سرویس: غیر تولیدی 11:21 - شنبه 28 دی 1398

۶۰ درصد صنایع شهرضا فعال است

کمبود سرمایه در گردش، تأمین مواد اولیه، نبود بازار و مشتری، مالیات و بدهی‌های بانکی از مهمترین عوامل رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ اگرچه بخش صنعت در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی در رکودی قابل توجه فرو رفته، اما در سالی که به نام رونق تولید نامگذاری شده، مسئولان با عزم جدی برای پیگیری و رفع مشکلات وارد میدان شدند تا رکود صنایع  را شکستند.

سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور سبب شد بخش زیادی از واحدهای تولیدی از چرخه تولید خارج شده و مشکلات فراوانی سر راه سرمایه‌گذارانی که برای توسعه اقتصادی ایران تلاش کردند، قرار گرفت.

شهرک رازی شهرضا بزرگترین شهرک شیمیایی کشور به مساحت مصوب هزار و 500 هکتار است که 987 هکتار آن در قالب 3 فاز اجرایی شده است، فاز نخست آن 87 هکتار، فاز دوم 400 هکتار و فاز سوم 500 هکتار است.

ظرفیت شهرک صنعتی رازی شهرضا 20 هزار اشتغال است و صنایع مستقر در آن منحصر به فرد است.

امروز واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرک با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که هرکدام از مشکلات به تنهایی می‌تواند سبب ایجاد گره‌های محکم در کار تولیدکنندگان شود.

نبود سرمایه در گردش، تأمین مواد اولیه، نبود بازار و مشتری، مالیات و بدهی‌های بانکی از مهمترین عوامل رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی است که برای حل این مشکلات تولیدکنندگان نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارند.

سود بالای تسهیلات بانکی مانعی برای رونق تولید

یک فعال اقتصادی با بیان اینکه یکی از موانع بر سر راه تولید و رونق تولید سود بالای تسهیلات بانک‌ها است به خبرنگار تسنیم گفت: به دلیل سود بالای تسهیلات، هزینه تمام شده تولید افزایش می‌یابد و کالای تولیدی قدرت رقابت بالایی ندارد، به طور قطع هر میزانی که نرخ سود بانکی کمتر شود کمک زیادی به رونق تولید کشور می‌کند.

وی با اشاره به تأثیر کاهش نرخ سود بانکی در ایجاد اشتغال‌زایی در کشور افزود: در حال‌حاضر مشاهده می‌کنیم واحدهای تولیدی بسیار زیادی در کشور وجود دارند که با میزانی کمتر از توان تولید خود فعالیت می‌کنند و بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده‌اند، عامل اصلی مشکلات این واحدهای تولیدی و صنعتی مشکلات آنها با سیستم‌های بانکی و عدم پرداخت معوقات بانکی است.

ایجاد 8 هزار اشتغال با 278 طرح صنعتی در شهرضا

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا با بیان اینکه این شهر در مسیر رشد و توسعه صنعتی قرار دارد، اظهار داشت: این شهرستان 278 طرح در دست اجرای صنعتی دارد که منجر به ایجاد 8 هزار شغل می‌شود.

ابراهیم خاتمی با بیان اینکه 471 واحد فعال صنعتی دارای پروانه فعالیت با اشتغال بیش از 10 هزار نفر در شهرضا در حال فعالیت است، گفت: بیش از 11 هزار واحد صنفی در شهرضا داریم، بنابراین مسئولان بانک‌ها با یک نگاه ویژه صنعت‌گران و اصناف این شهرستان را ببینند.

وی با بیان اینکه افق 20 ساله توسعه صنعتی شهرضا به شکلی است که محور توسعه جنوب استان اصفهان است، خاطرنشان کرد: در سال 97، 51 مصوبه در حوزه تسهیلات رونق تولید در شهرضا داشته‌ایم که تنها 6 فقره تسهیلات به مبلغ 68 هزار میلیون ریال پرداخت شده و امسال 16 مصوبه که منجر به پرداخت 2 فقره تسهیلات شد که نشان می‌دهد، پرداخت تسهیلات کاهش یافته است.

رئیس اداره صمت شهرضا با اشاره به برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان شهرضا با حضور مدیران بانک‌های استان اصفهان گفت: در این جلسه مصوب شد که شورای بانک‌های استان اصفهان مازاد وثیقه در رهن، با توجه به این‌که هیچ منع حقوقی ندارد برای بانک‌های دیگری که متقاضی نیاز دارد، قابل استفاده باشد.

