سرویس: اجتماعی » حوادث 18:58 - چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان:

80 درصد مواد مخدر ورودی به کشور به دست معتادان می‌رسد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: تنها ۲۰ درصد از مواد مخدر ورودی به کشور کشف می‌شود و ۸۰ درصد آن به دلیل کمبود امکانات، کمبود نیرو و وجود راه‌های فرعی از مبادی ورودی عبور کرده و توزیع می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، مصطفی هادی‌زاده ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه این شورا در حوزه مبارزه با مواد مخدر با دو رویکرد پیشگیری و اطلاع‌رسانی و مقابله فعالیت می‌کند، اظهار داشت: تأکید دولت بر این است که سکوت رسانه‌ای در حوزه مواد مخدر باید شکسته شده و مسائل برای مردم شفاف‌سازی شود.

وی با اشاره به اینکه عمق آسیب‌های ناشی از مواد مخدر در کشور بسیار زیاد است، افزود: اتاق فکری در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با حضور نخبگان راه‌اندازی شده است که با بهره‌گیری از نظرات نخبگان و افراد صاحب‌نظر در حوزه پیشگیری از مواد مخدر اقدام می‌کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان تصریح کرد: در امور پیشگیرانه باید دستگاه‌هایی همچون آموزش‌ و پرورش، صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه‌ها با حساسیت ویژه‌ای وارد عمل شده و با در نظر گرفتن سلیقه و سن مخاطبان خود به صورت هنرمندانه، آموزش‌هایی همچون مهارت‌های زندگی و پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی اعتیاد را به نوجوانان و جوانان آموزش بدهند.

*‌ دارایی قاچاقچیان مواد مخدر پس از قطعی شدن محکومیت به نفع دولت مصادره می‌شود

وی با تأکید بر اینکه یکی از محورهای فعالیت شورای مبارزه با مواد مخدر ضربه‌زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر است، ادامه داد: اموال و دارایی‌های قاچاقچیان مواد مخدر پس از دستگیری توقیف و پس از قطعی شدن محکومیت به نفع دولت مصادره می‌شود.

هادی‌زاده با بیان اینکه تنها پنج درصد در حوزه بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر توانسته‌ایم، موفق عمل کنیم، تاکید کرد: با وجود نقش مهمی که سازمان‌های مردم‌نهاد دارند، اما تاکنون سازمان مردم نهادی که حوزه فعالیت آن پیشگیری از مصرف مواد مخدر باشد، در استان اصفهان شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: تغییر گرایش مصرف مواد مخدر سنتی به مواد مخدر صنعتی رو به افزایش است، در صورتی که کارگاه‌های‌ زیرزمینی سبب کاهش قیمت مواد مخدری همچون شیشه شده است.

* اصفهان 9 مرکز گذری DIC دارد/مرکز نگهداری معتادان قلعه‌شور ظرفیت نگهداری 160 معتاد را دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: به منظور کاهش عفونت‌ها و آسیب‌های بهداشتی ناشی از اعتیاد تزریقی تعداد 9 مرکز گذری DIC با هدف توزیع رایگان سرنگ و ارائه آموزش‌های بهداشتی به معتادان تزریقی در استان اصفهان فعال است.

وی با بیان اینکه محیط‌های صنعتی بزرگ، مناطق مهاجر‌پذیر و مشاغل سخت از حوزه‌هایی محسوب می‌شود که زمینه بروز اعتیاد در آنها بسیار بیشتر از دیگر حوزه‌ها است، افزود: یکی از دلایل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر رسیدن به آرامش روحی و روانی است و براساس این موضوع باید فضای نشاط اجتماعی و تخلیه انرژی‌های جوانان بیش از پیش در جامعه فراهم شود.

هادی‌زاده در بخشی از صحبت‌های خود به وضعیت معتادان استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: یک مرکز نگهداری معتادان در محل قلعه‌شور شهر بهارستان واقع شده است که ظرفیت نگهداری 160 نفر معتاد بین سنین 17 تا 65 سال را در بازه زمانی دو تا شش ماه دارد.

