سرویس: اجتماعی 10:10 - پنجشنبه 05 دی 1398

کارشناس محیط زیست:

در هوای باز ورزش نکنید / خطر فوق‌العاده میکرو ذرات معلق

یک کارشناس محیط زیست می گوید ورزش کردن در این روزهای آلوده تهران در فضای باز را فراموش کنید. او تاکید می کند که میکرو ذرات معلق در هوا خطرناک‎ترین بخش آلودگی هوای تهران محسوب می شوند.

به گزارش اصفهان شرق؛ فرناز سلطان نیا کارشناس ارشد محیط زیست عنوان کرد: آلاینده های فراوانی در هوا وجود دارد که باعث آلودگی شدید هوا شده اند. این آلاینده ها مونواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد و سایر ذرات معلق هستند. البته میکرو ذرات معلق خطرناک ترین انواع آلاینده ها هستند.

سلطان نیا گفت: ذرات معلق خطرناک ترین آلاینده ها محسوب می شوند که واقعا آلوده و خطرناک هستند. حتی سازمان جهانی بهداشت هم آنها را آلوده ترین ذرات معرفی کرده است. عامل اصلی بیماری ها و مرگ و میرهای ناشی از آلودگی همین ذرات معلق در هوا هستند.

وی بیان داشت: ابعاد این ذرات میکرونی هستند و بدن قادر نیست جلوی آنها را بگیرد. آنها به هر حال وارد ریه و بینی و گلوی انسان می شوند. شش ها مقابل این ذرات معلق نیز آسیب پذیر نشان می دهند. هم اکنون بزرگ ترین خطر آلودگی هوای تهران همین میکرو ذرات هستند.

سلطان نیا تاکید کرد: کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر قرار دارند چرا که این ذرات به اندام داخلی کودکان راحت تر نفوذ می کند. به خصوص شش ها در معرض خطر شدید نفوذ این میکرو ذرات معلق هستند.

این کارشناس ارشد محیط زیست ادامه داد: صد البته کارخانه ها و تولیدی های شیمیایی و صنعتی نقشی غیرقابل انکار و اصلا عمده در ایجاد آلودگی هوای تهران دارند و باید فکری اساسی برای آنها کرد. میزان آلودگی ایجاد شده از سوی این کارخانجات و تولیدی ها دیگر واقعا مشخص نیست.

وی با بیان اینکه حجم عمده میکرو ذرات معلق از سوی خودروها ایجاد می شود گفت: منابع متحرک هر کدام به سهم خود در ایجاد این میکرو ذرات معلق نقش دارند. البته سهم خودروهای سواری در تولید این میکرو ذرات کمتر است و بیشتر این آلودگی بسیار ریز را اتومبیل های سنگین نظیر کامیون ها و اتوبوس ها به وجود می آورند.

سلطان نیا تاکید کرد: در جایگاهی نیستم که بخواهم برای وضعیت حمل و نقل درون شهری پیشنهاد بدهم اما این یک واقعیت غیرقابل انکار است که متاسفانه حجم زیادی از آلودگی هوای را موتورسیکلت ها مسبب هستند بنابراین در تردد آنها در کلیه سطوح شهری باید محدودیت شدیدی ایجاد شود. موتورسیکلت ها به اندازه وسایل نقلیه سنگین ایجاد آلودگی می کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران کلیه اتوبوس های دیزلی باید به فیلتر جذب دوده مجهز شوند گفت: خودروهای فرسوده همچنان در شهر تردد می کنند و همچنان هم از رده خارج نشده اند تا میزان آلودگی هوای تهران بیشتر شود.

این کارشناس ارشد محیط زیست یادآور شد: به اندازه کافی در رابطه با لزوم انتقال کارخانجات و تولیدی های صنعتی و شیمیایی به بیرون از شهر صحبت شده است. اکنون بیشتر از هر زمانی این کار لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی در پایان گفت: تهران ما مدرن نیست، اگر مدرن بود این چنین هوای آلوده ای نداشتیم. تهران مدرن یعنی سیستم حمل و نقل هیبریدی.

جام جم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.