سرویس: اخبار شهرستان » ورزنه 12:11 - دوشنبه 21 بهمن 1398

اقتصاد مقاومتی در شرق اصفهان؛

«فارفان» تبلور «باید قوی شویم» در اقتصاد مقاومتی/ چگونه روستایی که در معرض نابودی بود به الگوی اقتصادی کشور تبدیل شد؟

فارفان روستایی در 80 کیلومتری شهر اصفهان و در منطقه شرق این شهرستان قرار دارد؛ این روستا امروز به واسطه اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در کشور معروف شده و عنوان اولین دهکده اقتصاد مقاومتی را همراه خود یدک می کشد؛ اما چگونه این روستا به الگویی برای کشور تبدیل شد؟

به گزارش اصفهان شرق، اسم شرق اصفهان برای بسیاری از افراد تداعی کننده مشکلات خشکسالی و بیکاری و کمبود امکانات است؛ مشکلاتی که به سبب خشکی زاینده رود هر سال بر دامنه آن افزوده می شد و این منطقه را با معضلات متعددی مواجه می کرد.

اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر آب زاینده رود سال ها تنها ممر درآمدی مردم شرق اصفهان بود و مردم این منطقه از طریق همین کشاورزی و دامداری سنتی امرار معاش می کردند. اما با خشکی زاینده رود و کاهش سطح آب این رودخانه و انتقال آب به نقاط دیگر، مشکلات یکی پس از دیگری به سراغ این منطقه آمد و این منطقه را تبدیل به کوهی از مشکلات کرد.

اما روحیه خستگی ناپذیر مردم این منطقه که به واسطه مجاورت با کویر و طبیعت خشک همراه شده است و همت بسیج سازندگی استان اصفهان در سال های گذشته، از دل معضلات، پیشرفتی را به همراه داشت که امروز این منطقه الگویی برای کل کشور شده است.

فارفان روستایی در 80 کیلومتری شهر اصفهان و در منطقه شرق این شهرستان قرار دارد؛ این روستا امروز به واسطه اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در کشور معروف شده و عنوان اولین دهکده اقتصاد مقاومتی را همراه خود یدک می کشد.

خشکسالی و قطع آب  زاینده رود اشتغال و زندگی مردم این روستا را به مرز نابودی نزدیک کرد و بسیاری از افراد جوان از روستا مهاجرت کردند و افراد مسن هم به سختی روزگار می گذراندند اما ورود بسیج سازندگی به منطقه با طرح های اقتصاد مقاومتی و مشاوره های متخصصان به مردم این روستا امروز این روستا را به نماد «قوی شدن» تبدیل کرده است.

در طول سال های 93 و 94 با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد ریال 60 طرح اقتصاد مقاومتی در این روستا به عنوان دهکده اقتصاد مقاومتی به همت بسیج سازندگی به اجرا درآمد که برای 400 نفر در این منطقه اشتغال زایی شد.

پیشتازی بسیج سازندگی در محرومیت زدایی

سرهنگ حسن عجمی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه بسیج سازندگی در بخش های متعددی در حال کمک به دولت است، اظهار کرد: سازمان بسیج سازندگی اقدامات متعددی را از بدو تاسیس خود تا امروز در بخش های محرومیت زدایی، طرح کرامت، آبادسازی و توانمندسازی اقشار مختلف مردم انجام داده است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی با اشاره به تشکیل قرارگاه محرومیت زدایی در سطح کشور، عنوان کرد: این قرارگاه در استان اصفهان هم کار خود را آغاز کرده و در بخش های آب، اشتغال، مسکن و محرومیت زدایی اقدامات مهمی انجام داده است.

وی ادامه داد: در جریان این طرح محرومیت زدایی سپاه استان 20 میلیارد تومان آورده در نظر گرفته است که همرا با 20 میلیارد آورده مردم، مسیر خوبی برای محرومیت زدایی از نقاط مختلف استان ریل گذاری می شود.

وی با بیان اینکه این سازمان از طریق طرح کرامت به نقاط حاشیه ای کلانشهرها و شهرهای بزرگ که با مشکل اعتیاد و مسائل اخلاقی روبرو هستند، ورود کرده است، گفت: نقاط حاشیه ای کلان شهر اصفهان و شهرهای کاشان، شهرضا، خمینی شهر و نایین از جمله نقاط پایلوت ما در اجرای این طرح هستند که با ایجاد نشاط اجتماعی، محرومیت زدایی، اقدامات فرهنگی و ورزشی به دنبال مبارزه با معضلات اجتماعی حاضر در این منطقه هستیم.

عجمی با اشاره به مشکلاتی که خشکسالی برای منطقه شرق ایجاد کرده است، اذعان کرد: خشکسالی، سیل بیکاری در شرق اصفهان را که در طول سالیان متمادی  با اقتصاد کشاورزی زندگی خود را می گذراندند، به همراه آورد که بسیج سازندگی تصمیم گرفت با مجموعه مشاوره ها و تجمیع طرح های اقتصاد مقاومتی در این روستا، الگویی از اقتصاد مقاومتی برای منطقه و کشور ایجاد کند.

نقاط مختلف استان، قطب صنایع تبدیلی می شوند

رئیس سازمان بسیج سازندگی تصریح کرد: پرورش قارچ، بوقلمون، مرغ بومی، دام و صنایع تبدیلی، پرورش ماهی قرل آلا با آب شور برای اولین بار در کشور از جمله طرح های اجرا شده در این منطقه است.