وی ادامه داد: در حوزه درمان معتادان نیز تعداد 450 مرکز متادون درمانی و 85 مرکز اقامتی میان مدت در استان اصفهان فعال است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان به مرکز نگهداری معتادان قلعه‌شور اشاره و تاکید کرد: معتادان مرد پرخطر از تمام نقاط استان اصفهان با دستور مرجع قضایی به مرکز قلعه‌شور منتقل شده و به صورت رایگان در این مرکز نگهداری می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه محکومان مواد مخدر که در امر قاچاق مواد مخدر بوده‌اند، در مرکز نگهداری معتادان اسد‌آباد مبارکه نگهداری می‌شوند، اضافه کرد: حدود 4 هزار نفر در این مرکز در حال نگهداری هستند که 99 درصد آنها بومی استان اصفهان هستند.

هادی‌زاده با بیان اینکه احداث مرکز 42 مبارکه اقدام بسیار مؤثری در راستای جداسازی محکومان مواد مخدر از سایر زندانیان بوده است، گفت: البته هنوز نیز تعدادی از محکومان مواد مخدر در زندان مرکزی اصفهان نگهداری می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه 100 درصد محکومان این مرکز مشکلات دهان و دندان دارند، اظهار کرد: با کمال تاسف این مرکز فاقد دندانپزشک است، در صورتی که طرح سرباز امریه در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی برای این مرکز تاکنون چندین بار مطرح شده است.

وی ادامه داد: هنوز مرکزی برای نگهداری از زنان معتاد پرخطر در استان اصفهان وجود ندارد که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

* فرزندان نامشروع بدون شناسنامه از آسیب‌های اجتماعی زنان معتاد است

هادی‌زاده با اشاره به اینکه 3.4 درصد زندانیان سراسر کشور زن هستند که هشت درصد از این میزان زیر 19 سال هستند، تصریح کرد: این آمار نگران‌کننده در حال افزایش است و این آمار نشان می‌دهد که باید در زمینه رویکرد اجتماعی در کشور فعالیت شود.

وی با اشاره به اینکه روند بازگشت زنان معتاد ترک کرده بسیار زودتر از مردان است، افزود: اعتیاد فرزندان و نیز تولد فرزندان نامشروع که شناسنامه برای آنها صادر نمی‌شود، از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد زنان است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه صحبت‌های خود به پاک‌سازی اماکن عمومی شهر از معتادان پرخطر اشاره و اضافه کرد: اشتغال‌زایی برای بهبود‌یافتگان از مواد مخدر باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد و خیران و بخش خصوصی باید در این بخش ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه بهبودی از اعتیاد روندی بسیار مشکل و شبیه به یک معجزه است، گفت: به همین دلیل باید پس از ترک اعتیاد بر حمایت‌های روانی و اشتغال معتادان متمرکز شویم.

*‌ 80 درصد مواد مخدر ورودی به کشور به دلیل کمبود نیرو و وجود راه‌های فرعی توزیع می‌شود

هادی‌زاده گفت: در یک نگاه خوش‌بینانه ملی تنها 20 درصد از مواد مخدر ورودی به کشور کشف می‌شود و 80 درصد آن به دلیل کمبود امکانات، کمبود نیرو و وجود راه‌های فرعی از مبادی ورودی عبور کرده و توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان روز به روز در حال افزایش است، اظهار کرد: میزان کشفیات مواد مخدر در استان اصفهان در سال 92 نسبت به سال 91، 76 درصد رشد داشته است و در دو ماهه نخست سال ‌جاری نیز پنج تن کشفیات مواد مخدر در استان اصفهان صورت گرفته است.

هادی‌زاده تأکید کرد: باید یک حساسیت ملی در مسئولان و مردم در زمینه مقابله با مواد مخدر به وجود آید تا فعالیت‌های این حوزه به سرانجام برسد.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.