سرویس: اجتماعی » گردشگری 11:10 - یکشنبه 01 دی 1398

در شرق اصفهان؛

افتتاح نمایندگی یونیمای ایران در موزه علی‌قلی آقا

چندسالی است که مردمان سخت کوش و هنرمند شرق اصفهان به احیای هنرهای دستی و سنتی منطقه خود پرداخته اند. هنرهایی که هر گره آن، جلوه ای خارق العاده از نگرش پاک مردان و زنان کویر شرق اصفهان است و امروز احیای دوباره آن می تواند منعکس کننده سبک و سنت قدیم منطقه باشد.

به گزارش اصفهان شرق، برنامه “ضیافت عروسک ها در آیینه خورشید”، توسط موزه گرمابه علیقلی آقا وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری هنرمندسرای هورشید برگزار شد. در این مراسم دفتر یونیمای اصفهان هم بر بام حمام علی‌قلی‌آقا بازگشایی و حکم احمد رضایی رییس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به عنوان نماینده اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی(دفتر یونیمای اصفهان) اعلام شد.

اردشیر صالح پور، رئیس یونیمای ایران در این مراسم گفت: شرق اصفهان نمودی از اساطیر ایران است. اینکه خورشید در ورزنه طلوع می‌کند نشانی از الهه مهر است و چون زاینده‌رود و باتلاق را در آغوش می‌گیرد یادآور آناهیتا الهه، مادرانگی و آب و حالا عروسک‌های خورشیدی از این منطقه به شهر اصفهان آمده اند و در حمام علی قلی آقا صاحب خانه ای دیگر شدند و دوباره تلاقی نور و آب رقم خورده است.

وی ادامه داد: امروز فرزانه سلیمانی مدیر هنرمندسرای هورشید، به همراه مادران و دختران شرق اصفهان با احیای عروسک‌های هورشیدی توانستند جلوه‌ای تازه از اصفهان را متجلی کنند، چرا که وقتی درست نظاره کنیم متوجه می‌شویم اصفهان نباید تنها در میدان نقش جهان، چهارباغ یا میناکاری و قلم‌زنی خلاصه شود، بلکه بخش مهمی‌چون مناسک، آیین‌ها، عروسک‌ها و سنت‌ها هم به منزله میراث ناملموس درخور اهمیت و حمایت و دیده شدن هستند.

رییس یونیمای ایران از قدمت هشت هزار ساله عروسک‌ها در ایران گفت و افزود: اینها همه گواه‌اند که ما عروسک را با عروسک‌های اروپایی باربی و اسپایدرمن نشناختیم بلکه با عروسک‌های چند هزار ساله شناختیم که نمونه‌اش در شهرهای مختلفی چون کردستان، خراسان، گیلان، شیراز، کرمان، چهارمحال وبختیاری و همین اصفهان است و امروز خوشحالیم که هنرمند سرا و عروسکخانه هورشید هم در ترویج این فرهنگ به جمع دیگر عروسکخانه‌های ایران پیوسته است. خوشحالیم که به عنوان تنها کشور آسیایی دپارتمان کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها  و جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی ۲۷ساله داریم.

صالح پور خاطرنشان کرد: در سده‌های اخیر عروسک‌ها تنها مختص کودکان نیستند بلکه به وسیله آن می‌توان مفاهیم پیچیده فلسفی، مدرن و پست مدرن را بیان کرد.

انتهای پیام/ ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.