اصفهان شرق

صادرات بیش از 2 میلیارد ریالی اصفهان در شرایط تحریم/ تونل سوم کوهرنگ تا پایان بهمن افتتاح می‌شود

کدخبر: 193197
1398/11/13 در ساعت 11:11

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس رضایی شامگاه شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر اظهار کرد: 12 سال بود که آب در رودخانه جاری نشده بود اما امسال با توجه به بارش‌های مناسب اولین سالی بود که آب در رودخانه جاری شد و به همین جهت میزان برداشت گندم به 270 هزار تن رسید و این در حالی است که در سال آبی گذشته 148 هزار تن برداشت از سطح زیر کشت انجام شد.

استاندار اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی اصفهان گفت: در 10 ماهه اول امسال 1157 قلم کالای صادراتی از اجناس مختلف با وزن بالغ بر 6 میلیون و 77 هزار تن به ارزش بیش از 2 میلیارد ریال به 91 کشور صادر شد و این در حالی است که تحریم‌ها چند برابر شده ولی اصفهان پنجمین استان صادراتی است.

وی افزود: 95 درصد محصولات صادراتی محصولات ساخته شده واحدهای تولیدی استان بوده است و این یعنی ما از خام فروشی فاصله می‌گیریم.

رضایی با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش گردشگری، ادامه داد: تعداد 375 پروژه با بیش از 11.5 هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در بخش گردشگری در حال اجرا است، در دهه فجر امسال 60 پروژه در بخش میراث فرهنگی افتتاح می‌شود و 4 پروژه با اعتبار بالغ بر 320 میلیارد تومان کلنگ‌زنی و شروع عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد.

صدور مجوز 20 میلیون مترمکعب آب برای 2 ماهه پایانی سال

استاندار اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های اصفهان در حوزه علم و فناوری، عنوان کرد: 300 هزار دانشجو در 165 مرکز علمی و دانشگاهی استان اصفهان با بیش از 6 هزار و 244 عضو هیات علمی در دانشگاه های مختلف استان مشغول به تحصیل هستند، همچنین اصفهان با 2 هزار و 800 نخبه و 4 هزار 577 شرکت دانش‌بنیان رتبه دوم را بعد از تهران دارد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در استان، اضافه کرد: مهم‌ترین مساله استان کمبود آب است و عدم تأمین حقابه زیست‌محیطی رودخانه و تالاب گاوخونی، خطر نابودی محیط زیست طبیعی و رودخانه، نابودی کمی و کیفی آبخوان‌ها و منابع آب زیرزمینی و پدیده فاجعه‌بار فرونشست دشت‌ها از جمله آثار سوء آن است.

رضایی با اشاره به صدور مجوز 20 میلیون مترمکعب آب برای بهمن و اسفند، گفت: خطر نابودی میراث فرهنگی، نابودی کشاورزی در بخش‌های میانی و شرق، خشک شدن باغ‌های چندساله و دارای حقابه و تأثیرات روحی از دیگر پیامدهای خشک‌سالی در حوضه زاینده‌رود است.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه بحران آب در حوضه زاینده‌رود یک به معضل ملی است، بیان کرد: آب شرب 6 میلیون نفر جمعیت ساکن در حوضه زاینده‌رود، یزد، کاشان، نائین، اردستان و …، 68 درصد تولید آهن و فولاد کشور و 8.5 درصد تولید برق کشور و 26 درصد تولید فرآورده‌های نفتی کشور وابسته به زاینده‌رود است.

وی با تأکید بر اینکه حق‌وحقوق همه استان‌ها در این زمینه قابل احترام است، افزود: تداوم کمبود آب در حوضه زاینده‌رود بحرانی تمام‌عیار در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، زیست‌محیطی، امنیتی را موجب خواهد شد که آثار و پیامدهای سوء آن ابعادی بزرگ‌تر خواهد یافت.

