سرویس: اجتماعی 13:19 - چهارشنبه 02 بهمن 1398

متخصص تغذیه مطرح کرد؛

قاتلی به نام پنیر پیتزا! / چاقی و سرطان، نتیجه مصرف این ماده غذایی

در یک فست فود نشسته اید و جلوی شما پیتزایی جذاب و خوشبو می‎گذارند. یک تکه آن را برمی دارید و به طرف دهانتان می برید. مسلما کش آمدن این پیتزا و رشته به رشته شدن پنیر پیتزای آن یکی از جذابیت های خوردن این فست فود به شدت مضر است!

به گزارش اصفهان شرق؛ نه فقط پیتزا که در مجموع فست فودها گروهی از غذاها محسوب می شوند که کمر به نابودی سلامت ما بسته اند. شاید بسیاری از ما در برابر این گفته که نباید فست فود مصرف کنیم گفته ایم: «من ماهی یک بار و هر چند وقت یک بار پیتزا مصرف می کنم بنابراین نمی تواند تاثیری در سلامتی من بگذارد». اما واقعیت این است که مصرف فست فود حتی یک بارش هم ضرر دارد و به صرف مصرف هر چند وقت یک بار آن نمی توانید مضر بودن آن را انکار کنید.

در انواع فست فودها و البته پیتزاها انواع رادیکال هایی وجود دارد که در بدن آزاد می شوند و این بدن را به بستر مناسبی جهت رشد انواع سرطان تبدیل می کنند.

پیتزا حاوی مواد پرچرب و پرکالری است که از مواد غذایی مضری ساخته شده است؛ نظیر پنیر پیتزا.

مریم مظفری کارشناس ارشد تغذیه در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: پنیر پیتزا کاربرد بسیار زیادی در دایره تولید فست فود دارد و تولید طیف وسیعی از فست فودها به خصوص پیتزاها بدون آن امکان پذیر نیست.

مظفری عنوان کرد: پنیر پیتزا یکی پرچرب ترین موادی است که در درست کردن انواع پیتزا به کار می رود و صد در صد چاق کننده است ضمن اینکه سرطان زا هم به شمار می رود.

این کارشناس ارشد و متخصص تغذیه گفت: پنیر پیتزا از شیر پرچرب تهیه می شود. در ایران ما دو نوع پنیر پیتزا داریم، یکی در آن از مواد لبنی نظیر روغن و کره و کازئین به کار برده می شود و نوع دیگر آن منشا گیاهی دارد.

وی با بیان اینکه هر دو نوع پنیر پیتزا در هر هر صورت حاوی چربی قابل توجهی هستند افزود: چربی موجود در پنیر پیتزا واقعا مضر است چرا که اولا اشباع شده و ثانیا ترانس است. اگر می خواهید پنیر پیتزای موجود در فست فودها ضرر کمتری برای بدن شما داشته باشد بهتر است آن را سبزیجات مصرف کنید.

مظفری تاکید کرد: حتما کش دار بودن تکه های پیتزا را دیده اید. این کش دار بودن به این دلیل به وجود آمده است که در پنیر پیتزا به شکل واقعا بدی اسید چرب ترانس به کار برده شده است. این ماده غذایی صد در صد منفی باعث گرفتگی رگ های خونی می شود.

این متخصص ارشد تغذیه یادآور شد: یک برش از پنیر پیتزا دارای موادی است که برای بدن واقعا ضرر دارد. یک گرم کامل قند در یک برش پنیر پیتزا وجود دارد و علاوه بر آن حاوی بیش از 20 گرم چربی است. سلنیوم، فولات، فسفر، کربوهیدرات، فیبر رژیمی، تیامین و نیاسین از دیگر مواد تشکیل دهنده پنیر پیتزا به شمار می روند.

مظفری خاطرنشان کرد: پنیرها به دو گروه انعقادی و فراپالایش تقسیم می‎شوند. در نوع انعقادی آنزیم به ترکیب اضافه می شود و پروتئین های نامحلول رسوب می کنند. پس از آبگیری به آن نمک می زنند.

وی بیان داشت: در فراپالایش از شیر کمتری برای تولید استفاده می شود. این نوع پنیر انرژی بالاتری دارند.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: پنیر پیتزا به دلیل دارا بودن انواع مواد مضر، چربی و قند بالا قاتل سلامتی محسوب می شوند. مصرف آن با سبزیجات توصیه می شود تا مواد مضر موجود در آن کمتر جذب بدن شوند.

جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.