سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 23:01 - جمعه 26 اردیبهشت 1393

چرا محیط زیست از زاینده رود فرار میکند؛

زاینده رود را در خیابان ایران سر بریدند

بی توجهی به مردن زنده رود در رسانه ملی معضل امروز و دیروز نیست. بحث دریاچه ارومیه امروز به موضوعی سیاسی و حیثیتی تبدیل شده و مسوولان از وضعیت وخیم آن سخن می گویند اما هیچ کس نگرانی را در صورت مردم و توریست هایی که به اصفهان سفر می کنند، نمی بیند.

در نخستین دقایق جمعه ۲۶ اردیبهشت ماه، برنامه خیابان ایران میزبان معاون حقوقی سازمان محیط زیست کشور بود.

کسی که به گفته مجری- کارشناس برنامه باید دغدغه های زیست محیطی مردم ایران را پاسخگو میشد.

قبل از حاضر شدن مهمان، مجری اصلی برنامه، عبدالله روا، وضعیت زاینده رود را به کارشناس برنامه خاطر نشان کرد تا آخرین راهکارهای ارایه شده برای زنده شدن این رود تاریخی از مقام مسوول پرسیده شود واین اتفاق افتاد اما معاون حقوقی محیط زیست کشور با مهارت تمام، پرسشی که به عناوین مختلف سه بار از او پرسیده شد را بدون جواب باقی گذاشت وبه جای آن وضعیت وخیم دریاچه ارومیه را توضیح داد!

این اتفاق، خاص امروز ودیروز نیست که سال گذشته برنامه مناظره شبکه یک که عصرهای جمعه پخش می شود، از واکاوی این موضوع علی رغم اطلاع رسانی های گسترده توسط صداوسیما، اجتناب کرد ودر روز مقرر این برنامه پخش نشد!

*چرا زاینده رود مرد

در برنامه خیابان ایران که صبحگاه جمعه پخش شد، مهمان برنامه به واکاوی علل ایجاد بحران در سفره های زیر زمینی و وضعیت خشکسالی در کل کشور پرداخت.

از آنجایی که در مورد زاینده رود در این برنامه مطلبی عنوان نشد، برخی از دلایل اصلی مردن زاینده رود ذکر می شود.

توسعه بیش از حد صنایع بزرگ، پالایشگاه، نیروگاهها و توسعه کشاورزی و ازدیاد جمعیت که بخشی از آن از استانهای همجوار با هدف اشتغال انجام شد و توسعه ناپایدار را برای اصفهان به نمایش گذاشت.

در کنار این معضل می توان به برداشت های غیر مجاز از رودخانه در سالهای اخیر به صورت پمپاژهای حد فاصل سد تا پل کله چهار محال و بختیاری به دنبال تفکیک مدیریت حوضه آبریزاشاره کرد.

کاهش آبهای زیرزمینی در آبخوانه ای اطراف زاینده رود بر اثر افزایش تعداد چاه های قانونی و غیر قانونی اتفاقی بود که سفه های زیر زمینی اطراف حوزه آبریز را نابود کرد.

همه این مسایل عدم ذخیره کافی آب در پشت سد در سالهای پر بارش برای سالهای کم بارش را رقم زدکه این موضوع به دلیل مصرف بیش از حد و کمبود کلی آب در حوضه می باشد.

* وضعیت امروز

خشکیدن زاینده رود واز دست رفتن ذخیره زیر زمینی آب، نابودی مناطق کشاورزی اطراف اصفهان را باعث شد که بدین ترتیب اشتغال بخشی از جمعیت استان از دست رفت.

افت سفره های آب زیرزمینی فرونشست زمین را رقم زد که تهدیدی جدی برای ساختمان های موجود شهر و پل های تاریخی می باشد.

کاهش شدید کیفیت و کمیت آب آشامیدنی اصفهان که بخشی ازآنها از آبهای زیرزمینی تامین می شود نیز اتفاق افتاده است.

مهمترین اتفاقی که در ۷ سال گذشته در استان رخ داد، نابودی کشاورزی شرق اصفهان بود که علاوه بر پیشروی کویر، بیکاری و مهاجرت سیصد هزار نفر ساکنین این منطقه به حاشیه شهر اصفهان رابه دنبال داشت.

خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی که منبع معاش قریب سی هزار نفر از جمعیت محلی بوده و مانعی برای پیشروی کویر محسوب می گردد اتفاق افتاد تا به منبعی تولید ذرات گرد وغبار و آلاینده های زیست محیطی برای مرکز ایران تبدیل شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.