سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:33 - جمعه 13 دی 1398

یک متخصص ارتوپدی مطرح کرد؛

توصیه هایی برای روزهای بعد از عمل جراحی ارتوپدی / تاثیر شیر و ماست در جوش خوردن استخوان

یک متخصص و جراح ارتوپد مراحل مراقبت های بعد از عمل جراحی را گام به گام برای جام جم آنلاین توضیح می دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر علیرضا صادقی جراح ارتوپد (جراحی استخوان تعویض مفاصل، آرتروسکوپی و ستون فقرات) عنوان کرد: اصولا در دو روز نخست بعد از عمل جراحی درد در موضع بیمار وجود دارد که اگر این درد حتی پس از خوردن مسکن تسکین نیافت باید نزد پزشک مراجعه کرد.

دکتر صادقی با بیان اینکه احتمال تورم در محل جراحی بعد از عمل جراحی وجود دارد، گفت: لازم است موضع جراحی شده تحرکات محدودی داشته باشد. البته پس از بررسی های دقیق و مشورت با پزشک ، بیمار باید موضع جراحی شده خود مثلا زانو را ورزش بدهد.

وی تاکید کرد: تحرک موضع جراحی شده به صورت محدود، از لخته شدن خون در آن موضع جلوگیری می کند. در صورتی که محل جراحی شده هیچ حرکتی نداشته باشد این عدم حرکت به اختلال در سیستم خون رسانی منجر خواهد شد.

این جراح و پزشک متخصص با بیان اینکه برنامه تعویض پانسمان موضع جراحی شده صد در صد باید مطابق با دستور پزشک باشد افزود: رژیم غذایی موضوع بسیار مهمی برای کلیه بیمارانی است که عمل جراحی را پشت سر گذاشته اند. یک بیمار ممکن است مبتلا به دیابت باشد و یک بیمار دیگر مبتلا به امراض قلبی. تغذیه در این موارد بسیار مهم است. این رژیم غذایی در هر شرایطی باید سبک و متعادل باشد و پروتئین ها و ویتامین ها را در بر بگیرد.

دکتر صادقی بیان داشت: استفاده از مایعات برای بیماران تازه جراحی شده توصیه شده و مهم است. البته در این میان نباید فراموش کرد که خطراتی مثل سنگ کلیه در بیمارانی که زیاد در بستر می مانند وجود دارد بنابراین مصرف شیر برای این دست از بیماران که مجبور هستند مدت زمان بیشتری در بستر باشند توصیه نمی‎شود.

وی گفت: موضع جراحی شده و استخوانی که جوش خورده نیاز به ترمیم دارد و این ترمیم از طریق تغذیه درست حاصل می شود. هر فرد به طور عادی دو هزار و 500 کالری باید مصرف کند اما یک بیماری که تازه مورد عمل جراحی استخوان قرار گرفته باید تا سقف شش هزار کالری را در طول روز مصرف کند.

وی افزود: بیمار اگر تغذیه درست نداشته باشد با زمان طولانی تری جهت ترمیم و جوش خوردن کامل استخوانش روبرو خواهد شد. آمینواسیدهایی مثل لیزین، آرژنین، پرولین، گلایسین به افزایش بازجذب کلسیم و افزایش جذب کلسیم در صفحات استخوانی منجر می‌شوند و در بازسازی بافت آن کمک می‌کنند.

دکتر صادقی تاکید کرد: فرد بیمار باید روزانه هشت لیوان آب مصرف کند ضمن اینکه مصرف مایعات مقوی مثل سوپ و شیر و ماست توصیه می شود.

این ارتوپد و جراح با تاکید بر کنترل مداوم ضربان قلب و فشار خون در بیماران پس از عمل جراحی به خصوص بیماران سالمند گفت: کوچک ترین تغییر در بیماران بعد از عمل جراحی باید به اطلاع پزشک برسد، تغییراتی مثل بالا رفتن ضربان قلب، غیرطبیعی شدن ادرار(تکرر و یا کاهش آن) و میزان فشار خون بدن. بیمار باید خود را مجبور به این کند که روزی سه یا چهار بار ادرار کند.

وی افزود: سایر اندام ها نیز باید تحرک داشته باشند. مثلا اگر فرد زانوی خود را عمل کرده باید مچ پا و دیگر نواحی پای خود را حرکت دهد و ورزش کند تا جریان خون ادامه داشته باشد و دچار اختلال نشود.

این دکتر متخصص با بیان اینکه بیماران سالمند پس از عمل های جراحی به شدت در معرض خطر زخم بستر هستند گفت: مراقبت از سالمند، تغذیه او و حتی نوع رفتار با او بعد از عمل جراحی بسیار اهمیت دارد.

دکتر صادقی با تاکید بر رعایت بهداشت پس از عمل جراحی گفت: بیمارانی که عمل های جراحی ارتوپدی را پشت سر گذاشته باشند باید تحرک داشته باشند. این عدم تحرک شرایط دردناکی را برای بدن آنها به وجود می آورد. باید به این موضوع هم توجه داشت که جوش خوردن استخوان در موضع جراحی شده فرآیندی زمان بر است و اگر زخم آن موضوع خوب شود بدان معنا نیست که استخوان هم جوش خورده است.

وی افزود: بنابراین بیمار باید با هوشیاری کامل به این موضوع نگاه کند. اگر زخمش سریع خوب شود گمان نکند که استخوانش هم خوب شده و می تواند بی‎مهابا حرکت کند.

این ارتوپد و جراح هشدار داد: ایمپلنت هایی که در بدن بیمار در هنگام عمل جراحی گذاشته می شوند تحمل هر وزنی را ندارند. یک بیمار نباید گمان کند این ایمپلنت ها می توانند انواع وزن های سنگین را تحمل کنند.

دکتر صادقی ادامه داد: این ایمپلنت ها ممکن است خم شوند و اصلا بشکنند. بنابراین یک بیمار باید با احتیاط حرکت کند و ناگهان روی این ایمپلنت موجود در بدن خود که مثلا در ساق پای او کار گذاشته شده فشار وارد نکند.

وی با بیان اینکه از بین رفتن درد در موضع جراحی شده به معنای عدم پیگیری سایر دستورات پزشک نیست بیان داشت: بروز مشکلات تنفسی به خصوص در بیمارانی که سابقه این بیماری هم دارند اجتناب ناپذیر است. بیمار باید در این مواقع مرتب سرفه کند تا این مشکل به صورت موقت هم که شده رفع شود.

این ارتوپد و جراح در رابطه با عفونت پس از عمل جراحی گفت: عفونت بسیار خطرناک است و به شدت باید مراقب آن بود و جلوگیری کرد. تب و لرز و قرمزی شدید در موضع جراحی شده از علائم عفونت هستند.

وی با بیان اینکه تپش قلب و درد در موضع از دیگر علائم عفونت در محل جراحی شده هستند گفت: در صورت بروز این علائم یک بیمار باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. نادیده گرفتن آنها خطرناک است و می تواند منجر به عواقب بدی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.