سرویس: غیر تولیدی 22:47 - پنجشنبه 10 بهمن 1398

اصفهان در رتبه اول تولید شیر خام کشور قرار دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اصفهان در تولید بعضی محصولات کشاورزی در کشور دارای رتبه بوده و تولیدات شاخصی دارد، گفت: اصفهان در زمینه تولید شیر خام با تولید یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال رتبه اول کشور را دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهرداد مرادمند ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۹ درصد اراضی کشور را به خود اختصاص داده است، اصفهان دارای شرایط اقلیمی متنوع است و به همین دلیل استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، در مناطق گرم استان خرما، انار و پسته، در مناطق سرد گردو و بادام و در مناطق معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود.

اصفهان در رتبه اول تولید شیر خام در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در شرایط طبیعی و بارندگی ۴۸۹ هزار هکتار از این اراضی مربوط به کشت گیاهان زراعی و مابقی که حدود ۷۹ هزار هکتار می‌شود مربوط به باغات است، محصولات زراعی به ۴.۶ میلیون تن و ۸۰۰ هزار تن هم مربوط به باغات و گلخانه ها است، همچنین طبق آخرین آمار ۱۸۵ هزار نفر در بخش کشاورزی شاغل هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان در تولید بعضی محصولات کشاورزی در کشور دارای رتبه بوده و تولیدات شاخصی دارد، بیان کرد: اصفهان در زمینه تولید شیر خام با تولید یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن در سال رتبه اول کشور را دارد، گوشت مرغ با تولید ۲۰۰ هزار تن در سال و تخم مرغ صد هزار تن در سال رتبه دوم کشور، گوشت قرمز با تولید ۶۸ هزار تن در سال رتبه پنجم، عسل با تولید ۷ هزار تن رتبه سوم، گوشت بوقلمون ۸ هزارتن در سال و شترمرغ هزار تن در سال رتبه اول کشور، در ماهیان زینتی با تولید ۶۵ میلیون قطعه در سال رتبه اول کشور، در محصولات گلخانه ای با تولید سالانه ۳۷۲ هزار تن رتبه اول، پیاز با تولید سالیانه  ۳۰۰ هزار تن رتبه اول، سیب زمینی با تولید سالیانه ۴۸۵ هزار تن رتبه سوم و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۴۳ هزار تن رتبه سوم کشور را دارد.

مرادمند در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل یک دهه مستمر خشکسالی قبل از سال زراعی گذشته فشار زیادی به منابع آبی وارد شده و کشاورزان اذیت شدند، در سال زراعی گذشته نسبتاً بارندگی خوبی داشتیم و شاهد تولیدات بسیار خوبی هم بودیم، هرچند در فروردین ماه مناطق غربی و جنوبی استان از سیل متاثر شدند.

جایگزینی کشت گیاهان متحمل به خشکی و شوری در اصفهان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که اصفهان مجدداً شرایط خشکسالی را با توجه به اقلیم کم آب خود داشته باشد، گفت: با توجه به این موضوع اقداماتی به عنوان اقدام زیرساختی در دستورکار قرار گرفت که در صورت مواجه شدن با سالهای خشکسالی برای مواجهه برنامه داشته باشیم،  در همین راستا اصلاح الگوی کشت محصولات زراعی را با جایگزینی کشت گیاهان متحمل به خشکی و شوری داشتیم که در این زمینه کشت گل رنگ، سوربن علوفه ای و انواع ارزنها را داشتیم، جایگزینی ارقام گندم و جوی گواهی شده و همچنین ارقام متحمل به شوری و شرایط تنش محیطی را با ارقام معمولی را داشتیم.

وی با بیان اینکه در اصفهان تلاش شد بذرهای قبلی حذف و با بذرهای جایگزین شده جدید به روز جایگزین شود، مطرح کرد: استفاده از بذرهای گواهی شده در اصفهان با استقبال روبرو شد این در حالی است که در استان های دیگر با استقبال روبرو نشده است، در اصفهان ۷ هزار تن بذر گندم و جو توسط کشاورزان کشت شد.

مرادمند از تغییر تاریخ کشت محصولاتی که می‌توان از بهاره به پاییزه انتقال داد نیز سخن گفت و بیان کرد: چغندر قند، چقندر علوفه ای و جوی علوفه ای یا غسیل علوفه از جمله این گیاهان است، جوی غسیل با مصرف یک سوم آب مورد نیاز ذرت میتواند جایگزین ذرت شود که برای استان اصفهان بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در رابطه با گیاهان آب بر کشت گیاهان نشایی را داشتیم، عنوان کرد: در همین راستا نشای پیاز در مناطق گرمسیر کشت می‌شود  و در فصل مناسب به مناطق معتدله و سردسیر منتقل می‌شود، در اردستان و آران و بیدگل نشای پیاز را تولید و به منطقه غرب اصفهان از جمله فریدن، چادگان و فریدونشهر منتقل و کشت می‌شود، این اقدام مصرف آب را پایین آورده و احتمال به ثمر رسیدن کشت را افزایش دهد.

زمینه سازی تولید غدد مینی تیوبر سیب زمینی در اصفهان

وی در ادامه به زمینه سازی در تولید غدد مینی تیوبر سیب زمینی اشاره و ابراز کرد: پیش از این عمدتاً بذرهای خودمصرفی کشاورزان کشت میشد که شرایط نگهداری مناسبی نداشت و کیفیتها پایین بود، از اقدامات مناسب سالهای اخیر استقبال از کشت غدد مینی تیوبر بوده که به صورت کشت بافتی برای توسعه کشت سیب زمینی و افزایش درآمد کشاورزان بوده است.

