سرویس: غیر تولیدی 07:15 - جمعه 02 اسفند 1398

نکاتی برای نگهداری هر چه بهتر بروکلی

بروکلی یکی از سبزیجات کم کالری، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و متعلق به خانواده کلم‌هاست بنابراین لازم است بدانیم شرایط نگهداری این سبزی چگونه است تا بتوانیم برای مدت زمان طولانی‌تری کیفیت آن را حفظ کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، نکاتی که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرند:بروکلی‌هایی را که دارای رنگ سبز تیره و درخشانی هستند انتخاب کنید.

گل‌های آن باید کاملاً به هم فشرده باشد و جدا بودن آنها و وجود فاصله بین گل‌های بروکلی نشان‌دهنده کهنه بودن آن است.

ساقه‌های آن باید ترد و شکننده باشند و در صورتی که حالت چوبی و سفت دارند، بهتر است آن را نخرید.

از خریدن بروکلی با گل‌های زرد اجتناب کنید، چون در این صورت بافت مناسبی نداشته و مجبورید خیلی سریع آن را دور بریزید.

نگهداری بروکلی در یخچال

نگهداری بروکلی کمی به توجه و تامین شرایط مناسب نیاز دارد در غیر این صورت خیلی سریع کیفیت خود را از دست می‌دهد. اگر بروکلی در شرایط نامناسبی نگهداری شود، پس از تنها یک تا دو روز کیفیت خود را از دست می‌دهد. با وجود این می‌توانید با رعایت نکات زیر آن را تا پنج تا هفت روز به صورت تازه و با کیفیت نگهداری کنید.

یک روش عجیب ولی جالب برای حفظ شادابی و تازگی بروکلی به مدت یک هفته، این است که ته ساقه آن را در یک لیوان که حاوی یک تا دو سانتی‌متر آب است و گل‌های آن باید خارج از لیوان قرار بگیرد. یک کیسه پلاستیکی دارای چند سوراخ را هم به صورت خیلی شل روی گل‌های بروکلی بکشید. سپس این لیوان را در سردترین نقطه یخچال خود قرار دهید.

در روش دیگر سر بروکلی را در بین یک حوله، دستمال یا دستمال کاغذی مرطوب به صورت خیلی شل بپیچانید و آن را در یخچال قرار دهید.

دقت کنید کلم بروکلی برای حفظ تازگی و شادابی به جریان هوا نیاز دارد. از پیچیدن محکم آن در بین لایه‌های زیادی از کیسه‌های پلاستیکی یا سلفون (که در بسیاری از مغازه‌های میوه و سبزیجات دیده می‌شود) اجتناب کنید. همچنین آن را در ظرف در بسته قرار ندهید.

آسان‌ترین روش برای نگهداری بروکلی، نگهداری آن در کیسه‌های معمولی است، اما باید سوراخ‌های ریزی را در اطراف گل‌های بروکلی ایجاد کنید.

درست است که بروکلی به کمی رطوبت برای ماندگاری نیاز دارد، اما رطوبت بیش از حد سبب کپک‌زدگی می‌شود.

برای شستن بروکلی آن را به صورت وارونه و از قسمت گل در ظرفی که حاوی چند قاشق سرکه سفید است به مدت 15 دقیقه قرار دهید تا هرگونه میکروارگانیسم یا حشرات کوچک باقیمانده در آن کشته شوند. سپس آن را در آورده با آب سرد آبکشی و قبل از قرار دادن در یخچال، آن را خشک کنید.

بروکلی را باید هر چه سریع‌تر به یخچال برسانید. سعی کنید پس از خرید تا حداکثر 30 دقیقه آن را به یخچال برسانید تا بافت ترد آن هر چه بهتر حفظ شود.

انجماد بروکلی

پس از شست‌و‌شو، گل‌های بروکلی را به قسمت‌های کوچکی تبدیل کنید و آنها را در آب در حال جوش به مدت سه دقیقه قرار دهید. هدف از این کار (بلانچینگ) غیر‌فعال کردن آنزیم‌هایی است که در حین انجماد بافت، رنگ و مزه بروکلی را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. دقت کنید اگر کلم‌ها بیشتر از سه دقیقه در آب جوش بماند، رنگ سبز مطلوب خود را از دست می‌دهد. پس از سه دقیقه جوشیدن، آنها را آبکشی کرده و در ظرف حاوی مخلوط آب و یخ قرار دهید تا کاملا سرد شود. در نهایت آبکشی و سرد شدن آن را در کیسه مخصوص فریزر قرار داده و منجمد کنید. در زمان استفاده می‌توانید بدون دیفراست، آنها را مستقیما به غذا افزوده یا این‌که آنها را در آب با دمای محیط چند دقیقه غوطه‌ور کنید.

جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.