سرویس: غیر تولیدی 15:31 - سه شنبه 08 بهمن 1398

خواستگاه اجتماعی سلبریتی ها رو به افول است / تا حدود سلبریتی ها مشخص نشود در بر همین پاشنه می چرخد

کارشناس سینما گفت: تا وقتی که فقط حقوق آن ها را مدّ نظر قرار دهیم و حدود آن ها را نبینیم، همواره در بر همین پاشنه می چرخد و سلبریتی ها یک رفتار ناهنجار را در جامعه ترویج می کنند، رفتاری که هر چقدر عسل در دهان سلبریتی ها می کنند با واکنش منفی روبرو می شویم.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدرضا عبدالحمیدی درباره اقدامات اخیر برخی سلبریتی ها در خصوص انصراف از جشنواره فجر و برخی برنامه های تلویزیونی بیان کرد: اگر در خصوص سلبریتی پروری به 10 تا 15 سال قبل نگاه کنیم می بینیم که در دوره ای جمهوری اسلامی را با بی اعتنایی تحریم می کردند و معمولاً به گونه ای این حس القاء می شد که گویا درباره مواردی که مربوط به جمهوری اسلامی است، واکنشی نشان نمی دادند.

کارشناس حوزه مدیریت فرهنگی ادامه داد: سلبریتی ها از حدود سال 88 در حوزه واکنش های اجتماعی وارد کار شدند و از آن به عنوان یک پرستیژ اجتماعی بهره می بردند و این روند ادامه پیدا کرد و در واقع این نمودار از 10 سال گذشته با شیب ملایمی افزایش یافت.

وی افزود: در مقطعی اوج اقبال مردم به سمت سلبریتی ها را شاهد بودیم که در اثر تصمیمات اشتباه از سوی خود سلبریتی ها کاهش یافت؛ این افراد قبلاً جایگاه اجتماعی بهتری داشتند ولی خیلی زود نمودار به سمت شیب منفی رفت.

عبدالحمیدی گفت: فعالیت ها و صحبت های اخیر سلبریتی ها در خصوص جشنواره فجر و صداوسیما بیش از هر چیز، سردرگمی جامعه سلبریتی ها در واکنش به اتفاقات جامعه را نشان می دهد و حتی از سوی خودشان هم حرف های متناقضی زده می شود و مانند گذشته متحد نیستند؛ این انشقاق به خوبی در میان سلبریتی ها پیداست و تصمیم در خصوص جشنواره فجر هم تأیید کننده همین موضوع است.

* خواستگاه اجتماعی سلبریتی ها رو به افول است / جامعه تکیه گاه امنی به نام سلبریتی ها را انتخاب نکرد

کارشناس سینما در ادامه خاطر نشان کرد: خواستگاه اجتماعی سلبریتی ها رو به افول است؛ این اتفاق هم به واسطه اتحاد نداشتن آن ها و هم به واسطه این که جامعه شناخت زیادتری نسبت به آن ها پیدا کرد رقم خورد؛ البته این دوره گذار شاید حدود 10 سال طول بکشد تا موضوع شناخت به جایگاه تصمیم گیری اجتماعی برسد و جامعه حس کند که تکیه گاه امنی به نام سلبریتی ها را انتخاب نکرده بود.

وی تصریح کرد: سازمان صداوسیما و مدیریت فرهنگی کشور باید تصمیم صحیح و عقلایی در خصوص سلبریتی هایی که با بی اعتنایی و بی احترامی و گاهی با ادبیات های غیر محترمانه این سازمان ها را نقد می کردند و از آن ها اعلام برائت می کردند را اتخاذ کند؛ در این ماجرا در سال های قبل در جشنواره ها هم می دیدیم که هنرمندان روی صحنه می آمدند و رفتارهای زشتی داشتند ولی بعد از دقایقی جایزه می گرفتند و می رفتند.

عبدالحمیدی با اشاره به این که این یک مطالبه عمومی است و این مطالبه از همان افتتاحیه ها و اختتامیه ها به وجود آمد و هنوز هم ادامه دارد، گفت: سازمان سینمایی، صدا وسیما و وزارت ارشاد باید تصمیمی در خصوص این مدل واکنش نشان دادن سلبریتی ها داشته باشند.

منتقد سینما در بخش دیگری از گفتگوی خود ابراز داشت: برنامه های سلبریتی پرور شبکه های ماهواره ای از من و تو گرفته تا بی بی سی و حتی در برنامه هایی که در حدّ مجری برنامه سلبریتی پرور هستند، ساز و کار معینی برای فعالیت در فضای مجازی سلبریتی ها دارند، این افراد موظف هستند در صفحه شخصی خودشان در اینستاگرام در راستای اهداف آن برنامه فعالیت کنند و اگر مجری خلاف اهداف شبکه تلویزیونی و برنامه های آن حرفی در صفحه شخصی خودش بزند، مورد مؤاخذه قرار می گیرد و این روند یک مکانیسم کاملاً حقوقی دارد.

* رویه اشتباه مدیران فرهنگی در قبال سلبریتی ها

وی ادامه داد: این رویه مدیریت فرهنگی اشتباهی که مدیران وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما پیش گرفتند که فکر می کنند به سلبریتی باید محبت کرد ولو این که او توهین کند، خطایی است که در فاصله زمانی 20 ساله گذشته ده ها مورد می توان برای رد کردن این نوع مدیریت دلیل آورد.

عبدالحمیدی در بیان انتقادی هم گفت: مدام در عرصه مدیریتی از حقوق سلبریتی ها صحبت می کنیم، این صحبت ها را ارجاع می دهم به افتتاحیه و اختتامیه که وزاری ارشاد و رؤسای سازمان سینمایی از بیمه و حق مالیات ها و رفت و آمد در کشورهای دیگر صحبت می کنند و همچنین مسئولان مرتب حقوق انجام شده و نشده را برای خودشان موظف می کنند، اگر هم مقداری از حدود هنرمندان صحبت شود شاهد چنین اتفاقاتی نیستیم.

* تا حدود سلبریتی ها مشخص نشود در بر همین پاشنه می چرخد

کارشناس سینما افزود: تا وقتی که فقط حقوق آن ها را مدّ نظر قرار دهیم و حدود آن ها را نبینیم، همواره در بر همین پاشنه می چرخد و سلبریتی ها یک رفتار ناهنجار را در جامعه ترویج می کنند، رفتاری که هر چقدر عسل در دهان سلبریتی ها می کنند با واکنش منفی روبرو می شویم.

وی گفت: سلبریتی ها مختار هستند زمینه همکاری را خودشان مشخص کنند و این مورد از حقوق آن هاست، امّا وقتی که با واکنش های تند می آیند و جانب احتیاط را در نوع بیان رعایت نمی کنند و همیشه منافع شخصی را در اولویت می گذارند، نوبت به مسئولان سازمان سینمایی و سایر مسئولان مربوطه می رسد تا رفتار مناسبی با این دست اقدامات داشته باشند.

عبدالحمیدی خاطر نشان کرد: وقتی فردی می گوید من علاقه به همکاری ندارم، نباید از جانب آن سازمان دوباره دعوت به همکاری و امکاناتی در اختیار آن ها گذاشته شود.

کارشناس حوزه مدیریت فرهنگی در پایان گفت: این طور نباشد که فردی به طور عمومی بیانیه تکفیر سازمان سینمایی و وزارت ارشاد را صادر کند و دوباره در مناسبات کاری در دفتر مدیری عذرخواهی بکند و یا حتّی نکند و دوباره روی آنتن برود؛ این جا مخاطب هم از عذرخواهی او اطلاعی ندارد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.