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد قطب های صنایع تبدیلی در نقاط مختلف استان هستیم، اظهار کرد: با اقدامات انجام شده در بسیج سازندگی، کمشچه به عنوان قطب نان، سمیرم به عنوان قطب تولید سرکه سیب، کاشان، قطب تولید عرقیجات و شهرضا به عنوان قطب فرآورده های انار در استان شده اند.

محسن دانشور در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به اقدامات شاخص بسیج سازندگی در سطح استان، اظهار کرد: بیابان زدایی یکی از اقدامات مهم بسیج سازندگی اصفهان است که این سازمان را به عنوان سازمان برتر کشور در امر بیابان زدایی از نظر سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تبدیل کرد.

مدیر کشاورزی و منابع طبیعی بسیج سازندگی ادامه داد: این سازمان به بالغ بر 12 هزار هکتار بیابان زدایی در نقاط بحرانی شهرک های صنعتی، مراتع و شهرداری های استان انجام داده است.

وی ادامه داد:  این بیابان زدایی ها که در شهرستان های اصفهان، برخوار، خور و بیابانک، نایین و آران و بیدگل انجا شده است به صورت بیولوژیک و کاشت نهال های مقاوم بوده و از روش های مالچ پاشی استفاده نشده است.

تجمیع طرح های اقتصاد مقاومتی در دهکده فارفان

دانشور در رابطه با طرح دهکده اقتصاد مقاومتی فارفان اظهار کرد: بسیج سازندگی استان اصفهان برای اولین بار در کشور مجموعه اقدامات خود در عرصه اقتصاد مقاومتی را در این روستا تجمیع کردیم.

مدیر کشاورزی و منابع طبیعی بسیج سازندگی با بیان اینکه طرح پرورش ماهی قرل آلا از طریق آب شور برای اولین بار در کشور در این منطقه به اجرا درآمد، عنوان کرد: آب این طرح از طریق چاه های کم عمق منطقه تامین شد و خروجی آب نیز برای باغات پسته منطقفه استفاده می شود.

فارفان به الگویی برای کشور تبدیل شده است

وی با بیان اینکه این دهکده به عنوان الگویی در رابطه با اقتصاد مقاومتی در منطقه شناخته می شود، گفت: بسیج سازندگی استان مجموعه اقداماتی در روستای اراضی مبارکه به عنوان دومین دهکده اقتصاد مقاومتی استان انجام داده است تا این روستا را به عنوان دومین قطب اقتصادی استان تبدیل کند.

دانشور با بیان اینه در ابتدای مسئولان دولتی و اجرایی با این طرح مخالف بودند، گفت: پس از مشاهده ثمرات این طرح و ایجاد اشتغال بدون نیاز به رودخانه زاینده رود در شرق اصفهان مسئولان دولتی نیز به سمت این اقدامات در این منطقه حرکت کردند.

مدیر کشاورزی و منابع طبیعی بسیج سازندگی با انتقاد از نگاه برخی مدیران دولتی در طرح های اشتغال زایی، اذعان کرد: مدیریت جهادی یعنی بسته به مقتضیات زمان طرح های اشتغال زایی مطرح و پیگیری شود.

وی در توضیح این نگاه گفت: برای مثال در منطقه سمیرم برای اولین بار طرح اقتصاد مقاومتی تولید سرکه سیب با برند زاگرس را در دستور کار قرار دادیم تا مجموعه تولیدات مردم این منطقه با برندسازی و استفاده از دستگاه های سنجش میزان کیفیت تولید و در بازار عرضه شود؛ این کار در نبود همراهی و همکاری دولت به نتیجه رسید و از ابتدای امثال با برند مشخص در حال توزیع سرکه سیب در سطح کشور است.

دانشور ادامه داد: در واقع این طرح اقتصاد مقاومتی چرخه تولید و عرضه سرکه در این منطقه را تکمیل کرد و شاهد تبدیل شدن سمیرم به عنوان قطب تولید سرکه سیب هستیم.

آینده ای که جهاد اقتصادی برای ایران ترسیم می کند

اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر نفت سال ها بر روی کشور ما سایه انداخته بود و رژیم پهلوی از طریق همین پول نفت به دنبال اداره کشور بود، به گونه ای که بسیاری نفت را سم اقتصاد ایران می دانستند. با شروع انقلاب اسلامی و با تحریم های آمریکا و غرب کم کم وابستگی ایران به نفت کم شد، اما همچنان بخش اعظمی از بودجه کشور وابسته به این سم مهاک بود.

دوراندیشی های مقام معظم رهبری و ضرورت عبور از اقتصاد شکننده تک محصولی سبب شد سیاسیت های اقتصاد مقاوتی در کشور تدوین شود، سیاست هایی که هم محورمیت زدایی و هم عبور از اقتصاد مقاومتی را در دل خود داشت و در یک سخن ایران را قوی می کرد.

ورود جهادگران سازندگی به این عرصه ثمرات خوبی به همراه داشت و الگوهای موفقی از مدیریت اقتصادی در دل جمهوری اسلامی به نمایش گذاشت که به نوعی می توان آن را ثمره انقلاب اسلامی در عرصه اقتصادی دانست.

تداوم این نگاه در کشور و اجرای بندهای اقتصاد مقاومتی در آینده ای نزذیک کشور را به سمتی می برد که به عقیده بسیاری در دنیای وابسته امروز، ایرانی مستقل از دنیا خواهیم داشت که در عین ارتباط با سراسر دنیا و حضور در بازارهای بین المللی به جهانی کوچک تبدیل شود که در اقتصاد هم همانند عرصه نظامی روی پای خود بایستد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.