان می‌گویند “داریم به مهمانی می‌رویم دختر یا پسر خوبی باش”، این در حالی است که آن‌ها به کودک نمی‌گویند تعریف خوب بودن چیست.

این روانشناس خاطرنشان کرد: اگر کودک در جمع انتظارات ما را برآورده نکرد، او را از جمع جدا کنیم و آرام تذکر دهیم تا رفتارهای منفی را انجام ندهد، همچنین یک جایگزین برای کودک در مهمانی مشخص کنید تا سرگرم آن شود و رفتارهای منفی انجام ندهد و این روش پیشگیرانه است.

انتهای پیام/شهرخبر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.