سرویس: غیر تولیدی 12:23 - پنجشنبه 01 اسفند 1398

بررسی ابعاد مختلف فقهی و شرعی انتخابات/تفاوت غیبت و روشنگری در انتخاب کاندیدای اصلح

کارشناس فقه و احکام گفت: تخریب علنی اشخاص به‌طور شرعی جایز نیست اما اگر کسی با شما مشورت می‌کند که من به فلان کاندیدا رأی بدهم یا ندهم؟ در مقام مشورت، غیبت محسوب نمی‌شود، اما اگر بخواهند علناً تبلیغات منفی انجام بدهند، جایز نیست.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام امیر صالحی، با تبیین و بررسی فقهی و شرعی انتخابات در ابعاد مختلف ،در پاسخ به این سؤال که آیا شرکت در انتخابات واجب است؟ یا خیر، اظهار داشت: بی‌شک در شرایط فعلی که نظام جمهوری اسلامی و استقلال مملکت و عظمت این کشور به آن بستگی دارد، شرکت در انتخابات لازم است، اگر افراد بگویند که من یک رأی بیشتر ندارم و در انتخابات شرکت نکنند، سبب می‌شود عده شرکت‌کنندگان کاسته و آسیب به‌نظام و کشور وارد شود، از همین رو شرکت در انتخابات به فتوای مراجع  تقلید، واجب عینی است نه کفایی، یعنی حضور در انتخابات بر فرد فرد مکلفین واجب است.

این کارشناس فقه و احکام ادامه داد: «جوهره حکومت اسلامی»، حکومت الهی است؛ ولی این حکومت درنهایت سر از حکومت مردمی درمی‌آورد بنابراین اجرای احکام الهی واجب است؛ و مشارکت مردم در امر حکومت مقدمه این واجب محسوب می‌شود؛ و مقدمه واجب، واجب است.

وی تصریح داشت: مقدمه واجب را عقلاً و شرعاً واجب است چراکه«کلما حکم به العقل حکم به الشرع، هر چیزی را که عقل حکم می‌کند، شرع هم به آن حکم می‌کند» و ازآنجاکه حفظ نظام جامعه واجب است ، پس مسائلی هم چون شرکت در انتخابات که بقای نظام جامعه متوقف بر آن است، از باب مقدمه واجب، واجب است.

صالحی افزود: بنابراین می‌توان گفت؛ آیا حفظ جان، مال، ناموس، دین و کشور واجب است؟ این از مسلمات است و باید حفظ شود، از همین رو عدم شرکت در انتخابات جایز نیست.

تفاوت غیبت و روشنگری در انتخاب کاندیدای اصلح

کارشناس فقه و احکام بابیان مرز بین غیبت و روشنگری در انتخاب کاندیدای اصلح گفت: تخریب علنی اشخاص به‌طور شرعی جایز نیست اما اگر کسی با شما مشورت می‌کند که من به فلان کاندیدا رأی بدهم یا ندهم؟ در مقام مشورت، غیبت محسوب نمی‌شود، اما اگر بخواهند علناً تبلیغات منفی انجام بدهند، جایز نیست.

وی در ادامه متذکر شد : گزارش دادن ظلم مسؤولان به مراکز و مراجع مسؤول برای پیگیری و تعقیب، بعد از تحقیق و اطمینان نسبت به آن اشکال ندارد و حتّی اگر از مقدمات نهی از منکر محسوب شود، واجب است، ولی بیان آن در برابر مردم وجهی ندارد و حتی اگر موجب فتنه، فساد و تضعیف دولت اسلامی شود، حرام است.

اجازه شوهر برای شرکت در انتخابات

صالحی در ادامه تأکید کرد: در مواردی خروج از خانه اجازه شوهر لازم نیست، که شرکت در انتخابات ازجمله آن واجبات به شمار می‌آید، بنابراین شرکت در انتخابات ازجمله واجبات است و نهی زوج تأثیر ندارد و زن در این صحنه‌ها برای ادای واجب حاضر شود که البتّه اگر اخلاقاً اجازه بگیرد، اشکالی ندارد.

شناساندن فرد اصلح یک تکلیف شرعی بر دوش روحانیون و خواص جامعه

کارشناس فقه و احکام دینی در ادامه با اشاره به وظیفه روحانیون و خواص در قبال شناساندن فرد اصلح گفت: همگان به‌ویژه خواص و علما وظیفه‌دارند با حداکثر دقت افراد اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند، چراکه عدم دخالت خطرناک است همان‌گونه که دخالت بدون بصیرت و حجت هم خطرناک است.

ویژگی‌های فرد اصلح

وی در ادامه به بیان ویژگی‌های فرد اصلح پرداخت و ابراز داشت: باوجود شرایط قانونی، اهم معیارهای اصلح، عبارت است از، تدین، تعهد و خوش‌نامی، وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن،  عزم و اراده و نفوذناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح، دارای برنامه و کفایت لازم، مرعوب نشدن در مقابل دشمنان، مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری و همچنین اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره).
مسؤولان باید ساده زیست و بستگان آن‌ها به دور از اشرافیگری باشند
صالحی ساده‌زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی­گری و همچنین شناخت اولویت‌ها و فوریت‌های نظام و مردم و پرداختن به آن‌ها از دیگر معیارهای فرد اصلح مطرح کرد و ادامه داد: تقید به مسائل اخلاقی، نظیر، پرهیز از معامله‌گری، رشوه و توصیه پذیری، توجه به منافع طبقات برخوردار جامعه، تثبیت مواضع عزت‌آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه‌ی انقلاب و نظام، پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت‌المال یا اموال شبهه‌ناک در تبلیغات و غیر آن، پرهیز از طرح اموری که در اختیار آن‌ها نیست از دیگر ویژگی‌های یک فرد اصلح در انتخابات مختلف است.

کارشناس فقه و احکام دینی خاطرنشان کرد: انتخابات مانند هر عمل و رفتاری که انسان در عرصه فردی و یا جمعی انجام می‌دهد، ازنظر فقهی دارای احکام و چارچوب‌هایی است، و چون انتخابات و رأی دادن نیز عملی است که مکلفان در عرصه سرنوشت سیاسی و اجتماعی انجام می‌دهند، از منظر فقهی، می‌تواند احکامی در برداشته باشد، بر همین مبنا که مقام معظم رهبری و مراجع تقلید شرکت در انتخابات را واجب شرعی تلقی و مکلفان را به انجام این وظیفه تکلیف می‌کنند از همین رو باید ملاک‌های حقیقت را شناخته تا براساس آنها بتوان اهل حق را بازشناخت  که در مسئله انتخابات توجه، کسب آگاهی و شناخت بسیار مهم است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.