سرویس: غیر تولیدی 18:35 - پنجشنبه 10 بهمن 1398

برگزاری رویداد ایده‌پردازی «قاسم قاصم» به گستره جهان اسلام

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: ضرورت دارد سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت ممتاز و استوره مقاومت جهان اسلام و چهره‌ای که پیشانی مقاومت را ستاره دار کرده و یک آفرینش جدیدی را در این میدان به وجود آورده است به نسل‌های آینده معرفی شود و بر همین اساس رویداد «قاسم قاصم» برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام محمد قطبی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: سردار سپهبد قاسم سلیمانی یک فرمانده مقتدر، باهوش، مدیر و مدبر بود، سابقه فعالیت‌های ایشان بر هیچ‌کس پنهان نیست، شهادت مظلومانه و ناجوانمرده سردار سلیمانی یک واقعه دردناک برای جهان اسلام است و این نشان‌دهنده ترس و ذلت دشمن است که جرأت رودررو شدن با این سردار بزرگ را نداشتند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: مقام معظم رهبری مقاومت را یک چتر بزرگ مفهومی برای میدان‌های وسیع مجاهدت، امنیت، دفاع، اقتصاد می‌دانند از همین رو یک الگو و نسل جدید از مقاومت شکل گرفته است که نقطه ثقل آن قدرت درونی و اقتدار بیرونی است.

وی در ادامه یکی از شاخصه‌های مکتب مقاومت را فرا منطقه‌ای بودن آن مطرح کرد و تصریح داشت: در الگو مقاومتی که سردار سلیمانی پایه‌گذاری کردند اتحاد و یکپارچگی بین همه جوامع دیده می‌شود بدان معنا که امروز دیگر ما در مرز جغرافیای ایران اسلامی قرار نداریم بلکه یک مرز بزرگی وجود دارد که کل جامعه اسلامی را در برمی‌گیرد و همه کشورهای اسلامی به صورت یکپارچه در منظومه مقاومت شرکت دارند.

قطبی شاخصه دیگر مکتب مقاومت را انگیزه‌های جهادی و مردمی دانست و افزود: در جهان اسلام به لحاظ خلوص و مأموریتی که وجود دارد هسته مرکزی مکتب مقاومت مشارکت خودجوش مردم و نیروهای جهادی، آن‌هم به صورت داوطلبانه و به دور از کمک‌های دولتی و…است.

وی مقابله در عین تقویت درونی را یکی دیگر از شاخصه‌های این مکتب بیان کرد و ابراز داشت: این شاخصه بدان معناست که ما در برابر دشمن ایستادگی می‌کنیم و در عین حال تقویت قوای درونی را هم فراموش نمی‌کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: تکیه بر نسل جوان و آینده‌نگری و تمدن اندیشی را از شاخصه‌های مهم مکتب مقاومت در جهان اسلام دانست و تأکید داشت: در منظومه مقاومت، هدف از جنگ با دشمن فقط حفاظت و صیانت از مرزهای داخلی نیست بلکه هدف تمدن سازی و هدایت نسل آینده در یک میدان بزرگ اجتماعی برای تحقق حکومت اسلامی فراگیر در جهان اسلام است، همچنین در این مکتب تکیه بر نسل جوان به وضوح قابل مشاهده است به طوری که می‌بینیم اکثر فرماندهانی که در میدان مقاومت فرماندهی کردند از نسل جوان هستند، جوانانی که در متن انقلاب رشد کردند و جزء رویش‌های جوامع اسلامی هستند.

وی در ادامه یادآور شد: تمرکز برفناوری ها نو و پیشرفته و شتاب و سرعت متناسب با دنیا از دیگر شاخصه‌های این مکتب است، بدان معنی که در میدان مقاومت از جدیدترین و پیشرفته‌ترین ابزارها بهره گرفته‌ایم، همچنین همان میزان که دنیا شتاب و پیشرفت در میدان‌های جنگ داشته و دارد، ما هم سرعت و شتاب داشته‌ایم، امروز نه‌تنها در حوزه تجهیزات بلکه در حوزه الگوهای مهندسی هم از دنیا عقب نیستم و حتی در برخی از مدل‌های مدیریت‌های جنگ در برخی از زمینه‌ها از دنیا جلو هستیم.

