سرویس: دین و اندیشه 14:54 - دوشنبه 14 بهمن 1398

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

6 اصل مهم در سیره سیاسی حضرت زهرا(س)/ لزوم استخراج قواعد سیاسی اجتماعی از زندگی حضرات معصومین(ع)

حجت الاسلام والمسلمین قطبی، طراحی و ایجاد مناسک سیاسی، احتجاج، اقناع و جذب سیاسی، تربیت سیاسی، مشارکت سیاسی و مشارکت دهی مردم و به خصوص زنان در صحنه های سیاسی و تمشیت سیاسی را اصول مهم سیره حضرت زهرا(س) دانست و گفت: ایشان سیاست را زمینه و نه ضمیمه زندگی می دانست.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام والمسلمین قطبی، طراحی و ایجاد مناسک سیاسی، احتجاج، اقناع و جذب سیاسی، تربیت سیاسی، مشارکت سیاسی و مشارکت دهی مردم و به خصوص زنان در صحنه های سیاسی و تمشیت سیاسی را اصول مهم سیره حضرت زهرا(س) دانست و گفت: ایشان سیاست را زمینه و نه ضمیمه زندگی می دانست.

به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در نشست تخصصی سیره سیاسی حضرت زهرا(س) از سلسله نشست های تخصصی فاطمیّات، پشتیبانی و پرستاری در میادین جنگ و حضور در میادین سیاسی و رویدادهای مختلف را دال بر سیاسی بودن حضرت زهرا(س) دانست و گفت: بخش خیلی مهم اقدامات ایشان مربوط به دوران بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) است و حضرت زهرا(س) بلافاصله بعد از ماجرای سقیفه اقدام و رفتار سیاسی را در موضع گیری در برابر این واقعه شروع کرد.

وی ادامه داد: خطبه فدکیه که در مسجد ایراد شده  و بیشتر در دفاع از ولایت است، دارای استنباط های فقهی است و استناداتی به آیات قرآن دارد و در این ماجرا به همراه تعدادی از زنان در مسجد حضور داشتند و خطابه بسیار زیبای دوم ایشان که آن هم جنبه سیاسی دارد، زمانی است که تعدادی از زنان برای عیادت ایشان به منزل می آیند و در خانه ایراد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی افزود: رفتن به درب منزل مهاجرین و انصار و محاجه کردن با آن ها و یادآوری غدیر و اقرار گرفتن از آن ها به ولایت امیر مؤمنان(ع) حرکت سیاسی دیگر است و هم کلام نشدن با متعرضان به خانه وحی که برای عیادت حضرت زهرا(س) آمده بودند و می خواستند یک مشروعیت برای خود دست و پا کنند، هم حرکت مهم سیاسی دیگری از سوی ایشان است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ریز رفتارهای حضرت زهرا(س) را دارای منطق های بسیار زیبا دانست و بیان داشت: حضرت زهرا(س) به ملاقات کنندگان فرمودند که چون شما مرا آزرده اید، طبق قول پیامبر اسلام(ص)، پیامبر خدا را آزرده اید و اکنون هم در حال آزار ایشان هستید.

وی گریه و عزاداری حضرت زهرا(س) برای مدتی طولانی را نوعی حرکت سیاسی مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: برخی سعی می کنند تا آن عزاداری ها را صرفاً به دلیل ناراحتی از رحلت پیامبر(ص) تفسیر کنند، اما در واقع نشان دهنده مظلومیت اهل بیت(ع) بود و اثر سیاسی قوی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه سیره معصومین(ع) در حکم حجت برای مسلمانان است، تصریح کرد: در مسائل سیاسی و اجتماعی باید بتوانیم قاعده هایی را از رفتار حضرات معصومین(ع) استخراج کنیم و از آن ها در مسائلی که در جامعه به وجود می آید، استفاده کنیم و راه حل برای مسائل بیابیم. البته در حوزه مسائل احکام فقهی این کار انجام شده است، اما در زمینه سیاسی و اجتماعی و فقه سیاسی بسیار کار کمی صورت گرفته است.

پیام سیاسی مراسم تشییع سردار سلیمانی به تمام دنیا

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ابراز داشت: طراحی و تولید مناسک و آیین سیاسی در سیره حضرت زهرا(س) کاملاً مشهود است که مهمترین آن ها شامل مراسم عزاداری برای پیامبر(ص) و وصیت برای مراسم دفن مخفیانه خودشان است و ما هم می توانیم از این شیوه بهره ببریم و در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی در اهواز و تهران و کرمان و در مراسم نمادینی که در سایر شهرها انجام شد، این طراحی صورت گرفت و این مراسم عظیم توانست یک پیام سیاسی مهم را به تمام دنیا مخابره کند.