مرادمند با اشاره به توسعه باغات متحمل به خشکی، اذعان کرد: از جمله این باغات پسته، انار، بادام، گل محمدی و انگور بوده است که میتوانستند شرایط خشکی را بهتر تحمل کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در رابطه با گلخانه ها توضیح داد: مساحت گلخانه ها در حال حاضر به هزار و ۸۵۶ هکتار رسیده است و تا پایان سال این عدد اضافه خواهد شد و امید داریم به ۲ هزار هکتار برسد.

اجرای سیستمهای نوین آبیاری در نیمی از سطح کشت زراعی استان

وی همچنین از توسعه کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران، موسیر و بابونه سخن گفت و اظهار کرد: در غرب استان توسعه کشت موسیر را داشتیم؛ در زمینه تولید و توسعه قارچ خوراکی ۱۲ هزار تن در  سال و ۴۰ هزار تن کمپوست را داشته ایم.

مرادمند در ادامه بیان کرد: محصولات پروتئینی عمدتاً آب مجازی مصرف میکنند، سویا و ذرت دانه ای گیاهانی آب بر هستند که عمدتاً از خارج وارد شده و به عنوان آب مجازی از آن استفاده می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان

اصفهان تصریح کرد: در راستای پشتیبانی از تولید اجرای سیستمهای نوین آبیاری را داشتیم، هم اکنون به مساحت ۱۴۱ هزار هکتار معادل نیمی از سطح کشت زراعی استان را به خود اختصاص داده است، همچنین توانسته ایم اطلس نیاز آبی استان را با همکاری سازمان مدیریت استان تهیه کنیم که در تدوین الگوی کشت موثر است.

افتتاح ۳۰۸ پروژه در دهه فجر

وی در ادامه با بیان اینکه همزمان با دهه فجر ۳۰۸ پروژه بخش کشاورزی در اصفهان افتتاح می‌شود، گفت: ۱۱۳ پروژه تولیدات گیاهی، ۹۶ پروژه آب و خاک و امور فنی مهندسی، ۲۹ پروژه تولیدات دام، طیور و آبزیان، ۳ پروژه صنایع کشاورزی، یک پروژه تحقیقات کشاورزی، ۳۵ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲۵ پروژه امور عشایر، ۳ پروژه تعاون روستایی و ۳ پروژه دامپزشکی است، این پروژه ها در مجموع با اعتبار ۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال انجام شده و برای هزار و ۱۰۹ نفر اشتغال ایجاد شده است، البته ۷۸۶ نفر ایجاد اشتغال و ۳۲۳ نفر تثبیت اشتغال بوده است، در اجرای این پروژه ها سهم تسهیلات بانکی ۳۷۹ هزار و ۷۳۰ میلیون ریال، اعتبار دولتی ۵۸۸ هزار و ۶۱۲ میلیون ریال و آورده شخصی یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۲۲۲میلیون ریال بوده است.

مرادمند با بیان اینکه بیشترین پروژه در تیران و کرون با ۸۷ مورد بوده است، عنوان کرد: در دهاقان ۴۵، سمیرم ۳۳، شهرضا ۱۷، نایین ۱۶، اصفهان ۱۵، کاشان ۱۵، چادگان ۹ و فریدونشهر ۸ پروژه افتتاح خواهد شد، در ۱۴ شهرستان دیگر هم بقیه پروژه ها افتتاح خواهد شد.

خسارت ۱۵۰ میلیارد تومانی سیل فروردین به زیرساخت‌های کشاورزی استان اصفهان 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه سیل فروردین ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های بخش کشاورزی وارد کرد، گفت: بیشترین خسارت در شهرستانهای فریدونشهر، بویین میاندشت، سمیرم، فریدن و چادگان بوده است.
وی در توضیح اقدامات انجام شده در این زمینه بیان کرد: در همین سامانه سجاد طراحی و اسامی افرادی که خسارت دیده بودند وارد سامانه شد، ۳ هزار و ۲۳۷ پرونده تشکیل و هزینه ای با اعتباری بالغ بر ۱۲۱ میلیارد ریال به حساب افراد واریز شده است، همپنین ۲ هزار و ۷۳۵ پرونده هم با مبلغ ۲۳ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه با کارمزد ۴ درصد به بانکها معرفی شدند، ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان هم برای جبران خسارت به زیرساختها از جمله قنوات، کانالها، ایل راهها و جاده های بین مزرعه تخصیص پیدا کرده است.
مسؤولان قدردان حضور مردم باشند

حجت الاسلام مجتبی کوچکزاده نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست با اشاره به افتتاح ۳۰۸ طرح حوزه کشاورزی در اصفهان مطرح کرد: امسال چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب را علیرغم میل دشمن جشن میگیریم، گام دوم انقلاب باید محکم و بهتر برداشته شود، یوم الله را برای مردم بازگو کنید، ۲۲ بهمن یوم الله است.
نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: مردم در وظایف خود کوتاهی نکرده و تاکنون به ۲ وظیفه خود که شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس و انتخابات عمل کرده اند، رای مردم ایران معمولاً بالای ۵۰ درصد است، مردم سرنوشتشان را خودشان رقم میزنند چون خودشان را مسوول میدانند، اما وظیفه مسؤولان است که حضور مردم را قدردان باشند و به خوبی به مردم خدمت کنند، امروز وظیفه مسؤولان خدمت به خلق است، افتتاح پروژه‌ای کشاورزی هم برای ایجاد اشتغال و تولید و در راستای رونق تولید است.

انتهای پیام/ش

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.