اصفهان شرق

اردوهای دانش‌آموزی نیازمند تامین محتوای تخصصی است

کدخبر: 190645
1398/10/11 در ساعت 12:22

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نظری، اظهار داشت: گروه شهید عزیزالهی فعالیت خود را از سال 1390 با اجرای یک اردو برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی آغاز کرد. در جریان این اردو، روزانه نزدیک به 300 دانش‌آموز از مدارس ابتدایی شهر اصفهان در اردوگاه شهدا حضور پیدا می‌کردند و با تقسیم بندی به گروه‌های 30 نفره و فرماندهی آنها با طلبه‌ها، برنامه‌های متنوعی برای آنها اجرا می‌شد.

وی با اشاره به آموزش 10 هزار دانش‌آموز در این مدت 40 روزه، افزود: در واقع ارتباط میان روحانیون و مدرسه از همین‌جا آغاز شد اما مشکل این بود که مدارس کمتر به ما وقت می‌دادند تا برای دانش‌آموزان اردو اجرا کنیم، بنابراین تصمیم گرفته شد که از موضوعات درسی مرتبط با محتوای دینی استفاده و کارگاه عملی بعضی از دروس را برای دانش‌آموزان اجرا کنیم.

مسئول گروه شهید عزیزالهی در ادامه تصریح کرد: دانش‌آموزان کلاس چهارم در کتاب فارسی خود درسی با عنوان “فرمانده دل‌ها” دارند که روایتگر خاطره‌ای از شهید خرازی است. ما از این محتوای درسی استفاده و آن را به اردو تبدیل کردیم، یعنی دانش‌‌آموزان در گلستان شهدای اصفهان حضور پیدا می‌کردند، به گروهان تبدیل می‌شدند و هر گروهان یک فرمانده روحانی داشت. سپس به شهدا سلام می‌دادند، پیشانی‌بند بسته، چفیه می‌انداختند، عکس شهدا را نصب می‌کردند، شعار می‌دادند، رژه می‌رفتند و از نمایشگاه بازدید می‌کردند.

آشنایی عملی با مفاهیم درسی و دینی

وی با بیان اینکه در واقع یک قرارگاه فرماندهی کل قوا برای این دانش‌آموزان ایجاد کرده‌ایم، گفت: وقتی دانش‌آموزان در نمایشگاه با مفهوم سنگر آشنا می‌شدند، آنها را با سنگرهای دیگر مانند مدرسه و مسجد آشنا می‌کردیم که همان‌طور که سنگر اجازه نمی‌داد تیر و ترکش به رزمنده‌ها اصابت کند، شما هم باید در مسجد و مدرسه پناه بگیرید. وقتی سیم خاردار و میدان موانع را به آنها نشان می‌دادیم، می‌گفتیم در زندگی‌تان موانعی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد پبشرفت کنید و آنها را با این موانع آشنا می‌کردیم.

نظری افزود: در برنامه‌ای با عنوان «از جنگ تا گنج» هر گروهانی باید گنجی را در گلستان شهدا پیدا می‌کرد. با دادن نقشه گلستان شهدا به دانش‌آموزان با راهنمایی فرماندهان باید شهیدی را پیدا می‌کردند. سپس از زندگی‌نامه و ویژگی‌های اخلاقی آن شهید می‌گفتیم و شهید خرازی، شهدای مدافع حرم، شهدای گمنام و تعدادی از شهدای شاخص گلستان شهدا را به آنها معرفی می‌کردیم. بعد از توضیح در مورد فرمانده دل‌ها و داستان کتاب درسی و عهد با شهدا اردو به اتمام می‌رسید.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان کلاس پنجم درسی با عنوان “نام آوران دیروز، نام‌آوران امروز و نام‌آوران فردا” دارند، ادامه داد: در این درس نیز، شهدای هسته‌ای به دانش‌آموزان معرفی می‌شوند. با این شعار که من یک دانشمند کوچک هستم به سایت هسته‌ای واقع در اردوگاه شهدای درچه می‌رفتیم و دانش‌آموزان با پوشش قرارگاه، ابتدا با انرژی هسته‌ای و فواید آن آشنا می‌شدند و گفته می‌شد که دشمن اجازه دسترسی به انرژی هسته‌ای را به ما نمی‌دهد، ولی با این حال به توانمندی‌هایی در زمینه هسته‌ای رسیده‌ایم. در پایان، از همه دانش‌آموزان پرسیده می‌شود که می‌خواهید چه کاره شوید و آنها جواب می‌دهند که می‌خواهیم دانشمند هسته‌ای شویم.