وی با بیان اینکه کلیه واحدهای اقتصادی که با بانک ملی مشکل دارند، می‌توانند یکشنبه‌ها به مدیر امور شعب بانک ملی در استان اصفهان مراجعه کنند، تصریح کرد: با توجه به تغییر ماده 34  قانون ثبت، گرفتن وثایق اضافه مازاد بر میزان تسهیلات برخلاف قانون است.

40 درصد صنایع شهرضا تعطیل یا نیمه فعال است

خاتمی با اشاره به این‌که در شهرستان شهرضا حدود 60 درصد واحدهای صنعتی فعال و 20 درصد نیمه فعال و 20 درصد تعطیل هستند، عنوان کرد: عدم تفویض اختیار کامل به ادارات صمت شهرستان‌ها، بالا بودن نرخ سود تسهیلات، عدم تقبل سند کارخانه به عنوان وثیقه، پایین بودن مدت بازپرداخت و بالا بودن نرخ سود معوقات بانکی از مهم‌ترین مشکلات واحدهای صنعتی در شهرستان شهرضا است.

وی با انتقاد از طولانی بودن بوروکراسی بانکی برای پرداخت وام به واحدهای تولیدی و صنعتی ادامه داد: پایین بودن مبلغ تسهیلات، نداشتن تنفس اولیه قبل از شروع اقساط، عدم بازگشایی LC برای صادرات، عدم ارائه مفاصا حساب برای خرید مواد اولیه از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی است.

رئیس اداره صمت شهرضا با بیان اینکه بعضی از واحدها به دلیل زیان‌ده بودن به آن‌ها وام تعلق نمی‌گیرد، بنابراین بر خلاف واقع خود را سود ده نشان می‌دهند که در این صورت با اداره مالیات مشکل پیدا می‌کنند، گفت: بعضی از واحدها برای فروش محصولات با جامعه هدف کشاورزان طرف هستند که این قشر از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ولی اداره مالیات این مسأله را قبول نمی‌کند.

وی با اشاره به حذف ماده 80 از برنامه تأمین اجتماعی و بالا رفتن مجدد حق بیمه توسط کارفرما افزود: کمبود آب در شهرک‌ها و عدم تامین آب کافی برای واحدهایی که به آب بیشتری نیاز دارند، یک معضل است.

ارزش افزوده برای رونق تولید و اشتغال باید کاهش یابد یا حذف شود

خاتمی با بیان اینکه در سال رونق تولید، ارزش افزوده برای رونق بیشتر فضای تولید و اشتغال باید کاهش یابد یا حذف شود، خاطرنشان کرد: بخشودگی جرائم بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای و یکسان‌سازی سود تسهیلات باید اجرایی شود.

وی با بیان اینکه باید واحدهایی که ضررده هستند از مالیات و بیمه معاف شده و یا تخفیف برای پرداخت در نظر گرفته شود، بیان کرد: در راستای حمایت از واحدهای تولیدی باید سود تسهیلات برای رونق بیشتر تولید کاهش پیدا کند و معافیت مالیاتی و بیمه‌ای تا 5 سال برای واحدهای تولیدی اعمال نشود.

رئیس اداره صمت شهرضا با تأکید بر این‌که برای واحدهایی که در پرداخت اقساط بانکی خود خوش حساب هستند، بسته تشویقی در نظر گرفته شود، گفت: تسهیلات باید براساس اولویت تعداد پرسنل نه تنوع محصولات پرداخت شود.

رفع مشکلات واحدهای صنعتی شهرضا در اولویت قرار دارد

سرپرست فرمانداری شهرضا با بیان اینکه اجازه نمی‌دهیم واحد صنعتی در شهرضا تعطیل شود به خبرنگار تسنیم گفت: واحدهای صنعتی نباید به دلیل مشکلات مالی، نیمه فعال یا تعطیل شوند، برای جلوگیری از این موضوع باید مسئولان نهایت همکاری را برای رونق مجدد داشته باشند.

ناصر اسدی با بیان اینکه مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی شهرضا در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‌شود، بیان کرد: با توجه به مزیت و ظرفیت‌های شهرستان شهرضا و قرارگیری در کریدور شمال به جنوب کشور باید توسعه صنعتی از طریق کارآفرینی، پویایی صنعت، رونق تولید، منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی شود.

وی تصریح کرد: در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرضا بازدیدهای مداوم از این واحدها انجام و با برگزاری جلسات با حضور مسئولان مربوطه در واحدهای تولیدی تلاش می‌کنیم تا مشکلات آنها را برطرف کنیم.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.