رضایی با اشاره به دو سیمای متفاوت اصفهان گفت: یک وجه اصفهان آن چیزی است که مشاهده می‌کنیم اما اصفهان به عنوانی استانی توسعه‌نیافته، درگیر مشکلاتی همچون آلاینده‌های زیست‌محیطی، خشک‌سالی و مهاجرت‌های بی رویه و حاشیه‌نشینی است.

استاندار اصفهان با اشاره به پروژه‌های شاخص عمرانی در اصفهان، گفت: پروژه اجرای سد و تونل کوهرنگ 3 در حال اجرا است که تونل سوم کوهرنگ حداکثر تا پایان بهمن‌ماه به اتمام می‌رسد و با افتتاح آن فروردین‌ماه سال آینده بین 40 تا 60 میلیون مترمکعب آب از طریق تونل به زاینده‌رود پمپاژ می‌شود. همچنین سد سوم کوهرنگ نیز تاکنون 43 درصد پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای سد سوم کوهرنگ، افزود: 450 هزار متر مکعب خاک‌برداری شده و 150 هزار متر مکعب دیگر مانده که در حال خاک‌برداری است و به زودی به اتمام خواهد رسید و بعد از آن مراحل بتن‌ریزی سد انجام می‌شود.

افتتاح 1826 پروژه همزمان با دهه فجر

رضایی با اشاره به پروژه سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان گفت: سامانه دوم هیچ ردیف بودجه‌ ملی نداشت، با پیگیری‌های انجام شده ماده 23 و تبصره 19 تصویب شده و به‌زودی برای سرمایه‌گذاری اعلام خواهد شد اما ما اجرای خط کوچک‌تری را برای انتقال مقداری آب با توجه به ظرفیت‌های استان شروع کردیم.

استاندار اصفهان با اشاره به دیگر پروژه‌های اصفهان، گفت: 64 کیلومتر از آزادراه سردار شهید سلیمانی (شرق اصفهان) به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد و قسمت دوم هم کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای قطار سریع‌السیر اصفهان-قم- تهران، گفت: این پروژه 13.6 میلیارد یوآن ال‌سی داشت که تا اول سال 4.6 آن باز شده بود و 9 میلیارد یوآن دیگر هم باز شد و 6 پیمانکار در آن کار می‌کنند و تا کیلومتر 72 از کیلومتر صفر اصفهان در حال اجراست.

استاندار اصفهان گفت: امسال 1826 پروژه در دهه فجر در استان اصفهان با هزینه 2 هزار و 575 میلیارد تومان در قسمت‌های استان افتتاح می‌شود که از این رقم 1136 میلیارد مربوط به بخش خصوصی است. 59 پروژه با اعتبار بالای 8 میلیارد تومان می‌باشد و بیشترین پروژه‌ها مربوط به اصفهان است.

وی در بخش دیگری در پاسخ به سوال خبرنگاران، با اشاره به طرح شایعاتی در خصوص شیوع ویروش کرونا، گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این ویروس مشاهده نشده است، البته تمهیدات لازم نیز برای پیشگیری با آن صورت گرفته و از مواردی که مشکوک هستند آزمایش‌ تخصصی گرفته می‌شود اما تاکنون هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر وجود ویروس در اصفهان وجود ندارد.

شرمنده مردم هستم و عذرخواهی می‌کنم

رضایی با اشاره به مشکات معیشتی، گفت: برخی القا می‌کنند کل مشکلات به خاطر ضعف و ناکارآمدی مسؤولان است، معیشت مردم واقعا دچار مشکل است که البته من به سهم خودم شرمنده مردم هستم و عذرخواهی می‌کنم اما بدانیم بخشی از مشکلات به دلیل تحریم‌ها است و مسؤولان در حال تلاش هستند تا مشکلات رفع شود.

استاندار اصفهان با اشاره به استفاده از ظرفیت جوانان، گفت: 13 کمیته در شورای مشورتی جوانان استان شکل گرفته و نمایندگان این کمیته‌ها در کارگروه‌های مختلف دعوت می شوند و از نظرات آن‌ها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/فارس