اصفهان شرق

کسی نمی‌پرسد که چرا اقتصاد مقاومتی اجرا نمی‌شود/ 40 غرفه روایتگری اقتصاد مقاومتی در راهپیمایی 22 بهمن

کدخبر: 193712
1398/11/21 در ساعت 10:22

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الله عبدالملکی در نشست خبری 22 بهمن با اشاره به اینکه امسال در تهران و 25 نقطه در مرکز استان‌ها و برخی شهرستان‌ها در سطح کشور، غرفه روایتگری برپا می‌شود، گفت: در مجموع 40 غرفه با 80 مدرس در روز 22 بهمن به روایتگری اقتصاد مقاومتی خواهند پرداخت.

انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی، 3 سال مداوم در راهپیمایی با شکوه 22 بهمن در تهران و برخی از نقاط کشور، غرفه‌هایی را تحت عنوان ایستگاه روایتگری داشت، امسال در 25 نقطه در سطح کشور این ایستگاه‌ها برپاست، به همین منظور در نشست خبری تشریح عملیات راهپیمایی 22 بهمن که با حضور حجت‌الله عبدالملکی، قائم مقام انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، اصحاب رسانه و تعدادی از راویان در تهران، این عملیات تشریح شد.

عبدالملکی در ابتدای این در باره ضرورت تبیین اقتصاد مقاومتی در بین عامه مردم گفت: مهمترین مسئله‌ای که در اقتصاد مقاومتی وجود دارد، بی‌اطلاعی عمومی است، زیرا با وجودی که در مورد اقتصاد مقاومتی زیاد صحبت شده، اما اطلاعات عموم مردم ما در مورد واقعیت این موضوع، ناقص است.

وی با اشاره به تبیین اقتصاد مقاومتی از سال 1389، ادامه داد: بسیار عجیب است که با وجود گذشت 10 سال از طرح ایده اقتصاد مقاومتی گذشته، همچنان نه تنها در مجامع عمومی، بلکه در بین جمع‌های نخبگانی نیز این موضوع به درستی فهم نشده و بعضی وقت‌ها افراد از طرح موضوع اقتصاد مقاومتی متعجب می‌‌شوند.

 قائم مقام انجمن اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: از سال 1393 که انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی شکل گرفته، تا همین الان، بیش از هزار جلسه تبیین اقتصاد مقاومتی در جمع های مختلف، در شهرها و استان‌های مختلف برگزار شده‌است.

*مضمون اقتصاد مقاومتی برای مردم جا نیفتاده است

وی این جلسات را محدود به قشر خاصی ندانسته و افزود: جلسات برای اساتید دانشگاه، گاهی کارشناسان دولتی و دستگاه‌های اجرایی و جلساتی که در مساجد و هیئات برای عامه مردم برگزار می‌شود با این حال هنوز مواجهیم با اینکه در هزار و یکمین جلسه، مردم هنوز از شنیدن این مفاهیم متعجبند، یعنی هنوز آن مضمون جا نیفتاده است و هنوز اقتصاد مقاومتی به درستی برای مردم گفته‌نشده‌است.

عبدالملکی با اشاره به حضور در یکی از دانشگاه‌های کشور در مورد عدم تبیین درست اقتصاد مقاومتی گفت: زمانی که برای بازدید از دانشگاهی حضور داشتم، یکی از مسئولان دانشگاه، به من گفت که در عملی کردن اقتصاد مقاومتی، هیچ کار عمرانی‌ای انجام ندادیم! یعنی تصورشان بر این است که اقتصاد مقاومتی یعنی انجام ندادن کار عمرانی در حالی که برعکس، اقتصاد مقاومتی الزام می‌کند، زیرساخت‌های پژوهش و فناوری کشور توسعه پیدا می‌کند و باید تجهیزات تقویت شود و آزمایشگاه‌ها تقویت شود!

وی ادامه داد: چند سال پیش، در هیئاتی در جنوب تهران، شامی که به اعضای هیئات داده می‌شد، شامل نان و پنیر و گوجه و خیار بود و خودشان نام آن را گذاشته بودند شام اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصاد مقاومتی یعنی ما غذا نداریم، باید گرسنگی بکشیم.

