اصفهان شرق

۵ درصد تالاب گاوخونی مرطوب است

کدخبر: 192781
1398/11/12 در ساعت 09:05

به گزارش اصفهان شرق؛ مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان با تاکید بر اینکه تبدیل تالاب بین المللی گاوخونی به منطقه شکار ممنوع ضروری است، گفت: هم اکنون پنج درصد از این تالاب ارزشمند مرطوب است.

منصور شیشه فروش ظهر امروز – جمعه ۱۱ بهمن ماه- در گرامیداشت روز جهانی تالابها که در کنار تالاب گاوخونی برگزار شد، اظهار کرد: تالاب بین المللی گاوخونی ۴۷ هزار هکتار وسعت دارد از این  رو درخواست ما این است که این تالاب  به منطقه شکار ممنوع تبدیل شود زیرا مناطق شکار ممنوع مورد حمایت است و از برداشت بی رویه معدن کاران جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته ۱۵۰ هزار قطعه پرنده از ۱۳۷ گونه در تالاب گاوخونی فرود می آمدند، افزود: براساس آمارها سال گذشته دو هزار قطعه و سال جاری شش هزار و ۵۰۰ قطعه پرنده در این تالاب سرشماری شدند؛ این نشان می دهد که تالاب می تواند ماوایی برای احیای این منطقه باشد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر پنج درصد از تالاب گاوخونی نمناک است، ادامه داد: استمرار جریان آب به سمت گاوخونی خواسته همه است و این موضوع را از وزارت نیرو پیگیری کردیم.

شیشه فروش با اشاره به وجود سه میلیون  و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان در سطح استان اصفهان، خاطر نشان کرد: یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار از این بیابان ها کانون بحران است؛ ۱۶ کانون فرسایش بادی شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه فرسایش خاک سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان به استان اصفهان خسارت وارد می کند، یادآور شد: خرداد ماه امسال شهر اصفهان چند روزی را متاثر از خیزش ریزگردها و افزایش غلظت آلاینده ها بود؛ از این رو ۴۰ میلیارد تومان برای کنترل بیابان و مالچ پاشی و  ۱۴ میلیارد تومان نیز برای جلوگیری از گردو غبار از جمله در شرق اصفهان برای هزار هکتار نهال کاری و ۱۴۰ هکتار مراقبت و آبیاری و ۴۰۰ هکتار مدیریت روان‌آب اختصاص یافته است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: در ورزنه نیز با توجه به شرایط خاص بیابان زایی منطقه، چهار هزار هکتار تاغ کاشته شده است و در ۳۰ کیلومتر تپه های ماسه ای در این منطقه حفاظت می شود.

شیشه فروش ضمن تقدیر از برگزاری گرامیداشت روز تالابها در تالاب گاوخونی، تصریح کرد: قطعنامه ای که در این مراسم اعلام شد طی نامه ای برای وزارت نیرو ارسال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه رودخانه زاینده رود باید از سراب تا پایاب احیا شود، ادامه داد:  وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست کشور طرح احیای تالاب گاوخونی را کلید بزنند و حقابه ها براساس طومار شیخ بهایی تامین شود.

وی ادامه داد: با پیگیری ها ۲۰ میلیون مترمکعب آب برای محیط زیست رهاسازی می شود زیرا اگر نوار زاینده رود مستمر آب نداشته باشد به کانون گرد و غبار تبدیل می شود؛ همچنین در بخش های از استان فرونشست زمین را شاهد هستیم.

شیشه فروش تاکید کرد: تامین حقابه ها و اجرای طرح جامع احیای تالاب گاوخونی ، جلوگیری از بار گذاری ها و برداشت معادن احیای مناطق کشاورزی طرح های نوین آبیاری با همکاری تشکل های زیست محیطی و صنف های کشاورزی یزد و اصفهان ضروری است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان یادآور شد: با پیگیری ها ۴۵۰ هکتار از زاینده رود آزادسازی و حدود هشت کیلومتر دیوار سازی شده است؛ همچنین  ۷۰ کیلومتر جاده ساحلی و ۱۵۰ کیلومتر رُپرگذاری شده است.

وی گفت: نیروهای نظارت و گشت محیط زیست و آب منطقه ای و صنف کشاورزان برای جلوگیری از برداشتهای غیرمجاز به طور مستمر حضور دارند.

شیشه فروش با بیان اینکه سیل فروردین ماه ۲۲ استان کشور را درنوردید و خسارت شدیدی وارد کرد، اضافه کرد: استان اصفهان برای استان های خوزستان، لرستان و گلستان ۶۰۰ کامیون هدایا و اقلام مورد نیاز ارسال کرد؛ همچنین در استان کرمانشاه ۱۲ هزار واحد مسکونی بازسازی کرد و در سرپل ذهاب نیز سه هزار واحد مسکونی ساخت.

وی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: با اجرای طرح های آبخیزداری و پخش سیلاب می توان سیلاب را کنترل کرد  از این رو در سال جاری  ۵۵ میلیارد تومان برای اجرای ۹۲ پروژه آبخیزداری و پخش سیلاب و نهال کاری در استان اصفهان اختصاص یافته است.

مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان اصفهان با بیان اینکه احیای جاده ورزنه نیز پیگیری می شود، خاطرنشان کرد: بهمن امسال ماه سردی است و فشار گاز در مناطق شمالی کشور کاهش داشته است، به نیروگاه‌ها اعلام شده بود که برای صرفه جویی در مصرف گاز مازوت استفاده کنند اما استان اصفهان اعلام کرد که این استان به هیچ وجه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها را نمی پذیرد چرا که شهر اصفهان در جهت وزش باد قرار دارد و این اقدام به افزایش آلاینده های هوا منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه کلانشهر اصفهان  از ابتدای امسال تاکنون ۸۰ روز ناسالم برای گروههای حساس را تجربه کرد، اضافه کرد: اگر نیروگاهها مازوت مصرف کنند روزانه ۶۰۰ تن گوگرد در هوا منتشر می شود از این رو مجموعه مدیریت استان برای حفظ سلامت جامعه اجازه نداد نیروگاهها مازوت استفاده کنند.

شیشه فروش با تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف گاز و برق، گفت: با صرفه جویی نیاز نیروگاه‌ها را توانستیم با گاز تامین کنیم.

در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالابها که در تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد،نمایندگان مجلس، سمن های زیست محیطی استان اصفهان و نمایندگان سمن های زیست محیطی یزد و مردم ورزنه حضور داشتند.

بیانیه پایانی شرکت کنندگان در گرامیداشت

 روز جهانی تالابها بهمن ماه ۹۸ تالاب بین المللی گاوخونی، شهر تالابی ورزنه:

تالابها یکی از مهمترین اکوسیستم های کره زمین با کارکرد های متعدد از جمله زیست بومی ، اجتماعی و اقتصادی فراوانند که امروزه در معرض تهدید های فراوانند و تهدید آنها خطری است برای انسانها، در این میان تالاب بین المللی گاوخونی همچون نگینی در فلات مرکزی ایران و گنجینه ای برای ایران از اهمیت خاصی برخوردار است.

ما شرکت کنندگان در مراسم گرامیداشت روز جهانی تالابها در سال ۱۳۹۸ با توجه به شعار روز جهانی تالابهادر سال ۲۰۲۰ که عبارت است از ” زندگی در تالابها شکوفا می شود ، تنوع زیستی تالابها دارای اهمیت است” توجه مسئولان و دست اندرکاران را به موارد زیر معطوف می دارد :

۱- رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی یک اکوسیستم بهم پیوسته است که احیا و پایداری هریک در گرو احیا و پایداری دیگری است. بنابراین ما خواهان تامین حقابه همزمان زیست محیطی هردو هستیم،

۲- با توجه به مصوبه هیئت محترم وزیران که پس از تامین آب شرب حقابه محیط زیست اولویت دوم می باشد، لذا خواهان تامین حقابه زیست محیطی طبق مصوبه مذکور هستیم.

۳- لازم است در راستای تعادل بین منابع و مصارف آب هرگونه بارگذاری جدید در حوضه زاینده رود و حوضه های مجاور که به زاینده رود وابسته است متوقف شده و برای کاهش مصارف برنامه های عملی و جامع با مشارکت ذی نفعان تدوین شود.

۴- بسیج همه دستگاههای اجرائی و قوای قضائی و انتظامی بویژه سازمانهای مردم نهاد و تشکل های کشاورزی و تمامی دوستداران زاینده رود و برای جلوگیری از تجاوزات به حریم و بستر  زاینده رود از سرچشمه تا تالاب به منظور حفظ اموال عمومی و کیفیت و کمیت آب رودخانه انجام شود.

۵- با توجه به مشارکت فعال جوامع محلی حاشیه تالاب بویژه شهر ورزنه، امیدواریم شهر ورزنه به عنوان اولین شهر تالابی کشور  در کنوانسیون جهانی رامسر به ثبت برسد.

۶- برخی شنیده ها نگرانی هایی را از احتمال صدور مجوز استخراج املاح معدنی از بستر تالاب بوجود آمده است ،عملی که همانند پاره کردن شکم گاوخونی توسط فرصت طلبانی است که منافع آنها در گرو خشکی تالاب است و در صورت انجام ، تیر خلاصی بر همه تلاشهای احیای تالاب خواهد بود .

بر همین اساس نه تنها با هرگونه برداشت املاح معدنی و اقدامات مشابه در حال و آینده مخالفیم ، بلکه خواهان توقف بی رویه برداشت نمک و دیگر معادن حاشیه تالاب هستیم که موجب تخریب بیشتر گاوخونی می شود.

۷- پیشنهاد می شود به جای نگاهها و اقدامات غیر معقولی همچون برداشت نمک برای معیشت جامعه محلی حاشیه نشین تالاب از راهکارهای مطابق با ویژگی های سرزمینی با مطالعه علمی کافی استفاده شود.

۸-   برنامه مدیریت جامع زیست بومی حوضه آبریز تالاب بین المللی گاوخونی که حاصل سالها مطالعه و مذاکره بین ذی نفعان است ، از سکون فعلی خارج شده و تا اندکی فرصت باقی است عملیاتی شود.

در پایان با تاکید بر درخواست جریان دائمی و بهم پیوسته رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی متعهد می شویم با همراهی  و همدلی در هر مکان و مقامی که هستیم همه همت خود را برای احیا و حفاظت این میراث جهانی برای ایرانی پایدار به کار گیریم.

شرکت کنندگان در مراسم گرامیداش روز جهانی تالابها (۲۰۲۰) – بهمن ماه ۱۳۹۸

تالاب بین المللی گاوخونی، شهر تالابی ورزنه

لازم به ذکر است در پایان مراسم در دانشگاه پیام نور واحد شهر ورزنه تجلیل از برگزیدگان آثار برتر مسابقه عکس ونقاشی وسرود پیرامون جاذبه های طبیعی وتاریخی تالاب بین المللی گاوخونی وشهر تالابی ورزنه ویژه دانش آموزان معرفی شدند.

انتهای پیام/