سرویس: یادداشت 15:48 - یکشنبه 27 بهمن 1398

تا انتخابات اسفند98؛

اصلاح طلبان نرفته اند که بخواهند برگردند!/ «مهندسی حضور» تاکتیک سیاسی اصلاح طلبان برای انتخابات

اصلاح طلبان اصلا جایی نرفته بودند که بخواهند به انتخابات برگردند. ارائه لیست توسط آن ها با عناوین گوناگون کاملا محتمل است و در میان تعدد لیست های اصولگرایان احتمال رای آوری آنان نیز بعید نیست…

اصفهان شرق_محمود فروزبخش

اصلاح طلبان شدیدا تاکید می کنند که شورای نگهبان اصلا برای آن ها کسی را باقی نگذاشته و به همین خاطر لیست نمی دهند. اما به نظر می رسد این پایان ماجرا نیست. آن ها تا لحظه آخر فرصت دارند به میدان بازگردند. در این روزها خانم ناهید تاج الدین ستاد خود را با حضور فضل الله صلواتی افتتاح کرد. کسی که نماد تفکر اصلاح طلبی در اصفهان است.

تمرکز ستادی آن ها هم بر «خیابان نظر» است یعنی جایی که انقلابی ها کمتر می توانند جذب رای داشته باشند. اگرچه نام خانم تاج الدین به عنوان نماینده مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران شاخص است اما در میان نامزدها می توان کسانی را با گرایش های اصلاح طلبی شناسایی کرد. برای مثال آقای مجید موسویان که در انتخابات سال ۹۶ گزینه اصلاح طلبان بود هم اکنون در این انتخابات هم حضور دارد.

سکوت فعلی آنان یک تاکتیک است

به عبارت دیگر باید گفت اصلاح طلبان اصلا جایی نرفته بودند که بخواهند به انتخابات برگردند. ارائه لیست توسط آن ها با عناوین گوناگون کاملا محتمل است و در میان تعدد لیست های اصولگرایان احتمال رای آوری آنان نیز بعید نیست. کسانی که با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند به این نتیجه قطعی رسیده اند که با کار رسانه ای و تحریک مردم کار به جایی نمی برند و تنها راه، نفوذ در رئوس حاکمیت است. به بیان دیگر تغییر از پایین به بالا محال است و آن ها به دنبال تغییر از بالا به پایین هستند و تنها راهشان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری است و به سبب محدودیت های موجود در نظام، تنها شانس آنان سرمایه گذاری بر روی برخی اصلاح طلبان است.

از طرفی اصلاح طلبان نیز ثابت کرده اند قدرت را به راحتی رها نمی کنند. مضاف بر اینکه هرچقدر ناز کردند، نظام ناز آن ها را نخرید. پس آن ها تکلیف خود را می دانند و چشم به فتح نسبی مجلس دوخته اند. سکوت فعلی آنان نیز یک تاکتیک سیاسی است. خود را محو نشان می دهند تا اصولگرایان خود به جان هم بپرند و آن گاه که جریان انقلابی در ضعیف ترین حالت خود قرار گرفت به یک باره این اژدهای خفته بیدار شود.

پی نوشت ندای اصفهان:

به نظر می رسد «مهندسی حضور»، تاکتیک در سایه ای است که اصلاح طلبان در پیش گرفته اند و احتمالا اصل این ایده در دیداری که سید محمد خاتمی با حسن روحانی در ماه جاری داشته اند(+) مطرح شده است.

طی این تاکتیک با اعلام نکردن لیست توسط اصلاح طلبان چند اتفاق دنبال می شود:
۱- قیافه مظلومیت به خود گرفته و نسبت به سوابق و عملکرد ضعیف خود پاسخگو نخواهند بود.
۲- نیروهای انقلابی را به خود مشغول کرده تا با ایجاد اختلاف میان آنها از تحرکات اصلاح طلبان غفلت نمایند.
۳- با کاهش دادن شور انتخاباتی، سبد رای سنتی اصولگرایان را کاهش داده و با تبلیغات هدفمند از طریق پیامک، شبکه های اجتماعی و محلات خاص، به تشویق هواداران خود جهت رای به لیست مورد نظرشان می پردازند.

انتهای پیام/ ندای اصفهان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.