قطبی در ادامه اذعان داشت: حاج قاسم سلیمانی نبردهای نسل چهارم را بنیان نهاد و گسترش داد، نبردهایی که از جوامع مختلف نیرو و تجهیزات گرفته می‌شود و در یک میدان سومی خارج از مرزهای خود با یک دشمن ثالثی همچون داعش می‌جنگیم در حالی که مدل‌هایی که مثلاً آمریکا تاکنون داشته است مدل‌های نسل دوم یا سوم بوده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اهمیت بحث ولایت‌پذیری و اقدام تحت رهبری واحد گفت: بحث ولایت‌پذیری و تبعیت از یک فرماندهی واحد یک امر بسیار مهم است که در مکتب مقاومت بسیار تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر آنکه مکتب مقاومت را صرفاً فراتر از نبرد نظامی است، خاطرنشان کرد: مقاومت در حوزه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دیگر اضلاع مکتب مقاومت است از همین رو ضرورت دارد، سردار سلیمانی به عنوان یک شخصیت ممتاز و اسطوره مقاومت جهان اسلام و چهره‌ای که پیشانی مقاومت را ستاره‌دار کرده و یک آفرینش جدیدی را در این میدان به وجود آورده است  به نسل‌های آینده معرفی شود و به عنوان یک ستاره در میدان مقاومت برای نسل آینده درخشش داشته باشد.

قطبی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری رویداد قاسم قاصم متذکر شد: لازمه آن چه که بیان شد این است که تمام افراد دارای ایده و طرح، نظرات خود را ارائه دهند تا جامعه اسلامی بتواند این فرآیند اسطوره‌سازی و امتداد شخصیت و شأنیت حاج قاسم سلیمانی را رقم بزند، بر همین  اساس رویداد «قاسم قاصم» طراحی و فراخوان آن منتشر شده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اذعان داشت: هر چه بتوانیم اسطوره و الگوهای که اسطوره ساز حاج قاسم سلیمانی است از سیستم‌های دولتی جدا کنیم و در بطن جامعه نفوذ بیشتری دهیم چرا که این‌گونه ماندگاری بالاتری خواهد داشت، بنابراین اولویت ما ایده‌ها و طرح‌هایی است که بتواند امتداد شخصیت سردار سلیمانی را برای نسل‌های آینده در الگوهای مردمی دنبال کند.

وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: اسم مخاطب خاص:

ویداد، مصداق آیه «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» است و در واقع با این عنوان قصد داریم بگوییم مکتب مقاومت «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» است.

جزییات برگزاری اولین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری

همچنین حجت‌الاسلام رسول احمدیان، رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز در این جلسه با تأکید، بر مسأله علم‌آموزی در بیانیه گام دوم انقلاب ابراز داشت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مسأله خودآموزی و حرکت جهادگونه جوانان در این راستا دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نخستین سال شروع گام دوم انقلاب را فرصتی برای محک فعالیت‌های علمی خود دانسته است که در همین راستا نمایشگاهی با عنوان «نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری» در ایام دهه فجر از  13 تا 16 بهمن ماه جاری برگزار خواهد شد.

وی در ادامه اذعان کرد: بنیادهای نظری و نظام‌های متقن علوم اسلامی، تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی، اخلاق، خانواده و سبک زندگی و نظام سیاسی اسلام و ایران 4 رویکرد پیش رو در این رویداد است.

احمدیان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دارای 12 پژوهشکده و پژوهشکده الهیات و خانواده در اصفهان مستقر است،  آثار این پژوهشکده در این نمایشگاه عرضه و آثار باقی پژوهشکده‌ها نیز به نمایندگی از آن‌ها، در این نمایشگاه ارائه خواهد شد.

رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه اشاره‌ای به فعالیت‌های این پژوهشگاه داشت و اضافه کرد: تاکنون دانش‌نامه‌ها و دایره المعارف‌های مختلفی در پژوهشگاه مذکور تدوین شده که شامل دانشنامه قرآنی فقه و اصول، سبک زندگی اسلامی و.. است، همچنین 10 اصطلاح‌نامه شامل علوم قرآنی، فلسفه اسلامی، اصلاح الگوی مصرف و… توسط این پژوهشکده تدوین شده است.