وی با اشاره به برخی از انتقادها به سیاسی شدن مراسم تشییع سردار سلیمانی، گفت: این افراد اگر سیره حضرت زهرا(س) را بدانند و قبول داشته باشند دیگر این حرف ها را نمی زنند. حتی شعاری که بعد از اتمام نماز جمعه و جماعت می گوییم هم ریشه در سیره حضرات معصومین(ع) دارد.

لزوم اقناع و جذب سیاسی قشر خاکستری جامعه

حجت الاسلام والمسلمین قطبی احتجاج سیاسی را قاعده کلی دیگر در سیره سیاسی حضرت زهرا(س) دانست و اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) وقتی برای یادآوری و اقرار گرفتن از صحابه پیامبر(ص) درباره غدیر به درب منازل آنان می رفتند، گاهی پیش می آمد که برای برخی از افراد در چند شب این کار را انجام می دادند و امروز ما به شدت نیازمند این دست از الگوهای رفتاری هستیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه امروز ما در کشور با افرادی مواجه هستیم که در داخل با انقلاب و در بیرون با تمام اسلام زاویه دارند، افزود: باید با این افراد از باب احتجاج وارد شویم و همان گونه که حضرت زهرا(س) از انکار آن ها خسته نشدند، نباید احتجاج را کنار بگذاریم و چه بسا افرادی که می توانیم آن ها را با استدلال و احتجاج به دامن اسلام و انقلاب برگردانیم.

وی با انتقاد از رفتارهای دفعی در حیطه سیاسی انقلاب و توصیه به الگوبرداری از سیره حضرت زهرا(س) در مواجهه با خطاکاران، ابراز داشت: گاهی یک فرد یک اشتباهی مرتکب می شود و ما به جای آنکه او را متوجه اشتباهش کنیم و برای بازگرداندن او تلاش کنیم، کسی که به لبه پرتگاه رفته را به پایین دره پرتاب می کنیم که قطعاً این رفتارها بر خلاف سیره معصومین(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اقناع و جذب سیاسی را به عنوان یک قاعده کلی دیگر در سیره سیاسی حضرت زهرا(س) مطرح کرد و گفت: احتجاج درباره کسانی است که آگاهانه کاری را انجام می دهند، اما اقناع درباره کسانی انجام می شود که آگاهی و سواد کافی ندارند و تعداد این افراد همیشه در هر جامعه ای زیاد است و امروز هم تعداد قابل توجهی که تحت عنوان قشر خاکستری از آن ها یاد می شود، آگاهی های سیاسی و اجتماعی پایینی دارند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان پرداختن حضرت زهرا(س) به مباحثی چون توحید و نبوت و امامت و تلاش برای آگاه کردن عوام جامعه را در جهت اقناع و جذب سیاسی ارزیابی کرد و اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) می دانستند که بسیاری از مردم نسبت به حقیقت اوضاع سیاسی و اعتقادی زمان خود توجیه نیستند.

سیاست؛ ضمیمه یا زمینه زندگی؟

وی تربیت سیاسی را اصل مهم دیگر در سیره سیاسی حضرت(س) دانست و ابراز داشت: حضرت فاطمه(س) در اکثر میدان های سیاسی فرزندان کوچک خود را هم همراه می بردند و امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در مکتب سیاسی ایشان رشد یافته اند و این نشان دهنده اهمیت بسیار بالای کادرسازی و تربیت نسل آینده جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با بیان اینکه مشارکت سیاسی و مشارکت دهی مردم در رویدادهای سیاسی، اصل دیگر در سیره حضرت(س) است، تصریح کرد: ایشان در همه رویدادهای سیاسی حضور بسیار فعالی داشتند و دیگران و به خصوص زنان را هم به این امر ترغیب می کردند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تمشیت سیاسی را شاخصه مهم دیگر در زندگی حضرت زهرا(س) دانست و اظهار داشت: حضرت زهرا(س) سیاست را زمینه زندگی می دانستند و بر خلاف تصور بسیاری از دینداران، سیاست را صرفاً ضمیمه زندگی نمی دانستند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.