اصفهان شرق

میانگین درآمد کشاورزان اصفهانی در سال 98 چقدر بود؟

کدخبر: 192283
1398/11/01 در ساعت 09:10

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفندیار امینی با اشاره به وضعیت کشت کشاورزان اصفهان اظهار داشت: امسال کشاورزان به دلیل اینکه حق‌آبه را کامل نگرفتند، کشت کامل نکردند، در حال حاضر 20 روز در آبان و آذر رهاسازی آب زاینده‌رود انجام شد، این به این معنی است که کشاورز مجبور است، فقط غله بکارد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به کشت اقتصادی افزود: کشت اقتصادی ترکیبی از کشت غله، صیفی‌جات و درختان است که هر کدام زمان کشت و نیاز آبی خود را دارد و می‌طلبد اگر آب کم باشد به طور دائم در اختیار کشاورز باشد تا بتواند اشتغال خود و خانوار را در طول سال ایجاد کند و هم درآمدزایی کرده باشد.

وی با بیان این‌که سرانه زمین در شهرستان اصفهان به ازای هر خانوار زیر 2 هکتار است، گفت: اگر کشاورز صد در صد زمین را کشت کند، 11 تن گندم می‌کارد که 30 تا 40 درصد آن هزینه است و مابقی آن عددی نیست که بتواند معاش خانواده‌ را با این هزینه‌ها تأمین کند؛ اگر دو هکتار متوسط زمین باشد و تنها غله بکارد، 11 تن محصول می‌دهد به شرطی که صد در صد آن کشت شود.

امینی با بیان این‌که 11 تن گندم حداقل 3 تا 4 تن آن هزینه می‌شود و 7 تن 15 میلیون کل درآمد ناخالص است، بیان کرد: یک خانوار به طور متوسط 4 نفری با هزینه‌های امروز اگر آب در اختیارش بود، 50 درصد زمین را غله می‌کاشت و مابقی را پیازکاری، علوفه‌کاری و قسمتی هم صیفی و بخشی را هم به دام سبک اختصاص می‌داد و در طول سال خود و خانواده مشغول به کار بودند.

وزارت نیرو هیچگونه توجهی به مصوبات شورای عالی آب ندارد

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان این‌که درآمد صیفی با درآمد غله متفاوت است اما با این شیوه آب دادن کشاورز فقط می‌تواند غله بکارد، بیان کرد: کشت غله در پاییز است و خرداد و اوایل تیر برداشت می‌شود، ما با شیوه آب دادن مشکل داریم، وزارت نیرو هیچگونه توجهی به مصوبات شورای عالی آب، قانون و طومار و سند ندارد، همچنان مشابه سال‌های قبل عمل می‌کند و به تشخیص خود یک برنامه می‌دهد و حق آبه‌های مردم را برمی‌دارد.

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته شورای هماهنگی زاینده‌رود بود و صنف هم در آن حضور داشت که منحل شد، عنوان کرد: کشاورزان از عملکرد دولت و وزارت نیرو در مقوله آب راضی نیستند.

امینیبا اشاره به این‌که در سال گذشته بارندگی خوبی اتفاق افتاد که در 52 سال گذشته بی‌سابقه بود، اضافه کرد: این بارندگی را وزارت نیرو نمی‌تواند به حساب خودش بگذارد، در سالی که بالاترین بارش را در 52 سال گذشته داشتیم باز هم ماه‌هایی از سال رودخانه خشک بود و نمی‌دانیم چه توجیهی وازرت نیرو برای این کار دارد.

با وجود 2 هزار 144 میلی‌متر بارندگی باز هم زاینده‌رود خشک بود

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان این‌که 2 هزار 144 میلی‌متر بارندگی داشتیم با این حال چند ماهی از سال رودخانه خشک بوده است، ادامه داد: در سال‌هایی که مشابه این بارندگی بوده 12 ماه سال رودخانه دارای آب بوده و بالای یک میلیارد مترمکعب آب فقط وارد تالاب گاوخونی می‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سال گذشته مردم این آب را گرفتند، نمی‌شود آن را به حساب مدیریت دولت گذاشت، این لطف خدا بود، اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند، غیرقانونی است، همچنان از حق‌آبه‌های مردم برمی‌دارند بدون حضور خودشان، بر اساس قانون اگر بخواهند از حق‌آبه مردم بردارند باید با تک تک‌شان توافق کنند، این قانون است اما اجرا نمی‌شود.

امینی با اشاره به وضعیت کشت کشاورزان در 10 سال گذشته گفت: در این مدت کشاورزان هزینه‌های بسیاری کردند، از جمله ایجاد استخر کشاورزی، آبیاری تحت فشار و کشت‌های هدایت شده که به خاطر انجام این اقدامات با آب کم، بهره‌برداری بیشتری می‌کنند؛ امسال با وجود این‌که حق‌آبه آن‌ها را کامل ندادند اما چون توانستند غله و صیفی کشت کنند، رضایت بیشتری داشتند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به این‌که در حوزه زاینده‌رود بیش از 3 هزار میلیارد تومان دریافتی کشاورزان بوده است، افزود: شهرستان اصفهان در حدود 2 هزار و 400 میلیارد تومان دریافت انواع محصولات‌شان بوده است، به طور میانگین 120 هزار هکتار زمین در شهرستان اصفهان وجود دارد که بعضی زمین‌ها یک کشت، بعضی دو و بعضی دیگر سه نوبت کشت شده است.

