سرویس: غیر تولیدی 14:14 - سه شنبه 01 بهمن 1398

سنگ کلیه در کمین مصرف کنندگان قرص های کلسیم / کلسیم را با معده خالی نخورید

متخصص کلیه و مجاری ادراری گفت: قرص کلسیم باید همراه غذا مصرف شود؛ کسانی که این قرص ها را شب مصرف می کنند و 7 ساعت می خوابند و به شدت مستعد ابتلا به سنگ کلیه دارند.

به گزارش اصفهان شرق؛ هادی سلامتیان بیان کرد: در خانواده هایی که برخی افراد مبتلا به سنگ کلیه هستند، برای سایر افراد خانواده هم احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد.

متخصص کلیه و مجاری ادراری ادامه داد: موقعیت جغرافیایی گرم و خشک به دلیل تعریق زیاد را می توان یکی از علل ابتلا به این بیماری دانست، همچنین افرادی که زیاد در معرض نور خورشید هستند چون که ویتامین دی زیاد ساخته می شود و این ویتامین باعث جذب کلسیم می شود هم مستعد این بیماری به شمار می روند.

وی افزود:  در مورد افرادی که بیماری های سیستماتیک مانند بیماری زمینه ای اعم از دیابت دارند در معرض خطر سنگ سازی هستند، چون دیابت PH ادرار را تغییر می دهد.

سلامتیان خاطر نشان کرد: افرادی که بیماری نقرس و یا اسید اوریک بالا دارند باید برای مبتلا نشدن به سنگ کلیه تحت درمان قرار بگیرند.

وی در مورد باور عمومی درباره رابطه فشارخون با سنگ کلیه گفت: فشار خون بالا علت سنگ کلیه نمی تواند باشد اما شایع ترین یبماری در مورد کلیه است.

متخصص اورولوژی تصریح کرد: چاقی هم یکی از علل سنگ کلیه است؛ چون PH ادرار آن ها اسیدی است و این افراد باید سبک زندگی خود را اصلاح کنند و یکی دیگر از دلایلی که موجب سنگ سازی می شود بیماری های روده ای مانند کرون است.

وی با اشاره به این که حدود 85 درصد سنگ های کلیه کلسیم اوگزالات است؛ بیان کرد: هیمن طور که برخی ویتامین دی را سر خود مصرف می کنند برخی بدون تجویز پزشک مصرف خودسرانه کلسیم دارند؛ توصیه اکید می کنیم که این کمبودها باید با لبنیات جبران شود و در صورت لزوم مصرف این قرص هاٌ، قرص کلسیم باید همراه غذا مصرف شود.

این پزشک ادامه داد: کسانی که این قرص ها را شب مصرف می کنند و 7 ساعت می خوابند و به شدت مستعد ابتلا به سنگ کلیه دارند.

سلامتیان افزود: مصرف فیبر خیلی مهم است و کسانی که فیبر زیاد مانند سالاد و کاهو و سبزیحات مصرف می کنند بسیار خوب است چون دفع کلسیم اوگزالات را تسریع می کند.

متخصص کلیه و مجاری ادراری خاطر نشان کرد: سنگ کلیه در افراد غنی به خاطر مصرف گوشت قرمز و افراد با سطح اقتصادی ضعیف به خاطر مصرف برنج مستعد بیشتر دیده می شود؛ البته این صحبت ها به معنای این نیست که این مواد غذایی را مصرف نکنند بلکه باید در مصرف احتیاط داشته باشند.

وی در پایان گفت: این باور که می گویند چون سنگ کلیه داریم لبنیات مصرف نکنیم، این اشتباه است.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.