سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 17:49 - جمعه 26 اردیبهشت 1393

حجاب ، بد حجابی ، بی حجابی !

عوامل اجتماعی گرایش به بی حجابی

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. در این نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامی است، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام، این است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‎گری و خودنمایی نپردازد.

77

دانلود کلیب استاد رائفی پور و مقام معظم رهبری در مورد حجاب

دانلود کلیب زیبای حجاب با صدای حامد زمانی

دانلود کلیپ استاد پناهیان در مورد حجاب

 

عنوان مقاله:

عوامل اجتماعی گرایش به بی حجابی

محقق: سرکار خانم زهرا رضائی زاده

دانشجوی کارشناسی تربیت معلم دانشگاه علوم قرآنی اصفهان

مقدمه:

یکی از آسیب های اجتماعی کم و بیش رایج در جامعه ما، مسئله بی حجابی و بد حجابی است. پدیده ای که ظهور هرچند ضعیف آن نیز با توجه به پیشینه فرهنگی، الگوی آموزشی و تربیتی غالب، حساسیت های وجدان جمعی، مراقبت و کنترل افکار عمومی، سیاست های فرهنگی نظام و… بسیار غیر منتظره و مستبعد می نماید. بی شک، این پدیده نیز هم چون سایر پدیده های فرهنگی- اجتماعی از علل و عوامل آشکار و پنهان متعددی ناشی شده است.

این نوشتار، از منظری عام و با رویکردی بیشتر جامعه شناختی، به شناسایی و تحلیل علل مؤثر در شکل گیری و بقای این پدیده پرداخته است. در پایان نیز مجموعه ای از سیاست ها و راهکار های بایسته که اجرای آن ها  می تواند از رشد این معضل جلوگیری کند و همگان را در خصوص مبارزه ریشه ای با آن حساس سازد، ارائه شده است.

مفهوم حجاب :

حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه، بیش‎تر به معنی پرده است.این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می‎دهد که پرده، وسیله‎ی پوشش است، ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه به حسب اصل لغت آن پوششی حجاب نامیده می‎شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت ‎گیرد.

در این نوشتار مراد ما از حجاب، پوشش اسلامی است، و مراد از پوشش اسلامی زن، به عنوان یکی از احکام وجوبی اسلام، این است که زن، هنگام معاشرت با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه‎گری و خودنمایی نپردازد.

بنابراین، حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی‎توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.

گاهی مشاهده می‎کنیم که بسیاری از زنان در پوشش خود از رنگ‎های شاد و تحریک برانگیز استفاده می‎کنند که به اندامشان زیبایی خاصی می‎بخشد و در عین پوشیده بودن بدن زن، زیبایی‎اش آشکار است و این دور از روح حجاب می باشد. استفاده از پوشش های تنگ و چسبان نیز همین حکم را دارد.

حجاب، مختص بانوان نیست اما مسلم است که رعایت آن درحوزه بانوان، تجلی و ضرورت بیشتری می یابد.

 

در این مقاله به تفصیل در مورد عناوین زیر صحبت خواهد شد:

مفهوم حجاب

انواع حجاب

فلسفه پوشش در اسلام

تعریف بی حجابی و بد حجابی

اقسام انحراف بدحجابی: (بر مبنای اختلالات هنجاری جامعه)

ریشه های پیدایش بد حجابی و عوامل گرایش به آن

آسیب ها و آثار اجتماعی بد حجابی

راهکارهای پیشنهادی جلوگیری از گسترش بی حجابی

 

به علت طولانی بودن مطالب از درج مستقیم در این صفحه معذوریم لذا جهت مطالعه کامل این مقاله لطفاً  اینجا کلیک نمائید.

mahvare

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.