سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:03 - یکشنبه 13 بهمن 1398

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام :

به نامزد های «پول‎خرج کن» رای ندهید / با فساد سیستماتیک مواجه شده ‎ایم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید مجلس اخیر در هردو مورد وظایف قانون گذاری و نظارت ناقص عمل کرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با شاخص‎‎های یک مجلس کارآمد گفت:مجلس دو وظیفه مهم برعهده دارد که سرنوشت کشور به آن بستگی دارد؛ اولین مورد ریل گذاری و قانون گذاری حول محور مردم و قانون اساسی است تا حقوق و مناسبات و تکالیف مردم و دولت به درستی تنظیم و تبیین شود.

توکلی گفت: مورد دوم نظارت بر اجرای صحیح قوانین به دست قوه مجریه است. این موارد حال و آینده کشور را تعیین می کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک نهاد را با میزان موفقیت در رسیدن به اهدافش می‌سنجند؛ در نتیجه اگر مجلس توانست قوانین خوب تعریف کند و خوب نظارت کرد و همچنین در برخورد با خطای دولت با جدیت، و در مقابل کار درست با حمایت برخورد کرد، مجلس خوبی است.

این کارشناس سیاسی در ادامه گفت: متاسفانه مجلس اخیر درحداقل رفع مسئولیت و در هردو مورد وظایف قانون گذاری و نظارت ناقص عمل کرده است؛ من گمان نمی‌کنم کسی از این عملکرد راضی باشد.

توکلی یادآور شد: مجلس گاهی در مواردی ورود کرده که ضرورتی نداشته است و یا از مسائل مهمی چشم پوشی کرده است. بعضی از تصمیمات نیز گاهی با قانون اساسی مغایرت داشته و یا در جهت تامین منافع عمومی نبوده است .

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انتظار این است که در مجلس با بصیرت و بر اساس قانون اساسی و دستیابی به نفع عمومی عمل شود؛ همچنین جوسازی و عدم شفافیت در قانون گذاری و نظارت تاثیر نگذارد.

وی در رابطه با این موضوع که “در مورد نظارت نیز برخی از نمایندگان اهل معامله‎اند و این باعث شده مسئولان خود را در معرض بازخواست نبینند” گفت: متاسفانه الان به دلیل ناکارآمدی مجلس فساد بیشتر شده و گاهی منافع گروه‎های خاصی تامین می شود. افراد فاسد عادت کرده‎اند که خود را پشت جریانات پنهان کنند.

این عضو مجمع تشخیص نظام افزود: بدین سبب ما اکنون با فساد سیستماتیک مواجه شده‎ایم، یعنی دستگاه نظارتی مسئول مبارزه با فاسد خود دچار درجاتی از فساد شده است. این باعث می‎شود که اعتماد عمومی کمتر شده و به طبع آن دستگاه‎های نظارتی کمتر اطلاعات دریافت کنند و باز هم آسیب پذیرتر در دفاع از خود شوند.

توکلی در توضیح نحوه مبارزه با فساد در مجلس تصریح کرد: نمایندگان باید از ابزار نظارتی مثل طرح سوال و استیضاح و غیره برای امور جناحی و حزبی استفاده نکرده ولی آن‎ها را به‎شدت برای مبارزه با فساد به کار ببرند.

این کارشناس سیاسی در مورد نارضایتی عمومی از عملکرد دولت و مسئولیت اصلاح‎طلبان در این مورد گفت: در مورد عملکرد دولت در دوره فعلی، حزبی که از او حمایت کرده نمی‎تواند خود را مبرا کند زیرا که قول هایی به افکار عمومی داده است.

توکلی تصریح کرد: گفته‎اند اگر این دولت سرکار بیاید ما فلان مشکلات را حل می‌کنیم و فلان پیشرفت را می‌کنیم، مردم به اعتماد آنها رای داده‌ و حالا ناامید شده‎اند، پس آنها در این افعال دولت شریک هستند و باید مسئولیت بپذیرند.

وی در تشریح نماینده های مشغول به کار درمجلس که برای نامزدی در دور یازدهم رد صلاحیت شده‌اند عنوان کرد: تمام نماینده‌های ردصلاحیت شده درگیر مسائل مالی نبوده‎اند و دلایل دیگری هم داشته است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: در حال حاضر نیز برای برخورد با این حالت که نماینده‎ای چند ماه مانده به انتخابات صلاحیتش عزل بشود پیش‎بینی در قانون نداریم.

توکلی در تشریح فسادستیزی در مجلس خاطرنشان کرد: ریشه اصلی این فساد در نفسانیت سیاست مداران نهفته است؛ وقتی سیاست مداران به فکر مال‎اندوزی باشند جامعه فقیر می شود. امام خمینی(ره) نیز فرمودند این خوی کاخ‎نشینی کوخ نشینان را هم فاسد می‌کند. این اخلاق ثروت‎اندوزی و تجمل‎گرایی تمام جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث نفاق می‎شود.

این عضو تشخیص مصلحت نظام در راهنمایی برای شناخت نمایندگان اصلح و فساد ستیز بیان داشت: مردم به نامزدهایی که برای تبلیغات زیاد پول خرج می‎کنند رای ندهند.کسی که این‎گونه پول برای به مجلس رفتن خرج می‎کند برای خود بدهی آفریده که در مجلس آینده به فکر تسویه آن است.

وی ادامه داد: دنیا پرستان بی‎جهت هزینه نمی‌کنند پس اگر این گونه دست و دلبازی در خرج کردن دارد، حتما معامله‎ای در کار است، یعنی به نوعی این صاحبان پول به نوعی صندلی مجلس را به نفع خود پیش خرید کرده است.

توکلی تاکید کرد: این نامزد های پول‎خرج کن همه بدهکار هستند و اگر به آنها رای بدهیم در مجلس فقط به‎دنبال همین تسویه بدهی خود هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: ملاک دیگر برای شناخت نحوه حرف زدن است؛ اگر نامزدی وعده‎های عجیب می‎دهد و گزافه گویی می‎کند مثلا می‎گوید من به مجلس بروم، تورم را فلان درصد کاهش می‎دهم مردم به او نیز رای ندهند.

این نماینده سابق مجلس در ادامه تاکید کرد: وقتی نامزدی ادعا می‎کند من چنین و چنان می‎کنم باید زندگی و شخصیت و گذشته‎اش به صورتی باشد که بتوان باور کرد این فرد اهل این عمل است؛ پس مردم باید سابقه و تخصص وعلم نامزدها را در نظر بگیرند.

وی در خاتمه در تصریح دلیل نامزد نشدن خویش تصریح کرد: من مایل به انجام چندین کار به صورت همزمان نیستم و همینطور فساد را چالش بسیار خطرناک در مسیر جمهوری اسلامی می‌دانم ؛ در حال حاضر نیز به دلیل مشغله در مجمع تشخیص مصلحت نظام و فعالیت های مبارزه با فساد نمی‎توانم مسئولیت دیگری را همزمان انجام بدهم.

جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.