سرویس: سیاسی 21:57 - چهارشنبه 23 بهمن 1398

جوانان، پتانسیلی عظیم برای ادامه راه انقلاب

رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت بکارگیری جوانان در عرصه های مختلف انقلاب فرمودند: آیا این‌گونه جوانان نمیتوانند مشکلات صنایع را حل کنند و با یافتن حلقه‌های مفقوده‌ی بخشهای مختلف، کارها را به سامان برسانند؟

به گزارش اصفهان شرق، همه می دانیم که انقلاب اسلامی در برهه ای که دو قدرت شرق و غرب جهان را به دستخیر خود گرفته بودند، ظهور کرد. ظهوری که برای خیلی ها خوشایند نبود د و از همان اول توطئه ها را برنامه ریزی کردند؛ به ترورها داشتیم عادت می کردیم که رژیم بعثی به خاک ایران حمله کرد، حمله ای که با همراهی اکثر کشورهای دنیا آغاز شد پس از هشت سال به پایان رسید.

در این 8 سال ایران به اندازه ده ها سال از مسیرهای مختلفی عبور کرد، بالاترین شخص اجرایی کشور (بنی صدر) در آن زمان با دشمن همکاری می کرد و با دشمن برای شکست دادن ایران همقدمی می کرد. ایران جنگ تحمیلی را با همه فراز و نشیب هایی که داشت به پیروزی به پایان رساند؛ کشورهای غربی که به بعثی ها سلاح و تجهیزات جنگی و شیمایی می دادند، مجروحان این جنگ برای درمان قبول نمی کردند؛ جز یک و دو کشور هیچ کشوری به ایران کمک نمی کرد.

جوانان و نوجوانانی که تا زمان جنگ سلاح به دست نگرفته بودند مردانه و بودن کمک هیچ کشوری حماسه پیروزی را آفریدند؛ اعتماد و اعتقاد امام راحل (ره) این جوانان را رزمنده ای که کرد که بعد از کربلای 4، کربلای 5 را رقم زدند و دنیا را انگشست به دهن کردند؛ اعتماد امام خمینی (ره) بود که جوانان شجاعت، از خودگذشتی و شوق به شهادت پیدا کردند و عملیات های والفجر 8، مرصاد، بیت‌المقدس، محرم،  کربلای 10، فتح المبین و .. را رقم زدند.

غائله کردستان را در حین جنگ تحملیلی ایجاد کردند باز هم جوانانی که به اعتماد امام تکیه داشتند مردانه ایستادند و این غائله را هم بعد از چندین سال ختم به خیر کردند؛ اعتماد به جوانان بود که رژیم مورد حمایت غربی ها و شرقی ها، در شلمچه و طلایه، فاو و … زمین گیر شد. امام خامنه ای بعد از رحلت حضرت امام خمینی (ره) رهبر شد و این اعتماد به جوانان ادامه پیدا کرد؛ از ساخت موشک در بردها و کاربردی های مختلف تا صنایع هسته ای و پیشرفت های چشمگیر علوم پزشکی.

جمهوری اسلامی ایران بعد از سال ها که از انقلاب و 8 سال دفاع مقدس می گذرد قله های افتخار آفرین متعددی را پشت سر گذاشته است اما در برخی از حوزه ها مانند اقتصاد و فرهنگ به دلیل عدم اعتماد به جوانان و نگاه به داخل هنوز حرفی برای گفتن نداریم؛ چرا روزی ما با کمترین سلاح روبه روی دشمن تا دندان مسلح استادیم و پیروز شدیم اما امروز در بحث اقتصاد و معشیت که اتقافا دست پری داریم، حرف برای گفتن نداریم.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ها قبل برای عدم اعتماد به جوانان و نگاه به داخل در حوزه اقتصاد هشدار های متعددی دادند اما انگار کسی گوش نمی کرد. 13 آبان 81 رهبری می فرمایند: جوان، سرشار از امید و نشاط است و مایل است کاری به او محوّل کنند و آن را با شجاعت و خطرپذیری انجام دهد. 14 دی ۱۳۸۴ امام خامنه ای پیرامون روحیه جهادی فرمودند: روحیه‌ی جهادی یعنی اعتقاد به این‌که «ما می‌توانیم»؛ و کارِ بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر و استفاده از همه‌ی ظرفیت وجودی و ذهنی و اعتماد به جوان‌ها. ایشان در 7 اردیبهشت 77 می فرمایند: اگر ما به جوان اعتماد كنیم از غیر جوان، هم بهتر و مسوولانه‌تر كار را انجام می‌دهد؛ هم سریع تر پیش می‌برد، هم كار را تازه‌تر و همراه با ابتكار بیشتری به ما تحویل خواهد داد.

