سرویس: غیر تولیدی 09:09 - جمعه 29 آذر 1398

همه چیز درباره «اگزما»

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: اگزما به التهاب یا آماس پوست گفته می‌شود که می‌تواند منجر به خارش، قرمزی، تورم، پوسته‌ریزی شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ هدی عین اللهی درباره عارضه اگزما گفت: اگزمای پوستی یا درماتیت یک اصطلاح کلی برای توصیف التهاب پوست است که می‌تواند با دلایل و اشکال گوناگون به صورت عارضه خارش دار روی پوست ملتهب و قرمز رنگ دیده شود.

دلیل ایجاد اگزما

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به انواع اگزما‌های پوستی اظهار کرد: پوست مبتلا به اگزما ممکن است دچار تاول، تراوش مایع، بلند شدن پوست یا پوسته ریزی شود. اگزمای آتوپیک، شوره سر و ضایعات خارش دار ناشی از تماس با موادی مانند صابون، پیچک سمی و جواهر حاوی نیکل است.

عین اللهی درباره واگیر دار بودن عارضه اگزما گفت: اگزما، کهیر پوستی و … از عارضه‌های شایع در میان افراد است که واگیردار و مهلک نبوده و مهم‌ترین درمان بیماری اگزما اجتناب از مواد آلرژی زا و تحریک کننده پوست است.

علائم ظاهری اگزما

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به علائم ظاهری اگزما اظهار کرد: ظاهر هر کدام از انواع اگزماهای پوستی ممکن است کمی متفاوت باشد و در قسمت‌های مختلفی از بدن بروز کند.

انواع بیماری های پوستی اگزما

عین اللهی تصریح کرد: آتوپیک یک اگزمای شایع در میان افراد است و مربوط به پوست خشک، یک نوع ژن، اختلالات سیستم ایمنی بدن، وجود باکتری بر روی پوست و شرایط محیطی است که در مراحل ابتدایی بروز خود با قرمزی و خارش در قسمت‌های داخل آرنج، پشت زانو‌ها و جلوی گردن دیده می‌شود در حالی که خاراندن و خراشیدن این ضایعات می‌تواند موجب ترشح مایع و پوسته ریزی آن‌ها گردد.

وی افزود: افراد مبتلا به اگزمای پوستی آتوپیک، ممکن است موقتا احساس بهبودی کنند، اما این بیماری دوباره با نشانه‌های تاول عود خواهد کرد.

عین اللهی با اشاره به عوامل خطر ساز اگزمای پوستی آتوپیک گفت: اگزمای پوستی می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما اگزمای پوستی آتوپیک معمولا از دوران نوزادی آغاز می‌شود و افراد با سابقه آلرژی، آسم شخصی یا خانوادگی، اگزما، آلرژی و تب یونجه بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره اگزمای پوستی سبورئیک گفت: این عارضه باعث بروز لکه‌های فلس دار، قرمزی پوست و شوره سر در مناطق چرب بدن مانند صورت، بالای قفسه سینه و کمر به صورت پایدار و مداوم می‌شود.

عین اللی تصریح کرد: این بیماری می‌تواند یک عارضه طولانی مدت باشد که به طور متناوب دارای دوره بهبودی و عود مجدد است. در نوزادان، این اختلال به عنوان «کلاه گهواره» شیرخواران شناخته شده است.

انواع اگزما

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به منشاء اگزمای پوستی سبورئیک اظهار کرد: اگزمای پوستی سبورئیک احتمالا یک مخمر (قارچ) است که در ترشحات چربی روی پوست وجود دارد و افراد مبتلا به اگزمای پوستی سبورئیک ممکن است متوجه شوند که ابتلا و بهبودی این عارضه در آن‌ها به صورت فصلی اتفاق می‌افتد.

اگزمای اتوپیک

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به زمان مراجعه به پزشک اظهار کرد: بیماران باید در صورت درد زیاد و عفونت پوست به پزشک مراجعه کنند و حتما به یاد داشته باشند که خود درمانی در منزل هیچ تاثیر مثبتی در روند بهبود بیماری ندارد.

عین اللهی درباره دلایل اگزمای پوستی گفت: علت‌های گوناگونی مانند وضعیت سلامت، آلرژی‌ها، عوامل ژنتیکی و محرک‌ها باعث انواع مختلف بیماری اگزمای پوستی شوند.

چه مشاغلی احتمال تشدید اگزما در پوست را افزایش می‌دهند؟

او با اشاره به مشاغل مرتبط در خصوص افزایش ابتلا به اگزما اظهار کرد: افرادی که با فلزات خاص، مواد حلال و یا محصولات پاک کننده در ارتباط هستند احتمال ابتلا به اگزمای پوستی تماسی را دارند، برای مثال اگزمای دست با شغل ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مرتبط است.

شغل هایی که باعث اگزما می‌شوند

عین اللهی با اشاره به تشخیص ابتلا به بیماری اگزما اظهار کرد: پزشک متخصص می‌تواند اگزمای پوستی را بعد از شنیدن علائم، معاینه پوست و نشانه‌های آن تشخیص دهد و با انجام نمونه برداری پوست آزمایشات گوناگونی را برای نفی احتمال سایر بیماری‌های پوستی توصیه کند.

استفاده از چه دارو‌هایی برای درمان اگزما مناسب است؟

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به درمان اگزما گفت: درمان اگزمای پوستی با توجه به علت‌ها و تجربه‌های گوناگونی انجام می‌شود، اما درمان اگزمای پوستی بسته به علت و تجربه هر فرد از این بیماری متفاوت است، استفاده از کرم‌های کورتیکواستروئیدی موضعی یا کرم و لوسیونی که سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد می‌تواند منجر به بهبود زخم شما شود.

بیماری اگزما

عین اللهی درباره جلوگیری از ابتلا به بیماری اگزما گفت: اجتناب از خشکی پوست می‌تواند یک فاکتور مهم در جلوگیری از بروز اگزمای پوستی در آینده شود، اما رعایت نکاتی مانند: کاهش زمان حمام کردن به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب گرم به جای آب داغ و استفاده از روغن حمام و همچنین استفاده از صابون‌های فاقد مواد معطر، صابون‌های ملایم و خشک کردن سریع نواحی خیس پوست در هر قسمت از بدن می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به اگزما شود.

باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.