اصفهان شرق

برپایی اولین نماز جمعه قبل از انقلاب در تودشک/ جانم را برای مبارزه با طاغوت در کف دست گذاشتم/ کاخ‌نشینی مانع بزرگ حل مشکلات مردم

کدخبر: 193327
1398/11/16 در ساعت 20:36

به گزارش اصفهان شرق، دهه فجر، سرآغاز طلوع اسلام، خاستگاه ارزشهای اسلامی، مقطع رهایی ملت ایران و بخش مهمی از تاریخ ایران اسلامی ماست که گذشته را از آینده جدا می کند. دهه ای با هزاران خاطره و دلاوری که در تاریخ ایران نقطه ای تعیین کننده و بی مانند به شمار می رود.

از فروپاشی حکومت پهلوی تا پیروزی ملت در 22 بهمن 57، مملو از گفته ها و ناگفته های بسیاریست که برای نگارش آن، قلم سترگی به بلندای چهل و یک سال سربلندی نظام اسلامی را می طلبد و باید توانمندانه در این راه قدم برداشت تا نسل های بعدی به خوبی از آن بهره‌مند شوند.

از اهمیت انقلاب اسلامی همان بس که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه ای مدظله العالی، فرموده اند: شبیه‌ترین حادثه به معجزات انبیا، این حادثه‌ی پیروزی انقلاب بود. (۱۳۹۲/۱۱/۲۸)

به مناسبت گرامی داشت چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، برآن شدیم تا گفتگویی با سید ابراهیم احمدی نسب، از پیشگامان انقلابی شرق اصفهان داشته باشیم.

سید ابراهیم احمدی نسب، چهل سال در سمت امام جمعه شهر تودشک، ایفای نقش کرد و همچنین مسئولی دلسوز برای شهر و منطقه اش از دید همه مردمی که او را می شناختند و یا اسمی از وی شنیده بودند، به شمار می رفت.

مردی در قامت انقلابیون سال 1357 شمسی و از مریدان امام خمینی(ره)؛ که سال ها پای مکتب خمینی نشست و امروز با گذشت چهار دهه، نکته به نکته ی فرمایشات رهبرش را به دل می سپارد و به لب جاری می کند.

در هوای سرد زمستان بخش کوهپایه به همراه تیم خبری اصفهان شرق به منزل پیر انقلابی شرق اصفهان رفتیم. حاج سید ابراهیم به گرمی همان روزهای بهمن 57، به استقبال ما آمد و در ابتدای ورود، چهره متبسم این مرد روحانی بود که حرف های بسیاری از دوران سخت قبل از انقلاب و دوران باشکوه بعد از پیروزی انقلاب را به ما منتقل کرد تا به عنوان مقدمه ای ژرف از هرآنچه او می خواست به ما بگوید، باشد.

اتاق کوچک امام جمعه پیشکسوت استان اصفهان، پر بود از کتب مختلفی که هر کدام را چند بار مرور کرده بود و از تازگی چینش قفسه ها، می توانست فهمید که این بزرگ مرد فهیم، رابطه ی خوبی با مطالعه کردن دارد.

آنچه در ذیل می خوانید، گفتگوی سه ساعته اصفهان شرق با حجت الاسلام سید ابراهیم احمدی نسب، امام جمعه شهر تودشک است.

اصفهان شرق: از خودتان بگویید و اینکه چطور شد در حال و هوای انقلاب قرار گرفتید؟

در تابستان 1319 در روستای مزرعه بوران از توابع بخش کوهپایه و در خانواده ای مذهبی متولد شدم و بیش از چهل سال در یک مکان واحد(شهر تودشک)، امام جمعه بوده ام و در حال حاضر، سه ماه است که به عنوان امام جمعه موقت شهر تودشک همچنان در خدمت مردم هستم. در تودشک مدرسه رفته و پس از آن برای گذراندن دروس حوزوی برای مدت یک سال به اصفهان، چهار سال به تهران و 13سال به قم رفتم تا بتوانم از کلام بزرگان دینی در زمینه فقه و علوم اسلامی بهره گیرم.

علاقه و پایبندی پدرم به اهل بیت(ع) و اسلام، به حدی بود که ما از همان دوران کودکی با دین به صورت ویژه ای آشنا شدیم و به مرور همزمان با تحولات کشور و همراهی با امام خمینی(ره) در مسیر انقلاب قرار گرفتیم.