امام خامنه ای در 12 آبان 98 می گفتند: سازش با آمریکا مشکلات کشور را حل نمیکند، بلکه افزایش خواهد داد؛ مشکلات سیاسی‌ای اگر داشته باشیم، مشکل اقتصادی اگر داشته باشیم؛ مشکلات ما را خودمان باید حل کنیم؛ مشکلات ما را شما جوانها باید حل کنید. رهبر انقلاب اسلامی در 3 آذر 95 هم بیان فرمودند: اینکه جوانها را بیاورند، با انگیزه‌ی دین وارد میدان کنند، مسئولیّت را به آنها بسپرند، به آنها اعتماد بکنند؛ این شد یک الگو. حالا که الگو شد، دوستان ما در خیلی از کشورها از این الگو بهره گرفتند دشمنان [هم] نشستند برایش برنامه‌ریزی کردند؛ اندیشه‌ی پیران و فکر و تجربه‌ی آنها آن‌وقتی به کار می‌آید که حرکت جوانانه‌ی جوانان وجود داشته باشد؛ پیش‌ران حرکت انقلاب، جوانها هستند.

ایشان خاطر نشان می کنند: امام [با تشکیل بسیج] سرنوشت انقلاب را سپرد به جوانها؛ و هر مجموعه‌ی جوانی، هر نسلی، وقتی از جوانی پا میگذارد به میانسالی، در واقع این امانت را تحویل میدهد به نسل جوان بعد از خودش و این سلسله تمام‌نشدنی است؛ معنای تشکیل بسیج این بود که خدای متعال به امام بزرگوار این تعلیم را داد، این الهام را کرد که سرنوشت انقلاب را بسپرد دست جوانها؛ نه‌فقط جوانهای آن روز. وقتی جوانها وارد میدان شدند، این امانتی را که دست آنها سپرده شده است، این اعتمادی را که به آنها شده است، دست‌به‌دست در طول زمان به یکدیگر منتقل میکنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ ای ۲۵ اردیبهشت سال جاری در رابطه با مشکلات کنونی کشور گفتند: متأسفانه در سالهای اخیر به‌طور مکرر، اقتصاد کشور به تصمیم‌های دیگران گره زده شد و بسیاری از کارها به تصمیم‌های آمریکا موکول شد و در نتیجه سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی نیز کارهای خود را موکول به این امور کرد.

ایشان یکی از راه‌های حل مشکلات اقتصادی را استفاده از ظرفیت وسیع مردمی کشور دانستند و با تأکید بر اینکه برخورد دولت با عوامل مخرب در بخشهای گوناگون اقتصادی بسیار ضروری است، افزودند: باید با قاچاق، دلالی‌ها، خریدهای خیانت‌کارانه‌ی ارزاق عمومی و احتکار، بدون هراس از جنجالها، برخورد قاطع شود و همه باید از دولت در این عرصه حمایت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان چند کار و وظیفه‌ی اساسی که باید به‌عنوان تفکری عام مورد توجه و عمل سه قوه قرار گیرد، «رونق تولید» را کلید حل بسیاری از مشکلات خواندند و افزودند: در سایه‌ی عزم جهادی و به‌کارگیری جوانان متخصص، موانع رونق تولید قابل رفع است که اگر این هدف محقق شود، مسائلی نظیر اشتغال، کاهش تورم، رفاه مردم و صادرات، شتاب خوبی خواهد گرفت.

ایشان «اعتماد به جوانان» را راه‌حل اصلی برشمردند و خاطرنشان کردند: هر جا به نسل جوان اعتماد کردیم و حداقلِ امکانات را در اختیارش گذاشتیم، پیش رفتیم.

رهبر انقلاب، تولیدات تحسین‌برانگیز نظامی از جمله موشکهای نقطه‌زن بالستیک و کروز با برد ۲ هزار کیلومتر را نتیجه‌ی اعتماد به جوانان مؤمن، باانگیزه و خستگی‌ناپذیر خواندند و افزودند: در بحث غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و تأمین نیازهای پزشکی هسته‌ای نیز وقتی کار را به جوانان محول کردیم، در میان ناباوری بسیاری، کارِ به این مهمی را به سرانجام رساندند، ضمن اینکه مشکل‌ترین بخش غنی‌سازی، رسیدن به ۲۰ درصد است و مراحل بعدی، آسان‌تر از این مرحله است.

ایشان پرسیدند: آیا این‌گونه جوانان نمیتوانند مشکلات صنایع را حل کنند و با یافتن حلقه‌های مفقوده‌ی بخشهای مختلف، کارها را به سامان برسانند؟

این ها تنها قسمتی از فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون استفاده جوانان برای حل  مشکلات کنونی کشور است و به راستی چرا مسئولان کشور (دولتی ها و مجلسی ها) چرا راه را برای حضور جوانان در پست های مهم و کلیدی کشور باز نمی کنند؛ چرا با وجود این همه نیروی جوان در کشور، باز هم مشکلات اشتغال، اقتصاد و معیشت داریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.