سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:02 - دوشنبه 09 دی 1398

نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از ابطال 2 دوره‌ای تا پایان تراژیک دیپلمات نطنزی

گزارش‌های «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند، در نخستین گام به بررسی حوزه «نطنز و قمصر» پرداختیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ اسفند امسال، درست ۴۰ سال از نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، مجلسی که در این سال‌ها ۱۰ دوره انتخابات را تجربه کرده و هربار نمایندگانی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردم روی صندلی آن نشستند.

کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند، برخی از این نماینده‌ها با عملکرد خود توانستند نظر مردم را برای بیش از ۴ سال جلب کنند.

گزارش‌های خبرگزاری فارس با عنوان «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد تا مروری داشته باشد بر نماینده‌های حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان، و پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این ۱۰ دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند.

استان اصفهان ۱۵ حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع ۱۹ نماینده را شامل می‌شود:

اصفهان، اردستان، شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، سمیرم، شهرضا، فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت، فلاورجان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، لنجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و تیران و کرون و نطنز و قمصر.

در نخستین قدم به سراغ حوزه انتخابیه‌ «نطنز و قمصر» می‌رویم، منطقه‌ای در شمال استان اصفهان که از جمله حوزه‌هایی است که از نخستین دوره انتخابات مجلس یک نفر را به عنوان نماینده راهی مجلس کرده است.

شهرستان نطنز در حال حاضر دارای دو بخش مرکزی و بخش امامزاده، چهار شهر نطنز، طرق رود، بادرود و خالد آباد و پنج دهستان به نام‌های کرکس، طرقرود، برزرود، امامزاده و خالدآباد است، جمعیت آن ۴۵ هزار نفر و وسعتی بالغ بر ۳۴۰۰ کیلومتر مربع دارد.

قمصر اما از توابع کاشان بوده، شهری واقع در شمال غرب استان اصفهان و جنوب شهرستان آران و بیدگل است، شهرت قمصر از گذشته به اعتبار گلاب و کیفیت گل محمدی آن است.

دور اول و دوم: سید احمد مصطفوی کاشانی متولد ۱۳۲۶ در تهران به عنوان اولین نماینده مردم نطنز و قمصر با کسب بیش از ۱۱ هزار رأی از حدود ۲۰ رأی مأخوذه وارد مجلس شورای اسلامی شد؛ وی در این ۴ سال در کمیسیون تدوین آئین نامه داخلی مجلس و نیز کمیسیون راه و ترابری فعالیت داشت.

مصطفوی کاشانی در دوره دوم مجلس نیز توانست ۳۶ هزار رأی ۶۵ هزار رأی مأخوذه را به خود اختصاص دهد و ۴ سال دیگر بر صندلی مجلس تکیه زند؛ او دو سال اول این دوره از مجلس را در کمیسیون امور برنامه و بودجه حضور داشت و بعد تر هم به کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس پیوست.

دوره سوم: علی عبدالکریم نطنزی متولد ۱۳۱۷ در نطنز، دومین نماینده شهرستان شمالی اصفهان در سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، او هم توانست ۵۹ درصد کل آرا را در انتخاباتی که مصادف با ۱۹ فروردین سال ۶۷ بود کسب کند، او در ۴ سال نمایندگی‌اش در کمیسیون امور پست و تلگراف و نیرو فعالیت داشت.

عبدالکریم نطنزی ۳ اردیبهشت ۹۷ در ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

دور چهارم: انتخابات مجلس در حوزه نطنز و قمصر در سال ۷۰ ابطال شد و مسعود کریم‌پور نطنزی متولد ۱۳۳۵ در نطنز در سال ۷۲ و انتخابات میان دوره‌ای که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شد با حد نصاب کمتر از نمایندگان سابق و کسب ۳۷ درصد آرا وارد مجلس شورای اسلامی شد، او همه دوران نمایندگی خود را در کمیسیون اصل ۹۰ و ۸۸ قانون اساسی حضور داشت.

