سرویس: اجتماعی 07:11 - جمعه 29 آذر 1398

طرز تهیه آش شلغم

حالا که سرما در همه مناطق حسابی جا خوش کرده و بازار شلغم حسابی داغ است، می‌توانیم از آن استفاده و فوایدش را به خودمان تزریق کنیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ حالا که سرما در همه مناطق حسابی جا خوش کرده و بازار شلغم حسابی داغ است، می‌توانیم از آن استفاده و فوایدش را به خودمان تزریق کنیم.

ساده‌ترین آن پختن شلغم است که معمولا وقتی سرماخورده هستیم آن را می‌خوریم. الان هم که تب آنفلوآنزا به ایران رسیده و این همه قربانی داده، باید از هرچیزی که سیستم ایمنی بدنمان را تقویت می‌کند استقبال کنیم.

آش شلغم هم یکی از این فرآورده‌هاست که هم به راحتی درست می‌شود هم لذیذ است و تنوعی به برنامه غذایی‌مان می‌دهد.

مواد لازم:

گوشت چرخ‌کرده: 400 گرم (می‌توانید این آش را بدون گوشت درست کنید)
برنج نیم‌دانه: 1 پیمانه
عدس: 1.2 پیمانه
ماش: 1.2 پیمانه
پیاز متوسط: 2 عدد
شلغم: 5-6 عدد
سبزی آش (جعفری، گشنیز، اسفناج، تره وشوید): 250 گرم
آب: به مقدار لازم
نمک و فلفل: به مقدار لازم
زردچوبه: به مقدار لازم
آبغوره یا آبلیمو برای چاشنی: به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت:

۱. یک عدد پیاز را رنده کنید. گوشت چرخ‌کرده، نمک فلفل و زردچوبه را به پیاز رنده شده اضافه کنید. مواد را باهم مخلوط کرده و با دست ورز دهید. پس از اینکه مخلوط گوشت و پیاز به چسبندگی لازم رسید، از مواد گلوله‌های کوچک به اندازه گردو درست کنید. کوفته ریزه‌های آش شلغم آماده هستند.

۲. یک عدد پیاز باقی مانده را نگینی خرد کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید آش را درون آن تهیه کنید روی حرارت قرار داده و کمی تفت دهید تا سبک شود. سپس کوفته ریزه‌های آماده شده از مرحله قبل را درون پیاز داغ اضافه کنید. کوفته ریزه‌ها را تفت دهید تا رنگ آن‌ها تغییر کرده و طلایی شود.

۳. برای تهیه آش شلغم، از قبل عدس و ماش را جداگانه با مقداری آب قرار داده تا پخته شوند. آش ترخینه و ماش یکی دیگر از آش‌هایی ست که با ماش تهیه می‌شود. برنج نیم دانه را نیز از حدود ۳ ساعت قبل خیس کنید. در این مرحله باید برنج را به درون قابلمه اضافه کنید و به مقدار لازم آب اضافه کنید. ادویه‌های لازم را نیز اضافه کنید. حالا مواد را هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

۴. شلغم‌ها را پوست گرفته و به شکل مکعبی خرد کنید. وقتی آب درون قابلمه به جوش آمد، شلغم‌های خام را به مواد اضافه کنید. نیم ساعت آخر پخت، عدس و ماش پخته شده و سبزی را نیز به مواد آش شلغم اضافه کنید. در آخر برای چاشنی آش شلغم، کمی آبغوره یا آبلیمو بریزید و اجازه دهید همراه آش چند قل ریز بزند تا طعم آن به خورد آش برود.

باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.