سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 15:04 - جمعه 26 اردیبهشت 1393

رئیس حوزه علمیه اصفهان:

عالم شدن به دین از اوجب واجبات است

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: هیچ واجبی مهم‌تر از علم به دین نیست و از نماز و روزه و خمس و زکات و حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و تولّی و تبرّی واجب‌تر، یاد گرفتن دین یعنی اعتقادات و احکام و اخلاق اسلام است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت‌الله العظمی مظاهری، آیت‌الله حسین مظاهری در ادامه سلسله بحث‌های اخلاقی خود اظهار کرد: همه ما باید عالم به دین شویم، اگر کسی به احکام دین جاهل باشد، عاقبت نخواهد شد و نمی‌تواند راه مستقیم اسلام را بپیماید و حتماً سقوط است و لذا همه ما باید عالم به دین و آشنا به احکام و اعتقادات و اخلاق اسلام عزیز باشیم و در این میان جوان‌ها باید در این باره بیشتر کار کنند.

وی در ادامه افزود: جوانان باید از نظر اعتقادات، اعتقادات ارزنده‌ای داشته باشند و بدانند که تشیّع چه می‌گوید و اعتقاد به آن نیز با دلیل و برهان داشته باشند، علاوه بر این باید احکام اسلام را بدانند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: اسلام عزیز راجع به گفتار و کردار ما از قبل از اینکه متولد شویم تا وقتی بمیریم، حکم دارد و باید آشنایی کامل به رساله مرجع تقلید داشته باشیم و بدانیم همه ما صفات رذیله داریم و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من صفت رذیله ندارم، مگر اینکه جداً کار کرده باشد.

مرجع جهان تشیع با تاکید بر اینکه علم به دین از اوجب واجبات است، افزود: هیچ واجبی را نمی‌توانید مهم‌تر از این واجب پیدا کنید، از نماز و روزه و خمس و زکات و حج و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و تولّی و تبرّی واجب‌تر، یاد گرفتن دین یعنی اعتقادات و احکام و اخلاق اسلام است و همه باید بدانیم که این‌ها را دبستان و دبیرستان و دانشگاه به ما نمی‌دهد، البته باید بدهد، زیرا نظام ما جمهوری اسلامی است و باید از دبستان شروع شود و بعد در دبیرستان ترم‌هایی باشد و در دانشگاه ترم‌هایی باشد، اما بالاخره در وضع فعلی دبستان‌ها و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها این احکام دین را به ما نمی‌دهند.

آیت‌الله مظاهری اضافه کرد: متأسفانه یک شیطان‌هایی هم حتی در دبستان‌ها پیدا شده که دین آباء و اجدادی ما و تشیّع ما را زیر سوال می‌برد و خدشه دار می‌کند و ایجاد شبهه می‌کند. از همین روی باید عالم به دین باشیم و از یک جهت هم باید مواظب دشمن و مواظب شبهات باشیم و مواظب حرف‌های خرافی باشیم و متأسفانه دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، این علم دین را به ما نمی‌دهند. آن علمی که آن‌ها می‌دهند، مربوط به دنیای ماست و خوب است و باید باشد.

وی با اشاره به آیه وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة افزود: باید حرف اول را در دنیا از نظر اختراع، از نظر صنعت و از نظر اسلحه بزنیم و این‌ها از دبستان و دبیرستان و دانشگاه‌ها باید شروع شود، بالاخره دانشگاه، دنیای ما را به ما می‌دهد. اما آخرت ما را خود باید تأمین کنیم، مطالعه کتاب می‌خواهد و الحمدالله کتاب‌های دینی مربوط به تشیّع هم برای اثبات تشیّع و هم برای رد شب‌ها زیاد نوشته شده است و به شکر خدا ما بیش از یک میلیون کتاب ارزنده عربی و هم فارسی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.