عبدالملکی با اشاره به دیداری که با یک رئیس دانشگاه داشت، گفت:‌ او دستور داده بود که همه برق‌های محوطه را خاموش کنید، یعنی در تاریکی محض دانشجوها و اساتید با نور تلفن همراه خود، تردد می‌کردند و در پاسخ به این سوال که چرا چنین اقدامی انجام می‌دهند، می‌گفتند که در راستای اقتصاد مقاومتی این کار را انجام داده‌ایم، یعنی اقتصاد مقاومتی‌می‌گوید صرفه‌جویی کنید، یعنی برق‌ها را خاموش کنید.

وی افزود: در یک جلسه که 200 نفر از اساتید حضور داشتند، سیستم صوتی مشکل داشت و بعد یکی از شرکت کنندگان گفت که بلندگوی ما اقتصاد مقاومتی است، یعنی اقتصاد مقاومتی یعنی بلندگوی خراب، گرسنگی کشیدن، ریاضت کشیدن!

این نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی گفت: مردم که نه، نخبگان ما هم هنوز تفاوت میان ریاضت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را متوجه نمی‌شوند، فرق این‌ها را هنوز نخبگان جریان انقلابی هم متوجه نمی‌شوند، در حالی که اصل اقتصاد مقاومتی و نتیجه اول آن، رفاه است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی بهترین غذا، بهترین امکانات، بهترین شرایط برای زندگی، برای اینکه اقتصاد مقاومتی منجر به تقویت تولید می‌شود و شما به هیچ وجه نمی‌توانید کاری بکنید که تقویت تولید منجر به رفاه نشود.

*کسی نمی‌پرسد که چرا اقتصاد مقاومتی اجرا نمی‌شود

قائم مقام انجمن اقتصاد مقاومتی با این سوال که نقش هر کسی در اقتصاد مقاومتی چیست، ادامه داد: توده مردم پاسخ این سوال را نمی‌دانند، و اینکه چرا اقتصاد مقاومتی ضروری است؟ گاهی مشاهده می‌شود که مردم اعتراض دارند به اینکه فشار اقتصادی بالا رفته است، چرا هزینه خوراک بالا رفته، هزینه مسکن افزایش یافته، بیکاری زیاد شده است یا تورم ایجاد شده‌است، اما هیچ‌کس را پیدا نمی‌کنید که بگوید، چرا اقتصاد مقاومتی اجرا نشد که این اتفاقات نیفتد و ما تورم و بیکاری و موضوعاتی از این دست را نداشته‌باشیم!

وی تأکید کرد: هنوز مردم، مفهوم اقتصاد مقاومتی، کار ویژه اقتصاد مقاومتی و وظیفه خود را در اقتصاد مقاومتی نمی‌دانند و تا زمانی‌که مردم نسبت به این موارد آگاه نشوند، اقتصاد مقاومتی به مطالبه عمومی تبدیل نخواهد شد و تا موضوعی به مطالبه عمومی تبدیل نشود، حاکمیت و دولت پای کار نخواهند آمد.

عبدالملکی تصریح کرد: این مسئله مربوط به ایران نیست، یک مسئله جهانی است و باید مردم بخواهند تا نمایندگان آن‌ها در دولت در سطح حاکمیت این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

*تربیت 5 هزار مدرس در سطح کشور

قائم مقام انجمن اقتصاد مقاومتی در مورد فلسفه ایجاد این انجمن نیز گفت: هدف این بود که افرادی را از جنس خود مردم آماده کند که آن‌ها به مردم این مفاهیم را بگویند و این انجمن تا کنون، حدود 5 هزار نفر را با عنوان مدرس اقتصاد مقاومتی آموزش داده‌است که از این تعداد حدود 1400 نفر موفق شدند که گواهی پایان دوره بگیرند و به عنوان مدرس اقتصاد مقاومتی در کشور فعالیت کنند و شاید بخش عمده‌ای از آنچه در فضای فرهنگی و گفتمانی اقتصاد مقاومتی در کشور و استان‌ها اتفاق می‌افتد، توسط مدرسان این انجمن است.

وی با اشاره به برنامه‌های این انجمن در راهپیمایی 22 بهمن گفت: یکی از برنامه‌هایی که از سال 95 شروع شده و تا امسال ادامه دارد، موضوع تبیین و روایتگری اقتصاد مقاومتی در رویداد بسیار مهم 22 بهمن است که البته انجمن در رویدادهای دیگری از جمله اردوهای راهیان نور و همچنین برای اولین سال، در خارج از ایران در راهپیمایی اربعین این را داشتیم و به دنبال این هستیم که از هر فضایی استفاده کنیم و بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کنیم.