اصفهان شرق: شما امام جمعه شهر تودشک هستید و طبق آنچه از خودتان سال ها قبل شنیده ایم، قبل از انقلاب نیز، نماز جمعه در برخی مناطق برگزار می کردید، در این خصوص صحبت کنید؟

تودشک در دوران قبل از انقلاب، به عنوان روستا مطرح می شد و در سال 1380 شهرداری در تودشک تاسیس شد. در دوران قبل از انقلاب و به جهت اینکه برای جمع کردن مردم در تظاهرات، باید حرکتی از پیش تعیین شده طراحی می کردیم، تصمیم گرفتم تا همزمان با دی ماه 1357 نماز جمعه در تودشک، تودشک چویه و مشکنان برپا کنم. قرار شد تا هر هفته نماز جمعه را در یکی از سه روستا برگزار و مردم در میعادگاه نماز جمعه جمع شوند و از آنجا به نایین برای تظاهرات برویم. به همین ترتیب عزم مردم برای حضور در وسط خیابان به نفع انقلاب و ضرر نظام شاهنشاهی جدی تر شد و مردم به میدان مبارزه با شاه آمدند.

در آن زمان نماز جمعه در شرق اصفهان برپا نمی شد و فقط شاهد برپایی نماز جمعه در تودشک بودیم. لازم به ذکر است بعد از پیروزی انقلاب برخی مردم در خصوص برگزاری نماز جمعه به من مراجعه کردند و من در نامه ای به دفتر امام خمینی(ره) در قم از امام خواستم که راهنمایی کنند که نماز جمعه را ادامه دهیم یا ترک کنیم که حضرت امام در نامه ای که در کتاب دانشنامه ائمه جمعه صفحه 54 نوشته شده است، فرمودند که نماز جمعه را در قریه تودشک ادامه دهید و بدین ترتیب تودشک سابقه چهل و یک ساله در برپایی نماز جمعه در شرق اصفهان را داراست.

دانشنامه ائمه جمعه

اصفهان شرق: آغاز حرکت شما در تودشک بود، چه فعالیت هایی در زمینه مبارزه با رژیم ستم شاهی داشتید؟ خاطرات این حرکت را بیان کنید؟

من در طول مدتی که در قم به تحصیل دروس حوزوی مشغول بودم، سعی می کردم تا بیشتر زمان ها پای درس و منبر امام خمینی(ره) حاضر شوم و از فرمایشات گهربار امام بهره‌مند شوم. این حضور برای شخص من خیلی پربار بود و حرکت انقلابی ام را قوت می بخشید. از همان ابتدا کلام امام روی ذهنیات هر فردی که از فیض با امام بودن بهره‌مند شده بود، تاثیر عمیقی می گذاشت و همین امر بود که مردم را شیفته روحانیت کرده بود. در ثانی مردم به شدت از ظلم و ستم دربار به خشم آمده بودند و از هر فرصتی برای تظاهرات علیه رژیم نحس شاهنشاهی استفاده می کردند.

برخی مواقع قبل از انقلاب برای منبر رفتن به شمیران محل اقامت تودشکی های مقیم تهران می رفتیم و بیشتر زمان ها در جمع مردم بخش کوهپایه برای روشنگری حاضر می شدیم.

در تهران و بخش کوهپایه، اعلامیه ها و تصاویر امام را بین مردم پخش می کردم و هیچ ترسی از دستگیری نداشتم زیرا به خوبی و با تاسی از گفته های امام راحل، اهمیت مسیر را دانسته و جان خودم را در کف دست برای دفاع از آرمان های امام گذاشته بودم.

تاسوعای 57، مردم بخش کوهپایه را به نایین بردیم و مردم نماز ظهر را در خیابان خواندند و به قدری عصبانی بودند که عکس شاه را به پایین کشاندند. همین حرکت های خودجوش مردمی بود که با گستردگی بسیار در سراسر کشور تکرار شد و قدمی به سوی پیروزی انقلاب گذاشت.

اصفهان شرق: ژاندارمری منطقه چه اقدامی در برابر حرکت های مردمی انجام می داد؟

اواخر دی ماه 57 بود و من در بین جمعیت 1000 نفری مردم بخش کوهپایه که در امامزاده قاسم حضور داشتند، قطعنامه ای را با این مضمون قرائت کردم: «ما خواستار سرنگونی نظام شاهنشاهی که در راس آن شخص شاه است هستیم_صحیح است، صحیح است، صحیح است؛ ما خواستار نظام جمهوری اسلامی برمبنای مکتب اهل بیت به رهبری آیت الله خمینی هستیم_صحیح است، صحیح است، صحیح است؛ اگر پاسگاه تودشک و کوهپایه مزاحم ما شدند از نماز جمعه به سمت پاسگاه حرکت و روی سرشان پاسگاه را خراب می کنیم_صحیح است، صحیح است، صحیح است »

بعد از این قطعنامه، شهید محمود باقری به منزل ما آمد و گفت اگر شما اجازه بدهید با لودر پاسگاه را خراب کنم که به او گفتم اگر شاه هم برود، نباید پاسگاه که مال بیت المال است را خراب کنیم ولی از حرکت انقلابی محال است دست بکشیم.