وی ادامه داد: بر اساس محاسبه‌ای که شده، اگر در همه زمین‌ها یک نوبت کشت شده باشد و به طور متوسط 20 تن در هکتار انواع محصول بوده و قیمت را هر کیلو 800 تومان محاسبه کنیم، 2 میلیون و 400 هزار تن انواع محصولات تولید شده بوده که یا خوراک دام سبک و سنگین و یا خوراک انسان یا مواد اولیه کارخانه‌جات شده است و حدود 2 هزار میلیارد تومان قیمت محصولات تولید شده است.

پرداخت 41 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان

امینی با اشاره به این‌که سال گذشته 41 میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت شد، بیان کرد: قانون باید اجرا شود و تا زمانی که دولت حاضر نشود تن به قانون دهد، مشکل کشاورزان حل نمی‌شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به افتتاح تونل سوم در دهه فجر و تأثیر آن بر کشت کشاورزان گفت: تا سد آن زده نشود تونل کاربردی نیست، ده‌ها طرح برای این تونل گذاشته‌اند، اگر طرح جدیدی برای آن دیده نشده باشد، تأثیر دارد و اگر بارگذاری جدید بخواهند بکنند، هیچ تأثیری ندارد.

وی با اشاره به حجم آب موجود و وضعیت کشاورزان در سال آینده، عنوان کرد: بارندگی سال گذشته با امسال تفاوت بسیاری دارد، سال گذشته هزار و 970 میلیون مترمکعب آب وارد سد زاینده‌رود شد که سهم چهارمحال و بختیاری 80 میلیون مترمکعب و سهم یزد 62 میلیون مترمکعب بود، امسال که هزار و 300 میلیون مترمکعب پیش بینی کردند، سهم چهارمحال و بختیاری 100 میلیون مترمکعب و سهم یزد 70 میلیون مترمکعب شده است، این تقسیم‌بندی‌ها سبب ناراحتی می‌شود، انتظار می‌رفت با وجودی که سهمیه آب یک سوم کاهش پیدا کرده، سهم همه کاهش پیدا می‌کرد، اما دوباره کل کاهش را برای کشاورزان قرار داده‌اند.

امینی با اشاره به وعده رئیس قوه قضائیه در سفر به اصفهان گفت: ما از این وعده‌ها کم ندیدیم پرونده‌های زیادی پیرامون مسائل حقوقی کشاورزان و حقابه وجود دارد، انتظار داشتیم دبیرخانه‌ای در استان اصفهان تشکیل شود و رئیس دادگستری استان مسؤولیت آن را بر عهده بگیرد، انتظار داشتیم با توجه به دستور مستقیم رئیس دستگاه قضا رئیس دادگستری اصفهان تمام قد در برابر آن بایستد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به وضعیت کشاورزان غرب استان اصفهان خاطرنشان کرد: به صورت طبیعی وقتی رودخانه مشکل پیدا می‌کند در کل حوزه مشکلات پیش می‌آید، این یک بحث تاریخی است، مشکلات نجف‌آباد بیشتر از لنجان و مشکلات خمینی‌شهر بیشتر از مبارکه است و مربوط به اقلیم است؛ وقتی درباره حوزه زاینده‌رود صحبت می‌کنیم منظورمان 6 شهرستان‌ است که آن‌ها هم نتوانستند حق‌آبه خودشان را بگیرند.

وی با بیان این‌که یک همزمانی کشت شده و چند سال است که غرب و شرق با هم غله می‌کارند، افزود: کشت اول را توأم آب گرفتند و برای تابستان برای صیفی کل 6 شهرستان بر اساس اسناد حق‌آبه‌ها و طومارها حق‌آبه صیفی و غله می‌گیرند.

امینی با اشاره به اقدامات کشاورزان برای بهره‌برداری بیشتر از آب عنوان کرد: کشاورزان در دو دهه اخیر کانال کشی‌ها بسیاری در مزارع و در روستاها انجام داده‌اند و جوی‌های خاکی تبدیل به کانال شده و زمین‌ها گود و بلند که آب بیشتری مصرف می‌کردند، شیب‌بندی شده و استخرهای ذخیره آب زده شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی اصفهان با اشاره به مشارکت کشاورزان در لایروبی قنوات بیان کرد: کشاورزان سیستم‌های آبیاری کم فشار، قطره‌ای و تیپ استفاده کردند و آموزش‌های بسیاری دیدند و کشت‌های گلخانه‌ای را توسعه دادند، کشاورزان با تعامل با شرکت آب منطقه‌ای برای لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها اقدام کردند تا پرت رودخانه کمتر شود، همه این عوامل سبب شده با حجم کمتر آب استفاده بیشتری را ببرند.

انتهای پیام/فارس