سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 04:39 - شنبه 27 اردیبهشت 1393

استاد حوزه و دانشگاه از مشهد:

برای جذب مخاطب از خاکریز خود عقب نشینی نکنیم

حجت الاسلام مومنی گفت: ما نباید ارزشهای خودمان را برای جذب بیشتر زیر پا بگذاریم و با بذله گویی و برپایی موسیقی پاپ در مراسمات مذهبی به دنبال جذب جوانان شویم.

به گزارش اصفهان شرق: چند مدتی است که بحث فرهنگ باب مجالس شده و خوشبختانه نگاهها به معقوله ای رفته که چندسالیست به عقب کشیده شده بود.در ابتدای سال کلام ولایت مبنی بر همسایگی اقتصاد و فرهنگ، بیان دغدغه های فرهنگی در همین نزدیکی می باشد.

این امر ما را نکته بین تر کرد و ان زمانی می باشد که برخی بی عفتی ها را در قالب فرهنگ به نسل جوان نشان می دهند تا مدگرایی را جایگزین منش فاطمی قرار دهند.

در این بین می بایست بعد اصلی را بر ارائه راهکار عملی در این زیمنه قرار دهیم تا ناخواسته در دریای ندانستگی فرو نرویم.

در این راستا گفتگویی با حجت الاسلام مومنی استاد حوزه و دانشگاه از مشهد داشتیم.

در بیانات مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به سبک زندگی فاطمی شده است، به نظر شما وظیفه ما در نشان دادن سبک زندگی فاطمی به خواهرانمان چیست؟

ادعای ما این است که کامل ترین و جامع ترین دستورات در شریعت اسلام وجود دارد. ابتدا ما باید در مخاطبمان خوش بینی ایجاد بکنیم که دین ما توانمند است و قدرت زندگی مدرن امروز را دارد. در مقابل مشاهده می کنیم که سبک زندگی غربی که حتی در رسانه عمدا یا سهوا بسیار تبلیغ می شود به عنوان مثال می توان به ترویج انس باحیوانات خانگی به عنوان سبک زندگی مدرن اشاره کرد. ما به قدری منابع در مورد سبک زندگی داریم که گاها برخی از کتب غربی کلمات امام صادق(ع) کپی برداری می کنند. در مورد سبک زندگی اساسا باید به دنبال 3 مطلب باشیم:1

– فردی

2- خانوادگی

3- اجتماعی

که هرکدام دارای زیر فصلهای مختص به خود است. اگر در زندگی حضرت زهرا(س) دقت کنیم، می توان در مورد هر 3 مطلب دستورالعمل مشاهده کرد. مخاطب فرهیخته ما باید بداند نه هرکسی برای مامی تواند الگو قرار بگیرد و نه هر دستورالعملی برای ما قانون. کسی که الگو برای ما قرار می گیرد باید در تمام زمینه ها به عنوان الگو مطرح باشد.

بعضا خود مسئولین از امور فرهنگی بی اطلاع هستند و این بزرگترین گلایه می باشد. همانطور که مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند:«باید آشنا به این حوزه و یا به اصطلاح این کاره باشند.
یکی از واژه ها که از غرب وارد کشور کرد، فمنیسم بود، به نظر شما این امر نتیجه عقب رفتن ما از دستورات اسلامی نیست؟
ما نباید از دشمن غفلت کنیم. پیشتر دشمن در روبروی ما قرار داشت اما اکنون در غالب همراهی ، خودش را به ما نزدیک می کند. متأسفانه در برخی از سیستم های ما دشمن نفوذ کرده و در تلاش است این گونه عبارات و مفاهیم را القا کند. غفلت از دشمن که ما به کرارا در کلام مقام معظم رهبری مشاهده می کنیم که می فرمایند:«من چه کنم که برخی اهمیت این موضوع را درک نمی کنند». در حال حاضر بحث شبیخون فرهنگی مطرح نیست، قتل عام فرهنگی در حال رخ دادن است.
شاید اگر مسئولین فرهنگی دغدغه بیشتری داشته باشند و خود آنها نیز عالم به بحث فرهنگ باشند، ما شاهد این امور نخواهیم بود.
بحث مدگرایی و اندیشه های غربی به مرور به روستاهای ما در حال ورود است، شما به عنوان استاد حوزه و دانشگاه چه افرادی را در این زمینه مسئول می دانید تا بتوانند عاملی در جلوگیری از این امر شد؟
در عین حال که ممکن است در روستاها چنین اتفاقی افتاده باشد، اما در عین حال هنوز در روستاهای ما بحث حیا و حرمتی که باید در حریم زن رعایت شود را نوعا رعایت می کنند. به خاطر پیشرفت تکنولوژی الان در روستاها با یک آنتن و یا یک سیم کارت معمولی دسترسی به فضاهای مختلف وجود دارد.ما در این فضاها چطور بحث حیا را مطرح کرده ایم؟آیا اشاره کردیم که حیا نیمی از ایمان است؟ آیا بیان کرده ایم که اگر کسی حیا نداشته باشد، ایمان ندارد؟

باید حدود و صغور حیا را برای کسانی که نسبت به این موضوع جهل دارند، از طریق رسانه تبیین کنیم. به عنوان مثال در تبلیغات رسانه ای که همه افراد در روستاها می بینند، مشاهده می کنیم که حریم بین محرم و نا محرم در حال برداشته شدن است، طبیعتا در این گونه موارد باید با حساسیت بیشتری برخورد کنیم. فضاها و مکانهایی مانند بیمارستانها و یا رسانه و … که در اختیار ماست را می توانیم در خصوص بحث حیا مدیریت کنیم. رسانه در این امر خیلی مؤثر است. زمانی که در رسانه مجموعه ای ساخته می شود، کارشناسی دینی برای آن اتفاق نمی افتد. نکته ای دیگر که باید ذکر کنم صراحت در گفتار در زمینه بحث حیا موثراست.امروزه مشاهده می کنید که بستن کمربند ایمنی یک هنجار اجتماعی شده است، چرا نباید حیا یک هنجار اجتماعی باشد!. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند دغدغه فرهنگی کم است شاید به همین دلیل است که نامگذاری امسال، سال فرهنگ با مدیریت جهادی است. برنامه ریزی باید هم برای بلند مدت باشد، هم کوتاه مدت هم میان مدت. درحال حاضر نیاز به یک برنامه علمی مناسب و تأثیرگذار کوتاه مدت است.
آسان ترین روش در جذب جوانان به سمت ویژگی معصومین را میتوان در مراسمات شادی اهل بیت مشاهده کرد، نظر خود را در این رابطه بیان کنید؟
در سالهای اخیر شاهد بودیم که دهه ولایت برگزار می شده است و یا در برخی از شبکه ها چند روز را برای ولادت حضرت زهرا(س) اختصاص داده اند که این چنین مراسماتی پسندیده است. اما باید بدانیم که تلقی ما از شادی موسیقی پاپ و امثالهم نیست. در بیشتر موارد دیده می شود که مولودی هایی که برگزار می شود با بذله گویی و لطیفه گویی و یا موسیقی پاپ همراه است، این گونه حرکات سنخیتی با سیره زندگی آن حضرت ندارد. باید مسئولین برگزار کننده توجه داشته باشند که باید به سیره زندگی حضرت زهرا(س) نگاه علمی داشته باشند و مطالب ناب آن را بیان کنند. متأسفانه در بیشتر مواقع مشاهده می کنیم که برای جذب بیشتر از خاکریز خود عقب نشینی می کنیم، که اصلا رفتار درستی نیست. ما نباید ارزشهای خودمان را برای جذب بیشتر زیر پا بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.