معرفی مفاخر با ماشین زمان

مسئول گروه شهید عزیزالهی از دیگر دروس دانش‌آموزان و اردوهای مرتبط با آنها گفت: کتاب اجتماعی کلاس ششم درسی با نام ایستادگی در برابر بیگانگان دارند که به معرفی برخی از مفاخر اختصاص دارد و ما آن را به اردویی با عنوان مدافعان تبدیل کردیم که در خانه مشروطه اجرا می‌شود. در این اردوی سه مرحله‌ای، دانش‌آموزان سوار موشک زمان می‌شوند و آنها را به صد سال قبل برمی‌گردانیم و از آن مقطع، تاریخ ایران را برای‌شان روایت می‌کنیم. مرحله بعد، ایستگاه ایستادگی نام دارد که هفت قهرمان را به آنها معرفی می‌کنیم؛ شهید مدرس، امام خمینی(ره)، میرزا کوچک خان جنگلی، رئیسعلی دلواری، حاج آقا نوراله نجفی و میرزای شیرازی که سردار سلیمانی را نیز به این مجموعه اضافه کردیم.

وی از اردوی دیگری با عنوان “پرنده آزادی” برای دانش‌آموزان پسر کلاس هشتم شرح داد و گفت: هدف از این اردو، عزت و اقتدار ملت ایران و تقویت روحیه خودباوری، مدیریت و فرماندهی در دانش‌آموزان است. در این اردو که فضایی مثل جبهه در اردوگاه ایجاد شده است، دانش‌آموزان وارد کانال می‌شوند و از موانع عبور می‌کنند و در حسینیه، لباس پوشیده و برای آزادسازی قدس مسلح می‌شوند. شعار اردو همان سخن مقام معظم رهبری است که فرمودند: «اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید.»

نظری بیان کرد: اردوی بعدی، “یاران امام مهدی” ویژه دانش‌آموزان کلاس نهم است که در نمایشگاه والشمس حضور پیدا می‌کنند. دانش‌آموزان بعد از بازدید از نمایشگاه، دور هم جمع شده و از محتوایی که دریافت کرده‌اند، برای هم توضیح می‌دهند. آیتم بعدی، جُنگ قرار عاشقی است که دانش‌آموزان با خودشان متعهد می‌شوند هر روز دعای عهد را بخوانند.

شوق پرواز برای آشنایی با خدا

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای با عنوان “شوق پرواز” نیز برای دانش‌آموزان کلاس اول تا سوم اجرا می‌شود. در این برنامه، ابتدا موضوع دوستی و نشانه‌ها و ویژگی‌های آن مطرح می‌شود و سپس بحث به جایی می‌رسد که بهترین دوست خداست و از دانش‌آموزان می‌پرسیم که وظیفه ما در قبال خدا چیست، که در دل آن بحث نماز مطرح می‌شود.

مسئول گروه شهید عزیزالهی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که دو ساعت از وقت 10 هزار دانش‌آموز در اختیار ماست که قبل از اجرای اردو باید برای ثانیه به ثانیه آن برنامه‌ریزی کرد. اگر در این اردوها بتوانیم حتی یک واژه را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، ضرب در 10 هزار می‌شود و این 10 هزار نفر آن را با خود به مدارس می‌برند، چنانکه بعضی از اشعار اردوها در مدارس رایج شده، بنابراین درخواست ما از گروه‌های تبلیغی این است که به ما در خصوص محتوای اردوها کمک کنند، چون سالیانه بیش از 50 هزار دانش‌آموز در این اردوها شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد فضا و جایگاهی برای اجرای جشن تکلیف هستیم که هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و درخواست کمک در این زمینه را داریم. سالانه چندین هزار دانش‌آموز در استان اصفهان به تکلیف می‌رسند که ما می‌توانیم فضایی ایجاد کرده و از مدارس دعوت کنیم تا جشن تکلیفی به یاد ماندنی برای دانش‌آموزان برگزار کنند.

نظری خاطرنشان کرد: ما طرح این اردوها را به تمام استان‌ها معرفی کرده و مسئولان بسیج دانش‌آموزی تمام استان‌ها را به گلستان شهدا دعوت کردیم تا شاهد اجرای اردوی فرمانده دل‌ها باشند. همچنین این طرح به کتاب تبدیل شده تا استان‌های دیگر توان اجرایی آن را داشته باشند. از طرف دیگر، دنبال اجرای طرح کلاسی فرمانده دل‌ها هستیم. 10 هزار دانش‌آموز شرکت‌کننده در این اردو شاید 10 درصد دانش‌آموزان کلاس چهارمی اصفهان باشند و ما می‌خواهیم برای سایر دانش‌آموزان، روحانیون را به مدارس اعزام کنیم تا این درس را اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ها را به وزارت آموزش‌وپرورش نیز انتقال داده‌ایم تا بتوانیم آنها را به طرحی کشوری تبدیل کنیم، یادآور شد: اردوهای دانش‌آموزی دیگری نیز وجود دارد که نیازمند حضور روحانیون است، مثل اردوی راهیان نور که ظرفیت بسیار خوبی دارد و بهتر است از روحانیونی که متخصص کار با نوجوان هستند، در این اردو استفاده شود. برای اردوهای طرح ولایت و آمادگی دفاعی و تدریس آن نیز آماده‌ایم تا روحانیون را به مدارس اعزام کنیم.

انتهای پیام/تسنیم