سرویس: غیر تولیدی 13:24 - شنبه 07 دی 1398

سیر تا پیاز توصیه های طب سنتی برای زمستان

متخصص طب سنتی در گفتگو با صاحب نیوز توصیه های لازم برای زمستان در رابطه با میوه های مناسب، پوشش کودکان، مزاج و خواب بعداز ظهر را تشریح کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمد مظاهری بیان کرد: از لحاظ طب سنتی مزاج فصل زمستان، سرد و تر است؛ باید تدابیری اتخاذ کنیم که بدن افراد و خانه ها گرم و خشک نگه داشته شود تا گرمی و خشکی مزاج بدن با سرد و تری زمستان تعدیل شود.

متخصص طب سنتی ادامه داد: باید در این مدت از غذاهای، نوشیدنی ها و خوراکی هایی استفاده شود که برآیند آن مزاجی گرم و خشک باشد و از میوه هایی استفاده کنیم که حرارت بیشتری داشته باشند.

وی در تشریح استفاده از میوه های مناسب در این فصل افزود: هر چقدر میوه شیرین تر باشد حرارت بیشتری دارد و هر چقدر که ترش تر و بی مزه تر باشد، سردتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت پوشش در فصل سرما گفت: باید دو قسمت مهم سر و کف پا را خوب بپوشانیم و از این دو ناحیه است که سرما می تواند ورود کند و حرارت بدن از دست برود.

مظاهری خاطر نشان کرد: گاهی در مطب کودکی را می بینیم که چند لایه لباس به آن پوشانده اند اما کمر و قسمتی از شکم او عریان است و سرما به طور مستقیم با پوست بدن در تماس است که هوا در داخل بدن جریان پیدا می کند؛ این کار باعث می شود لباس هایی که پوشیده است خیلی اثر بخشی نداشته باشد و حرارات از بدن از دست برود.

مدیر گروه طب سنتی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با توصیه های فصل زمستان تصریح کرد: خواب، مسئله مهم دیگری است که باید نسبت به آن متوجه کرد؛ ممکن است که تابستان فردی یک و یا دو ساعت بعد از ظهرها استراحت کند ولی در فصل زمستان بیش از نیم ساعت استراحت توصیه نمی شود؛ چرا که سردی بدن را بیشتر می کند.

وی ادامه داد: باید برآیند مزاجی غذاهایی که مصرف می شود گرم باشد؛ همچنین برهم خوری و درهم خوردی ممنوع است و ورزش ملایم در هوای مطبوع در زمستان هم توصیه می شود.

متخصص طب سنتی در پایان گفت: پیاده روی بهترین ورزش برای همه سنین است امّا میزان و نحوه آن به بدن و قوت فرد بستگی دارد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.