سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 09:12 - دوشنبه 16 دی 1398

درمان بیماری‌ها با گیاه بادرنجبویه

یک متخصص طب سنتی گفت: برگ گیاه بادرنجبویه دارای خواص بی‌نظیری است که برای درمان بسیاری‌ از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش اصفهان شرق، محمدرضا حاجی حیدری درباره گیاه بادرنجبویه گفت: گیاه بادرنجبویه که در فارسی بادرنگبویه گفته می شود در طب سنتی دارای مزاج گرم و خشک است و با نام علمی Mellissa officinallis از خانواده نعناعیان شناخته شده است.

وی افزود: برگ گیاه بادرنجبویه خواص دارویی دارد و از دوره ایران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بویی مطبوع شبیه به بوی بالنگ دارد و نام محلی آن بالنگ بو یا بارنگ بو می‌باشد.

این متخصص طب سنتی با اشاره به محل رویش گیاه بادرنجبویه در کشور اظهار کرد: در گذشته گیاه بادرنجبویه در سفره ایرانیان به عنوان سبزی خوردن با وعده غذایی مصرف می‌شد و این گیاه در اکثر مناطق ایران مخصوصا مازندران قابل کشت است.

حاجی حیدری درباره تاثیر گیاه بادرنجبویه بر درمان بیماری‌ها گفت: گیاه بادرنجبویه در طب سنتی باعث تقویت سیستم قلبی- عروقی، تقویت مغز، تقویت حافظه، آسان‌تر کردن هضم غذا، تقویت حواس، جلوگیری از افسردگی، تقویت کبد و افزایش شادی و نشاط می‌شود.

وی افزود: خوردن گیاه بادرنجبویه جهت تنگی نفس، سکسکه و تپش قلب بسیار مفید است و جویدن برگ آن دهان را خوشبو می‌کند.

حاجی حیدری اظهار کرد: گیاه بادرنجبویه به صورت ضماد و موضعی برای برطرف شدن درد مفاصل بسیار مفید است و در مطالعات جدید اثر این گیاه برای درمان بی خوابی، تقویت اعصاب و کاهش افسردگی تایید شده است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: مقدار مصرف بادرنجبویه حدود ۳ تا ۱۰ گرم گیاه خشک در روز گفته شده که به مدت ۱۰ دقیقه ۳ گرم از گیاه را با یک فنجان آب دم کرده و دو تا سه بار در روز میل شود.

نظریه ابن سینا در خصوص گیاه بادرنجبویه

حاجی حیدری درباره تاثیر گیاه بادرنجبویه بر تقویت سیستم قلب و عروق گفت: از دیدگاه ابن سینا بادرنجبویه یکی از بهترین دارو‌ها برای درمان بیماری‌های قلبی، باز شدن و تقویت سیستم عروق است و به عنوان بهترین دارو برای درمان بی خوابی و آرامش بخشی شناخته شده است.

وی افزود: افرادی که در هنگام سرماخوردگی سرفه زیادی می‌کنند بهتر است مصرف دمنوش بادرنجبویه را جدی بگیرند.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: گیاه بادرنجبویه باید در ظروف شیشه‌ای دربسته و در محیط بدون نور و رطوبت نگهداری شود و تنها به مدت یک سال قابل استفاده است؛ برای رفع قاعدگی‌های نامنظم، تعدیل کننده سیستم ایمنی، ضد التهاب تاثیر زیادی دارد و استفاده از کرم آن برای درمان تبخال بسیار موثر است.

حاجی حیدری در پایان گفت: افراد مبتلا به کم کاری تیروئید به هیچ وجه از گیاه بادرنجبویه استفاده نکنند یا درصورت ضرورت حتما قبل از مصرف با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنند.

باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.