سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 19:36 - چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان

پدیده اعتکاف، رویشی انقلابی است

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: پدیده‌ى اعتکاف یکى از رویش‌هاى انقلابى است.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام رضا صادقی اظهار داشت: رجب، ماه صفا دادن به دل و طراوت بخشیدن به جان است؛ ماه توسل، خشوع، ذکر، توبه، خودسازى و پرداختن به زنگارهاى دل و زدودن سیاهى‌ها و تلخى‌ها از جان است.

وی تصریح کرد: دعاى ماه رجب، اعتکاف ماه رجب، نماز ماه رجب، همه وسیله‌اى است براى این ‌که ما بتوانیم دل و جان خود را صفا و طراوتى ببخشیم؛ سیاهى‌ها، تاریکى‌ها و گرفتارى‌ها را از خود دور کنیم و خودمان را روشن سازیم. این فرصت بزرگى است براى ما؛ به‌خصوص براى کسانى که توفیق پیدا مى‌کنند در این ایام اعتکاف کنند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: خوشا به حالتان معتکفین عزیز. پدیده‌ى اعتکاف یکى از رویش‌هاى انقلابى است. ما اول انقلاب این چیزها را نداشتیم. اعتکاف همیشه بود؛ در گذشته وقتى ایام ماه رجب فرا مى‌رسید، در مسجد امام قم -آن‌هم فقط قم؛ شاید پنجاه نفر، صد نفر فقط طلبه اعتکاف مى‌کردند.

وی افزود: این پدیده‌ى عمومى؛ این ‌که ده‌ها هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کنند، آن هم اغلب جوان، جزو رویش‌هاى انقلاب است.

صادقی خاطرنشان کرد: اعتکاف، میثاقی است دوباره،عهدی است صدباره و نگاهی است یک باره به عمق ناپیدای عشق.سه روز خود را برای او مخلص کردن، عشق را در سحر معنا کردن و روزه را آغاز وصال دانستن.

وی اعتکاف را حج کوچکی دانست در دل؛ عمره بزرگی در نفس و قربانگاه زیبایی در قلب عنوان کرد و گفت: در مساجد جامع شهر مُحرم شدن، سه روز خود را در کنار کوه ” جبل الرحمة” دیدن و در کلاس عرفات، مقدمات را چیدن و ذکر” من لی غیرُک” را سرمشق گرفتن و چون مجنون، نام معبود را گفتن در شب بیداری هایی که از سوز عشق و بیزاری از دنیا بر زبان خواهد آمد و خود را در زمزم معرفت شستشو دادن و در میان صفا و مروه رفتن و از میان خویشتن گذشتن و به خدا رسیدن و برگرد نامش طواف کردن و اقامه ی نماز عشق بر پشت مقام ابراهیم و زمزمه دعا بر سجاده ی نیازو گشودن سفره ی دل و در روز آخر؛ عرفات را پشت سر گذاشتن و منیت را قربانی کردن از جمله کارهای معتکفین است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان متذکر شد: این سه روزى که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید. حرف که مى‌زنید، غذا که مى‌خورید، معاشرت که مى‌کنید، کتاب که مى‌خوانید، فکر که مى‌کنید، نقشه که براى آینده مى‌کشید، در همه‌ى این چیزها مراقب باشید رضاى الهى و خواست الهى را بر هواى نفستان مقدم بدارید؛ تسلیم هواى نفس نشوید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.