سرویس: تولیدی » مصاحبه تفصیلی 18:02 - پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393

فرماندار اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق:

اختصاص 60 میلیارد ریال جهت حمایت از طرح های زود بازده اشتغال/ کارگاههای راکد شرق اصفهان حمایت می شوند

فرماندار اصفهان گفت: اشتغال موضوع اساسی و مهم است و از نظر ساختاری کارگروه اشتغال شهرستان و استان، خاص حوزه کشاورزی جهت حمایت از کشاورزان فعال می باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اصفهان شرق: با توجه به مهم بودن موضوع اشتغال جوانان شرق اصفهان، در شرایط پی در پی خشکسالی و معضلات پیش روی این بحران می بایست پیگیری جدی توسط مسئولین گرفته شود تا بتوان مشاغلی بدون وابستگی به آب و کشاورزی را جهت پایداری اشتغال در منطقه به وجود آورد.

در این زمینه گفتگویی با فضل الله کفیل فرماندار اصفهان داشتیم که به شرح ذیل می باشد.

اصفهان شرق: آسیب های جدی در خشکسالی اخیر دامنگیر مردم زحمتکش شرق اصفهان می باشد که موجب دشواری هایی در این زمینه بر مردم شده است، به نظر شما توجه مسئولین بر حل موضوع تا چه اندازه تحقق یافته است؟

این منطقه از لحاظ حیات اقتصادی وابسته به آب می باشد و این موضوع از مسائل مهم پیش روست که می بایست بیشترین اهتمام به این امر صورت گیرد. شرق اصفهان آسیب جدی ای از خشکی زاینده رود دیده که در این زمینه پیگیری هایی از سوی مسئولین استانی صورت گرفته است. یکی از آن ها توجه جدی مدیریت استان نسبت به موضوع آب و کشاورزیست که چند جلسه ی شورای عالی آب در این خصوص تشکیل شده است. دستاوردها و نتایج خوب این شورا را کشاورزان مستقیم از زبان وزیر محترم نیرو شنیده اند و می توان گفت، مساله آب و کشاورزی جز محورهای اصلی کار استان قرار دارد و بر اساس واقعیت های موجود، نظر کشاورزان نیز در تصمیم گیری ها دخیل بوده که می توان به رهاسازی آب در پائیز برای کشت پاییزه اشاره داشت.

خسارت کشاورزان از دیگر مسائل دیگر این شورا می باشد که چند روز گذشته مرحله اول خسارت تا سقف یک میلیون و نیم تومان پرداخت شد و امیدواریم مرحله دوم در آینده پرداخت شود تا به سقف اعلام شده برسد.

اصفهان شرق: با توجه به مصوبات شورای تامین سال قبل، آیا می توان فضای اشتغال مناسبی را از لایروبی پساب رودخانه برای مردم رودشت ایجاد کرد؟
ساماندهی رودخانه برای استفاده درست و بهداشتی در مسئله پساب، کار بسیار ارزشمندی بود که با همیاری کشاورزان در دست انجام می باشد. ایجاد جاده دسترسی به رودخانه نیزدر دست اجراست. این امر قطعا تاثیر بسیار بالایی برای وضعیت کشاورزی و تغذیه سفره های زیرزمینی، استفاده بهداشتی از آب و تغذیه چاههای محور زاینده رود دارد. افزایش و تجمیع پساب تصفیه خانه ها هم جز برنامه های پیش رو قرار دارد.

اصفهان شرق: روش تعامل شما با بخش خصوصی به خصوص در نواحی صنعتی ورزنه، برسیان و اژیه تا چه اندازه در برنامه و سرمایه های موجود در این بخش اثر گذاشته است؟

تقویت و به نتیجه رساندن زیر ساخت های شهرک های صنعتی اژیه و ورزنه مد نظر ماست که قسمت هایی از آن انجام شده و قسمت های دیگر جزء اعتبارات تملک دارایی امسال شهرستان است. به لطف خدا بسترهای خوبی جهت سرمایه گذاری در شرق اصفهان وجود دارد و برسیان اولین شهرک خصوصی را در استان اصفهان داراست که متاسفانه به دلیل عدم زیرساختهای لازم با توجه به ظرفیت های مطلوب از نظر موقعیت جغرافیایی نتوانسته ایم حضور کارآفرین در این شهرک داشته باشیم. اخیرا بازدیدی با حضور مدیران مرتبط استانی در زمینه اشتغال از این شهرک ها صورت گرفت و امیدواریم زیرساختها اصلاح تا برای اشتغال مفید باشد.

