سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:08 - پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری:

معتادان بیمه شدند/ وجود خلا قانونی در برخورد با خرده‌فروشان

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدرریاست جمهوری گفت:با پرداخت بودجه لازم، معتادان تحت پوشش بیمه های پایه ودرمان قرار گرفتند.

به گزارش اصفهان شرق: بابک دین پرست که شامگاه دیروز در جمع اعضای کمیته ۵ گانه شورای مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان حاضر شده بود، اظهار کرد: دوشنبه هفته جاری، وزارت کار تعاون ورفاه اجتماعی موظف شد که هزینه درمان معتادان بی بضاعت را پرداخت کرده ودر عین حال معتادان را تحت پوشش بیمه های پایه وبستری قرار دهد.

به گفته این مقام مسوول، برای اجرای این قانون، دولت مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به بیمه سلامت اختصاص داده است.

*بهبود یافتگان شاغل می‌شوند
دین پرست با اعلام اینکه سه شنبه هفته جاری بحث اشتغال معتادان بهبود یافته پس از دو سال به سرانجام رسید گفت:مطابق مصوبه مرداد ماه سال۹۰، باید حداقل ۵درصد بودجه اشتغال کشور صرف معتادان بهبود یافته می شد که اجرایی نشده بود.

وی ادامه داد:در مرداد سال گذشته دستورالعمل این قانون تهیه وابلاغ شد اما بودجه موردنیاز آن پرداخت نشد.

وی ادامه داد:سه شنبه هفته جاری ۵درصد حق اشتغال این افراد تخصیص یافت.

*حساب کتاب مسوولان ضعیف است
در این جلسه نماینده معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از نبود زیر ساختهای آی تی در حوزه درمان معتادان گلایه نموده وتصریح کرد که این وضعیت باعث شده تا معتادان در چند مرکز درمانی عضو شده و متادون دریافت کنند. بابک دین پرست ضمن ابراز شگفتی از این وضعیت گفت:مسوولان هنوز نمی توانند تعداد معتادان اصفهان ویا تعداد مراکز درمانی مجاز وغیر مجاز را بشمارند ودر این خصوص پیگیری‌های ما به نتیجه لازم نرسیده است.

وی این مساله را خاص استان اصفهان ندانست وادامه داد:چه مشکلی وجود دارد که نمی توان تعداد مراکز موجود درمانی متادون را روی سایت منتشر کرد؛ مگر این مراکز برای درمان معتادان ایجاد نشده است.

دین پرست افزود:مگر عصر حجر است که دفاتر درمانی شما هنوز به شیوه دستی تنظیم می شود.

وی در ادامه نسبت به وضعیت عطاری‌های شهر نیز ابراز نگرانی کرد وگفت: آنها به غیر از متادون اقدام به فروش مواد تقلبی به عنوان درمان اعتیاد می کنند که با هماهنگی مقام قضایی باید با آنها برخورد شود.

*بودجه سند پیشگیری از اعتیاد کجاست؟
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان به عنوان نماینده کمیته پیشگیری اصفهان نسبت به نبود بودجه پیشگیری سند جامع پیشگیری از اعتیاددر اصفهان ابراز نگرانی نمود. دین پرست دراین خصوص گفت:۲۰درصداعتبار موردنیاز این سند از طریق ما تامین می شود و۸۰ درصد مابقی مطابق قانون باید توسط سایر دستگاههای ذی ربط تامین شود.

وی با تاکید بر این نکته که مسوولان بر امر پیشگیری اهتمام ندارند اظهار کرد:از سال ۹۰ تا ۹۵ سالیانه ۱۰۵ میلیاردتومان برای اجرای این سند تعیین شده است .ضمن اینکه استاندار اصفهان نیز باید۱۰درصد اعتبارات فرهنگی استان را برای اجرایی شدن سند پیشگیری از اعتیاد در اصفهان هزینه کند.

دین پرست همچنین از بازنگری سند جامع پیشگیری از اعتیاد خبر داد.

وی از استفاده از پتانسیل روحانیت برای مبارزه با اعتیاد استقبال کرده وپیشنهاد نمود که آموزشهای لازم در این زمینه انجام شود.

*خلاء قانونی برای خرده فروشان
به گفته او لذت، کنجکاوی، تفریح و رفع مشکلات روحی از جمله علل اصلی گرایش به اعتیاد است.

وی مشکل وجود خرده فروشان در سطح اصفهان را پذیرفت و گفت: در برخورد با این افراددچار خلاء قانونی هستیم چرا که این افراد که با میزان اندکی مواد دستگیر می شوند با پرداخت جریمه آزاد می شوند.

دین پرست تصریح کرد:اگر قرار باشد همه این افراد دستگیر شده ونگهداری بشوند باید تمام کشور را زندان بسازیم وبه همین دلیل بهترین راهکار برخورد با سران باندهای مواد مخدر است.

این مقام مسوول سود حاصل از فروش وتوزیع مواد مخدر داخل کشور را ۳ میلیارد تومان اعلام کرد وگفت:در سال ۲۰۱۱، ۲۴۰ میلیون نفربرای یک بار مواد مخدر مصرف کردند که سهم ایران یک میلیون و۳۲۵ هزار نفربا میانگین سنی۱۵ تا ۶۴ سال بوده است.

وی ادامه داد:نرخ شیوع اعتیاد ۶۵/۲درصد در ایران ودر اصفهان۹/۱درصداست که بدین ترتیب اصفهان از نظر شیوع اعتیاد در پله یازدهم کشور قرار دارد.

*سرنوشت معتادان قلعه شور
دین پرست خطاب به مسوولی که از کمبود بودجه مرکز درمانی قلعه شور گلایه داشت گفت:من در سال گذشته برای این مرکز۶۹۵ میلیون تومان هزینه پرداخت کرده ام که بنابر اعلام مسوولان استانی در این زمان تنها۶۳۰ نفر در این مرکز پذیرش شده اند یعنی برای هر معتادبیش از یک میلیون تومان سال گذشته هزینه شده است.

وی ضمن تاکید بر این نکته که برای سلامت مردم باید بیشتر از این ارقام هزینه شود تاکید کرد:کمیته درمان استان باید وضعیت فعلی این ۶۳۰ معتاد و میزان عود واشتغال آنها را به من گزارش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.