وی یادآور شد: تمام طرح‌های پژوهشی این مرکز با هدف خاصی طراحی می‌شود که در نهایت منجر به شکل‌گیری کلان پروژه‌هایی می‌شود و تاکنون 35 کلان پروژه تدوین شده که برای نمونه می‌توان به کلان پروژه‌ها، کارآمدی و پایداری خانواده بر اساس تعالیم اسلامی اشاره کرد.

وی در ادامه فعالیت‌های این مرکز اذعان داشت: تاکنون یک هزار و 184 جلد کتاب در انتشارات پژوهشگاه  و  112 جلد کتاب نیز  در انتشارات شعبه اصفهان به چاپ رسیده است همچنین 502 کرسی علمی آزاداندیشی، نقد و نظریه‌پردازی در پژوهشگاه برگزار و بیش از 200 اثر در جشنواره‌های مختلف صاحب رتبه شده است.

احمدیان در ادامه به بیان رویدادهای نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری در دهه فجر پرداخت و بیان داشت: 4 رویداد علمی در 4 روز نمایشگاه پیش‌بینی‌شده است که عبارت‌اند از رونمایی از کتاب‌های جدید پژوهشکده، از جمله درس‌نامه اخلاق آیت‌الله مظاهری و پرسمان معاد و طلاق و همچنین برگزاری نشست علمی با عنوان فلسفه سیاسی اسلام و گام دوم انقلاب، نشستی با حضور مدیر شبکه اجتماعی ایتا، نشست کارکردهای مهارت‌های ارتباطی در سبک زندگی اسلامی و برگزاری کرسی تخصصی بانوان و دیدار با اصحاب قلم و پژوهشگران.

«بچه‌های انقلاب» یکی از محورهای برنامه‌های دهه فجر

همچنین حجت‌الاسلام حامد اهتمام، مدیرکل فرهنگی، تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان

به بیان رویدادهای فرهنگی، تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ایام‌الله دهه مبارک فجر پرداخت و بیان داشت: رویدادهای فرهنگی، تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ایام دهه مبارک فجر  پیرامون 5 محور طراحی شده است، طرح «پهلوانان نمی‌میرند» با برگزاری یک هزار جلسه کودک و نوجوان با محتوای انقلاب اسلامی و گام دوم انقلاب در مقطع ابتدایی و متوسطه و طرح «بچه‌های انقلاب» ویژه یک هزار دانش‌آموز از جمله محورهای این رویداد است.

مدیرکل فرهنگی، تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به برگزاری طرح «مسجد و انقلاب» و فاطمی‌ات تصریح کرد: برگزاری یک هزار جلسه در کانون‌های فرهنگی مساجد یا کانون‌های فرهنگی با موضوع مشاوره و ترویج فرهنگ قرآن، سبک زندگی و انقلاب اسلامی با عنوان «مسجد و انقلاب» و همچنین اجرا طرح فاطمی‌ات با حضور 500 نفر مبلغ تخصصی با موضوع سبک زندگی سیاسی، اجتماعی حضرت زهرا (س) با محوریت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات از جمله طرح‌های پیش رو در این رویداد است.

وی اصفهان محور سوم این رویداد را برگزاری دوره نظام سیاسی اسلام، ویژه طلاب و مبلغان به صورت نخبگانی مطرح کرد و ادامه داد: این دوره با موضوعات نظام سیاسی امامت و خلافت، نظام سیاسی فقاهت، نهضت‌ها و سازمان‌های شیعی و کلام و سیاست با سخنرانی اساتیدی همچون آیت‌الله سید منذر حکیم، دکتر محمدتقی سبحانی، دکتر احمد رهدار و دکتر رجبی دوانی برگزار خواهد شد.

وی در ادامه تأکید داشت: بیشتر برنامه‌ها در مناطق محروم و آسیب‌پذیر اجرا خواهد شد که محوریت آن‌ها در حوزه کودک و نوجوان امیدآفرینی و گام دوم انقلاب است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.