شب به من خبر دادند که حاج آقا سریعا از تودشک به تهران بروید که الان برای شما کوهپایه خطرناک است و من از راه فرعی به تهران رفتم و فردای آن روز با دوستان، اقدام به پخش اعلامیه امام کردیم.

اصفهان شرق: زمانی که امام خمینی به ایران آمدند، شما کجا حضور داشتید؟

منزل امام خمینی رفت و آمد داشتم و پای درس امام سال ها بودم و همین علاقه وافر به امام باعث شد که به محض شنیدن خبر آمدن امام خمینی، خانواده را برای استقبال به تهران ببرم. روحانیت در جلوی دانشگاه جمع بودند ولی خانواده را به یکی از طبقات ساختمان شش طبقه نیمه کاره که در تصاویر هم دیده می شود، بردم تا از نزدیک شاهد حضور امام باشند. همه به شوق امام آمده بودند.

اصفهان شرق: نقش روحانیت در پیروزی انقلاب را چطور ارزیابی می کنید؟

روحانیت نقش مهمی در روشنگری مردم داشتند به گونه ای که مردم جویای آگاهی، تلاش عجیبی داشتند تا پای منبر علما حضور پیدا کنند. در رسانه های مختلف سال هاست که نقش روحانیت به صورت اجمالی بیان شده است. ولی به عنوان اهمیت نقش روحانیت بین مردم و جایگاه این قشر فعال در زمان انقلاب، اشاره ای کوتاه به خاطره ای به شرح زیر می کنم.

روز 21بهمن 57 اعلام حکومت نظامی شد و من منزل اخوی مرحومم در زعفرانیه بودم، در آن زمان اخوی امام جماعت مسجد آن محل بود. به دفتر امام زنگ زدم و گفتند که امام حکومت نظامی را غیر قانونی می دانند. ما به مسجد رفتیم و بلندگو را روشن کرده و مردم برای عزاداری جمع شدند که به صورت غیر منتظره دیدیم تانک زرهی به سمت ما می آمد و روحانی با لباس روحانیت بالای تانک بود. بعدها روحانی که از پیش نمازهای شمیران بود به من گفت که وقتی مردم صدا و سیما را گرفتند، تانک ها که به دستور حکومت برای جلوگیری از رفتن مردم به صدا و سیما آمده بودند، قصد داشتند به پادگان ها بروند و از طرفی نمی خواستند با مردم مقابله کنند و می ترسیدند مردم با وجود آنها احساس ترس داشته باشند، به همین منظور من بالای تانک رفتم تا مردم بدانند که نیروها هیچ کاری با مردم ندارند.

اصفهان شرق: جریان روحیه انقلابی و استکبار ستیزی از دیروز تا امروز را چگونه براورد می کنید؟

مردم امروز هم پای نظام اسلامی هستند و تعداد بالای شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم موید این مطلب است؛ پس نتیجه می گیریم که مردم همیشه برای دفاع از نظام در صحنه هستند ولی باید مسئولان بدانند که با کاخ نشینی نمی توان به داد مردم رسید و مشکلات مردم را مرتفع کرد. مسئولان هم باید از دیدگاه های لیبرالی کناره گیری کنند. بنده به برخی مسئولان دولتی که دیدگاه لیبرالی دارند و تحصیل کرده خارج کشور هستند می گویم که با تعامل با غرب نمی توان به جایی رسید. در خبرها از مصاحبه اقای ظریف با اشپیگل آلمان شنیدیم، به آقای ظریف عرض می کنم که ول کنید این تعامل با غرب را، اقای ظریف برجام برای شما چه سودی داشت که امروز دست از تعامل با غرب برنمی دارید.

اصفهان شرق: چهل و یک سال از پیروزی انقلاب را در منطقه شرق اصفهان و خصوصا تودشک چگونه دیدید؟

انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای بسیاری برای کشور به ارمغان آورد و قطعا در شرق اصفهان نیز این دستاوردها به وضوح پیدا و جاری است. خدا را شکر تا حد توان، مشکلات مردم را به گوش مسئولان از همین تریبون نماز جمعه و یا جلسات مختلف رسانده ام و باز هم از مسئولان تقاضا دارم تا فکری به حال اشتغال و مسکن جوانان داشته باشند. استاندار اصفهان نیز قول پیگیری زمین برای جوانان تودشک را دادند ولی با گذشت این مدت جوانان ما باید در محله نوبنیاد با مبلغ بالای صد میلیون اقدام به تهیه زمین کنند. مگر اقای اخوندی مسکن مهر را مزخرف نخواندند، پس خودشان در این رابطه چه کردند. انقلاب اسلامی برای شرق اصفهان و کشور مطلوب بود ولی مسئولان در همه زمان ها باید با روحیه خدمت به سمت رفع نیازهای مردم حرکت کنند و بدانند با کاخ نشینی کاری از پیش نمی رود.

تصاویر از میلاد شریفی

انتهای پیام/ زهرا شجاعی