آن چه که مد نظر می باشد برطرف شدن موانع در برخی طرح های اجرایست و در امور تولیدی درصد بالایی از زیر ساخت های شهرک ها آماده شده است تا مانعی برای سرمایه گذار در این راه نباشد و در این رابطه با مراکز خصوصی در جلسه ای برخی موارد و موانع مورد بررسی قرار گرفت.
اصفهان شرق: چه برنامه ی زمانی در زمینه اشتغال پیش روی شماست؟ بروز برنامه های بسیج و کمیته امداد در کجا دیده می شود؟

به دلیل مهم بودن اشتغال در منطقه، از نظر ساختاری کارگروه اشتغال شهرستان و استان، خاص حوزه کشاورزی فعال است.

طرح های دراز مدت مثل فولاد مارشنان و مراکز صنعتی فولاد سازی در محور سجزی داریم که در دستور کار است.
طرح های زود بازده در زمینه اشتغال مهم تر و تإثیرگذارتر است و در این خصوص بسیج سازندگی برنامه هایی را در 20 موضوع ارائه نموده تا انشاالله در صورت اجرا نگرانی خانواره برطرف شود. در این جهت اعتبار اولیه 6 میلیارد تومان که قابل افزایش می باشد جهت طرح های اشتغال زود بازده و پایدار پیش نیمی شده است و طرح هایی مثل پرورش قارچ، کشت زعفران، پرورش ماکیان و …در شرق اصفهان مطرح و دنبال می شود.

اصفهان شرق: حمایت مسئولین در حوزه کارآفرینی جوانان شرق اصفهان به چه میزان در پیش برد اهداف کارآفرینی در منطقه تحقق یافت؟
در حوزه آب وکشاورزی اقدامات موثری انجام گرفته است که از آن جمله می توان به فعال سازی ظرفیت های موجود در مناطق شرق، راه اندازی مجتمع دامداری قورتان، مطالعه و پیگیری مجتمع دامداری و گلخانه ای، برقی کردن چاهها و حمایت از ایجاد دامداری کوچک روستایی اشاره داشت و ایجاد این موارد تاثیر بالایی را در منطقه داشته و خواهد داشت. موضوعی که مورد توجه است و باید کشاورزان عزیز اهتمام بورزند فعال کردن و حمایت از کارگاه هایی است که به هر دلیلی تعطیل شده اند.

اخیرا بازدیدی از سوی مدیر عامل صندوق مهر امام رضا از منطقه شرق صورت گرفت و قرار شد در موضوعات مختلف مثل مشاغل خانگی ورود پیدا کنند. تشکل های تعاونی خانم ها با محوریت صنایع دستی و … باید فعال باشد تا تسهیلات دریافت کنند که طرح این کار در کارگروه اشتغال دیده شده است و با حداقل تسهیلات کارهای موثری ایجاد شده است. مجموعه این طرح ها همکاری مردم و ورود فعال دستگاه های مختلف را می طلبد و در این رابطه آموزش هایی توسط فنی حرفه ای و بسیج سازندگی به مردم داده می شود.

اصفهان شرق: با توجه به گسترده شدن مشاغل خانگی نظیر کارگاههای پرورش قارچ خانگی، چه تصمیماتی در این زمینه گرفته شده است؟

چرخه تولید تا تبدیل باید به سمتی برود که بازار مصرف داشته باشند. ما صنایع تبدیلی برای تولیداتی مثل قارچ نیاز داریم که با فعال کردن شهرک صنعتی برسیان برای ورود به صنایع تبدیلی امکان پذیر است.

اصفهان شرق: چه طرح هایی برای تصفیه فاضلاب برای دفع خطرات ناشی از آن در مناطق کویری خصوصا ورزنه وجود دارد؟

خطر جدی از نظر محیط زیست و بهداشت در شرق اصفهان نداریم ولی آنچه مهم است اجرای طرح برای تصویه خانه های شمال و جنوب در جهت استفاده بهینه از پساب در امر کشاورزی می باشد. در این زمینه در جلسات کمیته 5 نفری مسائل کشاورزی با حضور نمایندگان کشاورزان و دستگاههای مرتبط بررسی شده است.

اصفهان شرق: انتظار شما از مردم و مسئولین در این مسیر چیست؟
از تمامی مردم شهرستان بخصوص کشاورزان عزیز تشکر می کنیم و امیدوارم به یاری خداوند و همت همچون گذشته کشاورزان شاهد اقدامات موثر درمنطقه باشیم و انتظار داریم خانواده ها در بحث مشاغل خانگی ورود پیدا کنند.

 

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “اختصاص 60 میلیارد ریال جهت حمایت از طرح های زود بازده اشتغال/ کارگاههای راکد شرق اصفهان حمایت می شوند”

  1. علیرضا گفت:

    امیدواریم طرح تسهیلات صورت بگیرد تا دریچه ای به سمت اشتغال شود و این طرح ها در حد شعار از سوی مسئولین بازگو نشود چرا که همه همیشه شعار شنیده اند.
    اما از انصاف نگزریم فرماندار تا الان تلاش های زیادی را برای ما انجام داده ولی مردم نیاز به حمایت دارند و باید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.