اصفهان شرق

هزینه‌های میلیونی که عاشقان سرعت را از پیست دور می‌کند

کدخبر: 191750
1398/10/24 در ساعت 07:12

به گزارش اصفهان شرق؛ ورزش یکی از فعالیت‌هایی است که سبب تخلیه انرژی می‌شود و شادابی و نشاط را برای ورزشکار به دنبال دارد و رشته‌های فردی و گروهی زیادی در راستای تخلیه انرژی و پر کردن اوقات فراغت وجود دارد.

یکی از این رشته‌های ورزشی موتورسواری و اتومبیلرانی است که اصلی‌ترین ویژگی آن سرعت محسوب می‌شود و افراد زیادی را به خود جذب می‌کند؛ اگر در خیابان‌های شهر چرخی بزنید می‌بینید افراد زیادی که با استفاده از ماشین یا موتور و در جامعه شهری با انجام حرکات خاص به دنبال تخلیه انرژی هستند.

اما همیشه سؤال اصلی این است چرا افرادی که به این کار علاقه دارند به جای حضور در پیست و با استفاده از امکانات و لوازم استاندارد، اقدام به انجام حرکات خطرناک در خیابان‌های شهر می‌کنند و علاوه بر خود، برای دیگر همشهریان نیز ایجاد خطر می‌کنند.

ورزشکاران نمی‌توانند هزینه‌های میلیونی انجام دهند

احمد بازوبندی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی فارس در اصفهان در این خصوص اظهار داشت: مشکل بزرگ هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی بحث مالی است؛ به دلیل این‌که در تحریم هستیم، کلیه لوازمی که ورزشکاران در این رشته از آن استفاده می‌کنند جزء تحریم است و خیلی گران‌قیمت هستند.

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان افزود: با این وضعیت اقتصادی یک ماشین مسابقه برای ورزشکار حداقل 150  میلیون تومان هزینه دارد یا یک موتور سنگین حداقل 250 میلیون تومان قیمت دارد.

وی با بیان این‌که ورزشکاران ما روز به روز به جای این‌که افزایش داشته باشد، رو به کاهش است، گفت: هزینه‌های لوازم و تجهیزات خیلی زیاد شده است، ورزشکار برای حضور در یک مسابقه کشوری برای 10 لیتر بنزین مخصوصی که برای ماشین یا موتور استفاده می‌شود، حدود 5 میلیون تومان باید هزینه کند و آماده کردن ماشین حدود 20 میلیون تومان هزینه دارد.

بازوبندی تصریح کرد: ورزشکار برای تخلیه انرژی شاید یک بار در ماه در پیست حضور پیدا کند و دیگر نتواند در مسابقه شرکت کند؛ وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که کسی تمایل ندارد اسپانسر شود و مسابقات را بدون هیچ اسپانسری برگزار می‌کنیم.

رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی استان اصفهان با اشاره به این‌که پیست موتورسواری و اتومبیلرانی نیز در حد «کار راه بنداز» داریم، گفت: اگر فدراسیون‌های ورزشی بتوانند لوازم و تجهیزات را با کمک دولت و بدون پرداخت حق گمرگی وارد کنند و در اختیار هیأت‌های ورزشی قرار دهند، می‌تواند به این وضعیت کمک کند.

هیچ حمایتی از ورزشکاران موتورسواری و اتومبیلرانی نمی‌شود

ایمان زیرک که از ورزشکاران اصفهانی اتومبیلرانی است در این زمینه اظهار داشت: در رشته موتورسواری و اتومبیلرانی اصلی‌ترین دغدعه ورزشکاران بحث مالی است، همه با هزینه شخصی دنبال می‌شود و فدراسیون و هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی نیز حمایتی انجام نمی‌دهند.

اتومبیلران اصفهانی افزود: این رشته ورزشی به‌‌روز است و بر اساس تکنولوژی است اما تجهیزات وارد نمی‌شود و یا تعرفه‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود که اصلا مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: همه جای دنیا اسپانسر وجود دارد و حامی ورزشکار می‌شود اما در ایران ورزشکار باید همه هزینه‌ها را متقبل شود، مسابقاتی هم که برگزار می‌شود، جایزه درست و حسابی ندارد.

زیرک با اشاره به این‌که تعداد ورزشکاران در حال کاهش است، گفت: مردم در هزینه عادی ماشین‌های خود مانده‌اند، کلاس‌های استاندارد برگزار می‌شود و با هزینه‌های جزئی ورزشکار می‌تواند وارد پیست شود و آموزش ببیند اما وقتی به کلاس‌های بالاتر می‌رسد در هزینه‌ها می‌ماند.

این اتومبیلران اصفهانی با بیان این‌که شرکت‌های خودروسازی و قطعات اسپانسر باید شوند، گفت: وقتی مسابقات برگزار می‌شود تماشاچیان زیادی حضور پیدا می‌کنند اما بازخورد کمی دارد و اطلاع‌رسانی به خوبی انجام نمی‌شود؛ خیلی‌ها نمی‌دانند پیست موتورسواری و اتومبیلرانی وجود دارد و بازخورد خوبی در جامعه نداشته است.

با این هزینه‌هایی که موتورسواری و اتومبیلرانی برای یک ورزشکار در پی دارد، آن هم در این وضعیت اقتصادی که خیلی‌ها به نان شب خود محتاج هستند، نباید توقع داشت ویراژ‌ موتور‌ها و ماشین‌ها در خیابان‌ها به پیست محدود شود.

مشخص است اصلی‌ترین نکته‌ای که در این زمینه راهگشاست، توانمندسازی هیأت‌های ورزشی و در این موضوع خاص هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی است تا بتوانند ورزشکاران بیشتری را تحت پوشش قرار دهند و سبب تخلیه انرژی به صورت درست و از راه بدون خطر شوند.

انتهای پیام/فارس