عبدالملکی ادامه داد: شروع کار در سال 1395 با یک غرفه که در آن علاوه بر پرده‌خوانی اقتصاد مقاومتی، یک نمایشگاه کوچک هم وجود داشت، کار آغاز شد، در سال 1396 این غرفه به 10 ایستگاه روایتگری اقتصاد مقاومتی در تهران، مسیر راهپیمایی 22 بهمن از خیابان انقلاب اسلامی تا میدان آزادی برگزار کردیم.

وی افزود: در سال 1397، به جز 10 ایستگاه در تهران، چند ایستگاه در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان و اصفهان توسط اعضای انجمن برگزار شد و امسال از یک جهش قابل توجه برخوردار است.

قائم مقام انجمن مدرسان در مورد ایستگاه‌های روایتگری در سطح کشور گفت: امسال علاوه بر 10 ایستگاه تهران در 25 مرکز استان و برخی از شهرستان‌ها هم برنامه روایتگری اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

*ایستگاه‌های غرفه روایتگری در تهران

وی ایستگاه‌های تهران را از چهار راه ولیعصر تقاطع خیابان انقلاب، ایستگاه دوم تقاطع مظفر و خیابان انقلاب، ایستگاه سوم تقاطع خیابان فلسطین و خیابان انقلاب است، ایستگاه چهارم تقاطع خیابان قدس و خیابان انقلاب است، ایستگاه پنجم تقاطع خیابان منیری جاوید و خیابان انقلاب است، ایستگاه ششم تقاطع تقاطع خیابان جمالزاده و خیابان آزادی است، ایستگاه هفتم تقاطع خیابان قریب و خیابان آزادی است، ایستگاه هشتم بین خیابان نواب و رودکی در حاشیه خیابان آزادی قرار دارد و ایستگاه نهم در تقاطع خیابان خوش شمالی و خیابان آزادی قرار گرفته و ایستگاه دهم که ایستگاه آخر است، در خیابان بهبودی برپاست.

این نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی ادامه داد: در هر ایستگاه 1 پرده‌نگار 6 متری قرار دارد که راویان ما با یک سیستم کوچک که بتواند تا 6 متر صدا را پخش کند، توضیح خواهند داد و یکی از موضوعات پرده‌نگارها مفهوم اقتصاد در کشورهای پیشرفته است، موضوع دیگر بحث کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی است، موضوع دیگر نقش زنان در اقتصاد مقاومتی است، موضوع دیگر مبارزه با مفاسد اقتصادی در اقتصاد مقاومتی است، موضوع دیگر مسئله تربیت اقتصادی فرزندان در اقتصاد مقاومتی است و موضوع دیگر رفع تحریم‌های داخلی در اقتصاد مقاومتی است و مسئله الگوی مصرف در اقتصاد مقاومتی است.

وی در مورد انتخاب این موضوعات نیز گفت: سعی شده کلان آموزه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی که دانستن آن می‌تواند فهم مردم را نسبت به اقتصاد مقاومتی ارتقاء دهد و هم ایفای نقش موثرتری در اقتصاد مقاومتی ایجاد کند، مطرح شود و یک کلیاتی گفته شود و ارائه‌ها نیز 4 تا 5 دقیقه است، چون مردم نمی‌توانند صبر کنند.

*دسترسی سریعتر به مخاطب، ظرفیت راهپیمایی 22 بهمن

عبدالملکی در پایان با اشاره به اینکه در مجموع 40 غرفه با 80 مدرس در روز 22 بهمن به روایتگری اقتصاد مقاومتی خواهند پرداخت گفت: این برنامه از ساعت 8 الی 11 روز 22 بهمن اجرا می‌شود و استفاده از ظرفیت این روز برای دسترسی بهتر و سریعتر به مخاطب، شناساندن مفهوم اقتصاد مقاومتی برای مردم، شناخته شدن مدرسان اقتصاد مقاومتی در بین عامه مردم به همراه بالا بردن مهارت تدریس در آن‌ها از جمله اهداف حضور مدرسان در این روز است.

انتهای پیام/فارس