کریم‌پور پس از مجلس به قوه قضائیه بازگشته و در حال حاضر بازنشته شده است.

دور پنجم، ششم و هفتم: انتخابات مجلس در حوزه نطنز و قمصر در سال ۷۴ نیز ابطال شد و علی باغبانیان در سن ۳۸ سالگی در سال ۷۶ توانست به مجلس راه پیدا کند؛ او که باسابقه‌ترین نماینده حوزه انتخابیه نطنز و قمصر محسوب می‌شود، در دوره پنجم ۵۸ درصد و در دوره ششم و هفتم با کسب ۵۲ درصد آرا توانست در سه دوره پیاپی و به مدت ۱۰ سال نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی باشد.

باغبانیان در دوره اولی نمایندگی‌اش در کمیسیون ارشاد و هنر اسلامی فعالیت داشت اما ۸ سال دیگر را عضوی از کمیسیون بهداشت و درمان بود. وی در حال حاضر در تهران دفتر مشاوره داشته و در رشته تخصصی‌اش (دکترای روانپزشکی) شاغل است.

دور هشتم: محمد ضابطی طرقی متولد ۱۳۴۶ در تهران پنجمین نفری بود که مردم نطنز و قمصر او را به عنوان نماینده خود با ۱۱ هزار رأی و حدود ۳۶ درصد آرا انتخاب کردند، او نیز مانند باغبانیان هر ۴ سال را در کمیسیون بهداشت و درمان فعال بود.

محمد ضابطی طرقی در سال ۱۳۶۵ وارد دوره دکتری طب شد که سر انجام در سال ۱۳۷۲ موفق به اخذ درجه دکتری از دانشگاه اصفهان شد و از سال ۱۳۷۳ به بعد به تدریس در دانشگاه و طبابت مشغول شد. سرانجام در سال ۱۳۸۳ بورد تخصصی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه را از دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران دریافت داشت.

ضابطی در سال‌های اخیر بیشتر اوقات خود را به مطالعه، طبابت و تدریس گذرانده است، حاصل این تحقیقات ارائه مقالات علمی و همچنین ساخت دستگاه تحریک کننده عصب در دانشگاه تهران است.

دوره نهم: محمد فیروزی متولد ۱۳۵۵ به عنوان یکی از جوان‌ترین نماینده‌های مجلس در سن ۳۵ سالگی با کسب ۳۷ درصد آرا وارد مجلس شورای اسلامی شد؛ وی در طول مدت نمایندگی‌اش در کمیسیون عمران فعالیت داشت.

فیروزی که پیش از ورود به مجلس با مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی در آموزش و پرورش مشغول به کار بود در حال حاضر در شرکت نفت فعالیت دارد. وی در سال ۹۴ و در انتخابات دهمین دوره مجلس نیز شرکت داشت که با ۷ هزار و ۸۵۲ رای رتبه سوم را در بین نامزدها به دست آورد.

دوره دهم: مرتضی صفاری نطنزی متولد ۱۳۳۵ در نطنز با مدرک دکترای اقتصاد ۲۶ درصد آرا را کسب کرد و به عنوان آخرین نماینده نطنز و قمصر وارد مجلس شد اما هیچگاه نتوانست دوره نمایندگی خود را به پایان برساند و در تیرماه سال جاری دار فانی را وداع گفت.

صفاری نطنزی پیش از نمایندگی مجلس سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور اسپانیا از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ بود و قبل از آن و از دهه شصت در وزارت خارجه تجربه کاری داشت و در مدت نمایندگی‌اش هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حضور داشت. وی به دلیل ابتلا به سرطان پانکراس ۱۰ روز در بیمارستانی در تهران بستری بود بامداد ۵ تیرماه درگذشت.

 یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲ اسفندماه برگزار می‌شود و در مهلت مقرر شده برای ثبت نام نامزدها، ۵۶ نفر از حوزه انتخابیه نطنز و قمصر ثبت نام کرده‌اند که با رای مردم یکی از این ۵۶ نفر نماینده جدید نطنز و قمصر در مجلس خواهد بود.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.