سرویس: اخبار شهرستان 08:47 - شنبه 12 بهمن 1398

در سال جاری 25 میلیون متر مکعب آب به گاوخونی رسید

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه تالاب گاوخونی در آستانه خشک شدن کامل است، گفت: اگر این تالاب را نتوانیم نجات دهیم یک بحران بهداشتی و امنیتی ایجاد خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسین اکبری در آیین گرامیداشت روز جهانی تالابها که در کنار تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد، ضمن تقدیر از حضور سمن های محیط زیستی، مردم و مسئولان استان، اظهار کرد: چالش های محیط زیستی از جمله در حوزه آب زیاد است با وجود این وقتی حضور و همکاری مردم و مسئولان را می بینیم دلمان قرص است که این مردم همانطورکه در همه مشکلات اجتماعی و اقتصادی حماسه آفریدند می توانند حضور موثری برای حفاظت از محیط زیست داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه کنوانسیون رامسر خاستگاه اجماع بین المللی و برای حمایت از تالابها است، افزود: این کنوانسیون در حال حاضر ۱۷۰ کشور عضو دارد و  ۲۴ تالاب ایران نیز در آن ثبت شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: محیط زیست با تمام وجود وظیفه اخلاقی و قانونی خود می داند که از زاینده رود بزرگ و ادامه حیات گاوخونی به عنوان حقوق عامه دفاع کند؛ از این رو در تمام سطوح مختلف و کارگروه ها حضور دارد زیرا خود را سربازان توسعه پایدار و حمایت از حقوق عامه می دانیم.

وی تصریح کرد: برون رفت از مشکلات نیازمند همکاری است، اگر نتوانیم تالاب گاوخونی را نجات دهیم نه تنها کارکردهای ارزشمند آن را از دست خواهیم داد بلکه یک بحران بهداشتی و امنیتی برای خود ایجاد می کنیم زیرا براساس پژوهش های دانشگاهیان ریزگردهای سمی تالاب تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری پراکنده می شود.

گاوخونی در آستانه خشکی کامل

اکبری گفت: گاوخونی در آستانه خشک شدن کامل است همه به این موضوع باور دارند که باید تالاب گاوخونی را نجات دهند و از این خطر دوری کنیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط استان اصفهان افزود: با همکاری و اتحاد مجموعه مدیریت استان، مردم و دوستداران محیط زیست خواهیم دید که تالاب گاوخونی در آینده نزدیک وضعیت بهتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مجموعه محیط زیست با وجود امکانات و بضاعت کم اراده قوی دارد، اظهار کرد: سال پیش اعتباری برای مقابله با گرد و غبار نداشتیم اما با پیگیری ها، امسال ۱۴ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافته است.

اکبری خاطرنشان کرد: امسال تاکنون توانستیم ۲۵ میلیون مترمکعب حقابه گاوخونی را بگیریم.

آیین گرامیداشت روز جهانی تالاب ها به همت سمن های زیست محیطی، اداره کل محیط زیست و شرکت آب منطقه ای استان اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.