سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:53 - دوشنبه 02 دی 1398

کمبود انسولین نوومیکس، بیشترین علت تماس مردم با 190/ اجازه ندادیم در اصفهان ناصر خسرو ایجاد شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تا هفته گذشته کمبود انسولین نوومیکس بیشترین تماس با سامانه 190 را به خود اختصاص داده بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ ابوالفضل اصلانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر 97 درصد عددی نیاز کشور در داخل تولید می شود که در کشور ۱۲۰ شرکت شیمیایی و ۱۳۰ داروسازی گیاهی در حال فعالیت هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان تصریح کرد: سهم استان اصفهان در تولید داخلی ۱۰ درصد است؛ قبل از انقلاب ۱۳ شرکت داروسازی در کشور وجود داشته که آن هم فقط کار بسته بندی را انجام می دادند.

وی با اشاره به این که سه درصد عددی داروی مورد نیاز کشور از خارج تأمین می شود، ادامه داد: برای این سه درصد، ۱.۳ میلیارد دلار نیاز است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین می شود.

اصلانی بیان کرد: حدود ۶۸ درصد مواد اولیه دارویی در کشور تولید می شود در حالی که قبل از انقلاب یک ماده دارویی اولیه هم تولید نمی کردیم و حدود ۳۲ درصد وابستگی داشتیم.

* هزینه گزاف واردات 3 درصدی دارو

وی همچنین با بیان این که مواد اولیه و ثانویه دارویی به طور ۱۰۰ درصد در داخل تولید می شود خاطر نشان کرد: تولید داروی 97 درصدی داخل کشور تنها ۵۵۰ میلیارد دلار هزینه می خواهد در صورتی که برای سه درصد واردات، ۱.۳ میلیارد دلار هزینه می شود و این تفاوت قابل توجه است.

معاون رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: کمبودهای دارویی تا شهریور سال گذشته حدود ۷۵ قلم بود، اما بعد از آن وضعیت بهتر شد و در ۱۵ ماه گذشته کمترین کمبود را در کشور داشتیم و امروز ۲۱ قلم کمبود دارویی در استان داریم که عمده آن ها اقلام وارداتی و برند هستند؛ البته عدد کشوری دو برابر این است که به زودی کمتر هم خواهد شد.

اصلانی با بیان اینکه ۸۷۰ داروخانه اصفهان با ما در ارتباط هستند، گفت: حدود ۱۴ هزار ۵۰۰ قلم داروی مصرفی در بازار داریم.

* حال ناخوش تجهیزات پزشکی نسبت به دارو

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه گفت: در تجهیزات پزشکی کمبودها حدود ۱۰ قلم است که باتری های قلب از جمله این کمبودها به شمار می رود؛ در تجهیزات وضعیت ما به اندازه دارو خوب نیست و ۶۰ درصد واردات داریم.

وی با بیان اینکه دو سوم تجهیزات کشور در اصفهان تولید می شود، گفت: در تجهیزات پزشکی پتاتسیل های خوبی داریم و سخت ترین تجهیزات پزشکی را در استان تولید می کنیم؛ تحریم ها در حوزه تجهیزات و دارو به یک فرصت تبدیل شده و از این فرصت خوب استفاده می کنیم و در کل می توان گفت وضعیت امروز ما به مراتب از سال گذشته بهتر است.

اصلانی بیان کرد: توان ما در تولید دارو بسیار بالا است و به ۵۳ کشور دنیا صادر می کنیم، اما اکنون صادرات به دلیل این که شرکت های داخلی تأمین دارو برای کشور را در اولویت قرار دادند، کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در حوزه صنایع غذایی ۸۲۰ شرکت و کارخانه و کارگاه در سطح دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داریم که ۱۷۹ شرکت در سال های گذشته تعطیل شدند و امسال ۱۰ شرکت تعطیل شده تولید را از سر گرفتند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: ۱۰ درصد کل اقتصاد استان در صنایع غذایی است.

* نوومیکس، بیشترین علت تماس با 190

اصلانی تصریح کرد: بیماران می توانند برای دریافت راهنمایی با سامانه 190 تماس بگیرند و بپرسند که کدام دارو در کدام داروخانه موجود است.

وی در پایان بیان کرد: روزانه ۳۰۰ تماس داریم که هفته گذشته کمبود انسولین نوومیکس بیشترین تماس را به خود اختصاص داده بود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: واردات مواد اولیه بیشتر از کشورهای چین و هند و برخی کشورهای اروپایی انجام می شود و کمبودهای دارویی ما هم مربوط به اقلام وارداتی است.

* وجود واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های مرجع

اصلانی با تأکید بر منع مصرف دگزامتازون برای مبتلایان به آنفلوآنزا به علت وجود کورتون در این دارو افزود: 40 هزار واکسن آنفلوآنزا وارد شده که برای گروه های پرخطر است؛ داروی تامیفلو در داروخانه داخلی بیمارستان های امام سجاد(ع)، امین و الزهراء(س) و یک داروخانه در شهرستان ها به عنوان مرجع این دارو موجود است.

وی خاطر نشان کرد: قیمت داروی وارداتی 11 برابر تولید داخل است، در حالی که کیفیت داروی داخلی در سطح بالایی قرار دارد و گواه این ادعا هم صادرات است.

* قاچاق 1.6 میلیارد دلاری لوازم آرایشی بهداشتی به کشور

اصلانی بیان کرد: در حال حاضر داروی قاچاق امکان ورود به بازار را ندارد و قاچاق به صفر رفته رسید؛ امّا در مکمل های دارویی یکی یا دو درصد شاهد این پدیده هستیم و از طرفی در اقلام آرایشی با مصرف ۲.۸ میلیارد دلار در کشور دومین کشور پر مصرف بعد از عربستان در خاورمیانه به شمار می رویم که ۱.۶ میلیارد دلار از این مبلغِ واردات، قاچاق است.

وی با بیان این که در اصفهان اجازه ندادیم ناصر خسرو ایجاد شود، گفت: موجودی انسولین در کشور به اندازه نیاز سه ماه و موجودی مواد اولیه تولید این دارو در داروسازی ها به اندازه سه تا شش ماه است.

* تکذیب فوت بیماران خونی به علت کمبود دارو

اصلانی  گریزی هم به مطالبات مالی دانشگاه کرد و اعلام داشت: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه دارو و تجهیزات و بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان مجموع طلب دانشگاه علوم پزشکی فقط از یکی از بیمه هاست.

معاون غذا و داروی استان اصفهان در پایان گفت: مشکلی در تأمین داروی بیماران خونی در اصفهان نداریم و مرگ بر اثر کمبود دارو در این بیماری شایعه ای بیش نیست.

انتهای پیام/صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.